معاون فنی و عملیات اورژانس کشور عنوان نمود؛ سازمان اورژانس به دنبال حفظ جان مصدومین جاده ای، آمپولی برای حفظ توانایی حرکت در بیماران سکته مغزی

به گزارش خانه انگلیسی، نوری گفت: با اضافه کردن دستگاه سونوگرافی به تجهیزات آمبولانس ها قصد داریم خون ریزی ها را به موقع تشخیص دهیم.

معاون فنی و عملیات اورژانس کشور عنوان نمود؛ سازمان اورژانس به دنبال حفظ جان مصدومین جاده ای، آمپولی برای حفظ توانایی حرکت در بیماران سکته مغزی

حسن نوری معاون فنی و عملیات اورژانس کشور در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: مدتی است اصلاح فرآیندی اورژانس پیش بیمارستانی به یکی از مباحث اصلی سازمان تبدیل شده است؛ بعضی از فرآیندهای عملیاتی به طور مثال در بیماری های سکته قلبی و مغزی نسبت به قبل تفاوت بسیاری پیدا نموده است؛ در گذشته درمان اورژانس به استفاده از یک قرص آسپرین محدود می شد و عوارض ناشی از طولانی بودن درمان بر روی بیمار باقی می ماند.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر استفاده از قرص های زیرزبانی، آسپرین و پلادیکس که اخیرا به فهرست داروها اضافه شده است، از بیماران در محل نوار قلب تهیه و به مراکز بیمارستانی ارسال می گردد؛ این فرایند در حال حاضر در شهر تهران به طور کامل اجرا می گردد و در سایر شهرستان ها در حال توسعه است.

نوری گفت: پس از ارسال نوار قلب در صورتی که علائم سکته تشخیص داده گردد، مرحله انتظار در اورژانس بیمارستانی حذف شده و بیمار را مستقیم برای آنژیوگرافی به کت لب منتقل می نمایند؛ در بیماران سکته قلبی و مغزی، زمان اهمیتی بسیار بالا دارد. تا به امروز حدود 40 هزار نفر از این خدمات استفاده نموده اند و به جای انتقال به اورژانس بیمارستانی مستقیم به بخش آنژیوگرافی منتقل شده اند.

اقدامات ویژه اورژانس برای بیماران سکته مغزی

معاون فنی و عملیات اورژانس کشور بیان نمود: در سکته مغزی نیز به همین صورت است، در گذشته پس از انتقال بیمار به اورژانس بیمارستانی و تشخیص سکته فرد را به اتاق سی تی اسکن منتقل می کردند و سپس دکتر مغز و اعصاب به بالین بیمار خوانده می شد و کمتر مریضی درمان لازم را دریافت می کرد.

وی اضافه نمود: منظور از درمان آمپولی است که اگر لخته خونی وجود نداشته باشد و به موقع تزریق گردد، بیمار سکته مغزی حالت طبیعی خود را حفظ می نماید، حتی فردی که یک طرف بدن او کاملا فلج شده، با تشخیص به موقع علائم سکته توسط همکاران ما یا افراد در منزل می توانند نجات پیدا نمایند.

نوری توضیح داد: در حال حاضر فرآیند امداد ویژه بیماران مغزی، هم در شهر تهران و هم در بسیاری از شهرستان ها در حال اجراست؛ امروزه به جای طی کردن فرآیند گذشته، بیمار را مستقیما به بخش سی تی اسکن منتقل می نمایند؛ حتی پزشک متخصص را به همان بخش فرا می خوانند تا در حداقل زمان اقدامات درمانی برای وی صورت پذیرد.

معاون فنی و عملیات اورژانس کشور یا اشاره به این که در بیماران سکته مغزی در هر دقیقه حدود 2 میلیون نورون عصبی از بین می رود بیان کرد: در گذشته آمار تزریق آمپول RTPA نزدیک به صفر بود اما امروزه حدود 10 هزار نفر از این دارو استفاده کردند که جان 60 درصد از آنها را حفظ نموده است. اهمیت تزریق این دارو زمانی معین می گردد که یک آقای 50 ساله به جای آنکه مابقی عمرش را فلج و بدن حرکت روی تخت سپری کند، با ادامه فعالیت طبیعی خود، خرج خانواده را تأمین می نماید.

وی تشریح کرد: در جلسه ای که امروز با مسئولین اورژانس کشور داشتیم، تصمیمات جدیدی برای اقدامات این چنینی گرفتیم؛ یکی از مهم ترین دسته های بیماران ما، بیماران تصادفی هستند؛ در این گروه یکی از مهم ترین علل فوت، خون ریزی های داخل شکمی است و به دنبال آن هستیم تا با اضافه کردن دستگاه سونوگرافی به تجهیزات آمبولانس ها این خون ریزی ها را به موقع تشخیص داده و فرد را به اتاق عمل منتقل کنیم یا حتی امکان تزریق خون در داخل آمبولانس می تواند جان بسیاری از افراد را حفظ کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "معاون فنی و عملیات اورژانس کشور عنوان نمود؛ سازمان اورژانس به دنبال حفظ جان مصدومین جاده ای، آمپولی برای حفظ توانایی حرکت در بیماران سکته مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون فنی و عملیات اورژانس کشور عنوان نمود؛ سازمان اورژانس به دنبال حفظ جان مصدومین جاده ای، آمپولی برای حفظ توانایی حرکت در بیماران سکته مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید