ماهواره ای از جنس چوب پنبه آزمایش می گردد

به گزارش خانه انگلیسی به نقل از دیلی میل، در هفته جاری سازمان فضایی اروپا نوعی جدیدی از ماهواره را آزمایش می نماید که از چوب پنبه ساخته شده است. محققان امیدوارند با انجام این آزمایش، ورود ماهواره و ابزارهای فضایی به جو زمین را تسهیل نمایند.

ماهواره ای از جنس چوب پنبه آزمایش می گردد

ماهواره مذکور در 5 دسامبر 2019 میلادی همراه محموله باری به ایستگاه فضایی بین المللی رسید و فردا در مدار زمین رها می گردد. این ماهواره طی 6 ماه آینده دوباره وارد جو زمین خواهد شد.

این ماهواره کیوب ست برای تحقیقات هواشناسی و اندازه گیری فرسایش نام گرفته و از مکعب های کوچکی ساخته شده که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. به گفته محققان چوب پنبه به کار رفته در این ماهواره از مواد خاصی تهیه شده است. میله اصلی این ابزار فضایی از تیتانیوم ساخته شده که پوششی از جنس کاربید سیلیکون دارد. مهندسان سازمان فضایی اروپا دماغه این ماهواره را از چوب پنبه ساختند تا در مقابل سقوط آرام آن به جو زمین مقاومت کند.

فرایند ورود ماهواره ها و ابزارهای فضایی به جو زمین خطرناک است و بیشتر ماهواره های کوچک در این جهت از بین می فرایند. اما محققان سازمان فضایی اروپا معتقدند چوب پنبه ای که در دماغه ماهواره به کار رفته احتمالا به سالم ماندن آن هنگام گذر از اتمسفر یاری می نماید.

این چوب پنبه طوری طراحی شده که هنگام ورود به جو تا گرمای زیاد را از بدنه اصلی ماهواره دور کند. به همین دلیل این ماده نخست منبسط می گردد و آتش می گیرد و می سوزد.

تکه های سوخته چوب پنبه پراکنده می شوند و از میزان گرمایی که توسط بقیه بدنه هواپیما جذب می شوند می کاهند. این فرایند فرسایش نامیده می گردد.

البته روش مذکور برای ورود کپسول های بزرگتر به اتمسفر زمین به کار گرفته شده اما به ندرت برای ابزارهای کوچکی مانند ماهواره کیوب ست استفاده شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ماهواره ای از جنس چوب پنبه آزمایش می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره ای از جنس چوب پنبه آزمایش می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید