دریچه میراث فرهنگی، راهی برای شناخت کشورها

به گزارش خانه انگلیسی، مدیر اداره کل موزه ها معتقد است اگر بخواهیم کشوری را بشناسیم که بر نوع نگاه ما تاثیرگذار باشد، باید با آن از دریچه میراث آشنا شویم.

دریچه میراث فرهنگی، راهی برای شناخت کشورها

به گزارش خانه انگلیسی، محمدرضا کارگر، که سه شنبه 10 مهر در آئین افتتاح نمایشگاه باستان شناسی و هنر در سرزمین هلند به روایت موزه درنتس در موزه ملی ایران سخن می گفت، با بیان این که باید شناخت عمیق نسبت به تمدن و فرهنگ هلند داشته باشیم، ادامه داد: این نمایشگاه به ما یاری می نماید تا نوع نگاهمان به مردم هلند تعییر کند.

وی اضافه نمود: تا قبل از برگزاری نمایشگاه های مشترک بین ایران و هلند حرف زیادی از هلند نداشتیم، اما بعد از آن، حالا شاید بتوانیم ساعت ها در مورد میراث فرهنگی ناملموس و ناملموس، مشاهیر و شخصیت ها و تاثیرگذاری آن ها در فرهنگ، هنر و تمدن بشر و نقش هلند در شکل گیری تمدن غرب صحبت کنیم.

مدیر اداره کل موزه ها با تاکید بر این که نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس نگاه را واقعی می نماید، افزود: هلند برای ما یک نگاه ویژه دارد، اگر هر روز در هر موزه شاهد این نمونه اتفاقات باشیم و هر موزه ارتباط سازنده ای ربا موزه های هم ردیف در دنیا داشته باشیم، دیپلماسی فرهنگی تاثیری شگرف بر روابط بین دول خواهد داشت.

حضور ایران در درنتس، یک تحول بزرگ موزه ای

کیس بی جل، معاون استاندار درنته هلند و عضو هیات امنا موزه درنتس نیز در آیین افتتاح میزبانی از نمایشگاه های مختلفِ کشورهای دیگر در این موزه را نشان علاقه هلندی ها و به خصوص مردم درنته برای آشنایی با فرهنگ های مختلف کشورهای دیگر دانست و گفت: حدود 100 هزار نفر تا کنون از این نمایشگاه ایران: مهد تمدن در هلند دیدن نموده اند، این رویداد یک تحول بزرگ برای ما در هلند است، به وسیله این نمایشگاه در درنته میتوانیم فرهنگ عالی آن را به مردم هلند بشناسانیم.

وی با بیان این که درنته یک استان کوچک در کشوری کوچک است، ادامه داد: با این وجود ما معمولا وارد مباحث پولتیک نمی شویم، هر چند گاهی اوقات این موارد تاثیرگذار هستند.

معاون استاندار درنته هلند اضافه نمود: امیدوارم افتتاح نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس در موزه ملی ایران و نمایشگاهِ ایران در هلند بتواند یاری کند تا دو کشور در راستای پیشبرد فرهنگ به یکدیگر موثر باشند.

نماینده بخش بزرگی از فرهنگ اروپا در موزه ملی ایران

جبرئیل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران نیز در سخنانی با اشاره به برگزاری چهار نمایشگاه از آثار تاریخی ایتالیا، کره جنوبی، فرانسه و ارمنستان در طول سال های گذشته در موزه ملی ایران اظهار کرد: نمایشگاه ایران: مهد تمدن در هلند فرصتی را برای مردم این کشور به وجود آورد تا با فرهنگ ایران آشنا شوند.

مدیر کل موزه ملی ایران با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی ها قرار بود نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس در سال 98 در ایران برگزار گردد، اضافه نمود: با به وجود آمدن تغییراتی در برنامه ها، خوشبختانه رئیس موزه درنتس از جلو انداختن این نمایشگاه استقبال کرد و با وجود کوتاه بودن زمان همه کوشش کردند تا این رویداد اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به خصوصیت های آثاری که از هلند برای نمایش در ایران فرستاده شدند، گفت: این نمایشگاه نماینده بخش بزرگی از فرهنگ اروپاست.

نمایشگاهی که مبادله میراث فرهنگی نامیده شد

هری توپان، رئیس موزه درنتس هلند نیز در سخنانی برگزاری نمایشگاه دو طرفه را مبادله ای فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی و بین دو کشور دانست و ادامه داد: این همکاری ها نشان می دهد روابط و همکاری های کشورها می تواند شکل های متفاوتی داشته باشد، میراث فرهنگی بدون هیچ مسئله ای بین ایران و هلند مبادله گردیده است، بنابراین می توانیم به بازدیدکنندگان این را القا کنیم که شرایط جور دیگری است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران: مهد تمدن در موزه درنتس هلند و تاثیرات آن در منطقه اظهار کرد: این موزه تاریخ و فرهنگ برجسته ایران را به مردم هلند شناساند و توانست افراد زیادی را به خود جلب و باعث تقدیر آنها را فراهم کند، بنابراین پیش بینی نموده ایم حدود 100 هزار نفر از این موزه بازدید خواهند داشت.

وی گفت: تفاوت فاحشی بین امپراتوری قدرتمند پارس و منطقه درنتس که یک منطقه کوچک از کشور هلند است وجود دارد، اما نکته مهم این است که کوچک بودن لزوماً به معنای مهم نبودن نیست. در شهری در مقایسه با تهران، وقتی می بینیم که ایرانی ها در خصوص موزه درنتس شرح می دهند، برای مان جای خوشنودی دارد.

توپان ادامه داد: هر چند درنتس بسیار کوچکتر از امپراتوری داریوش کبیر در ایران است، اما در بزرگ ترین کلکسیون از اجسام مومیایی و باگ بادی ها را در سطح دنیا از آن خود دارد.

وی همچنین به حضور هلند در نمایشگاه های خارجی در حوزه های مختلف جغرافیایی دنیا مانند نمایشگاه گل در گرجستان یا وایکینگ ها اشاره نمود و اضافه نمود: امروز نیز نوبت این گردیده که در یک نقطه متفاوت تر از دنیا چنین نمایشگاهی را برگزار کنیم که آن برای ما رضایت بخش است.

رئیس موزه درنتس هلند برگزاری نمایشگاه در ایران را دومین مأموریت این موزه دانست و اضافه نمود: در نمایشگاه آثار درنتس در تهران یک شناخت نسبت به درک در خصوص درنتس و درنته به وجود آوردیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دریچه میراث فرهنگی، راهی برای شناخت کشورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریچه میراث فرهنگی، راهی برای شناخت کشورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید