دشت ورامین سالانه 81 میلیون متر مکعب کسری مخزن آبخوان دارد

به گزارش خانه انگلیسی، معاون شرکت آب منطقه ای استان تهران گفت: دشت ورامین سالانه 81 میلیون متر مکعب کسری مخزن آبخوان دارد و بیلان ورودی و خروجی آب در این حوزه از استان تهران منفی است.

دشت ورامین سالانه 81 میلیون متر مکعب کسری مخزن آبخوان دارد

به گزارش خانه انگلیسی به نقل از ایرنا مهدی فروغی در نشست تخصصی آنالیز منابع آب که در محل فرمانداری ورامین برگزار گردید، اظهارکرد: این که مدارس شهرستانی نظیر ورامین که در سال های گذشته، از آلودگی هوا در آن خبری نبود، به دلیل افزایش میزان آلاینده ها تعطیل می گردد نشان می دهد رفتار نادرست با طبیعت، اثرات مخربی بر زندگی انسان ها خواهد داشت.

وی گفت: اگر در گذشته به آب موجود در دشت ورامین بی مهری نمی شد، امروز شاهد کمبود منابع آب و بروز پدیده مخرب فرونشست دشت در این بخش از استان تهران نبودیم.

فروغی اظهار کرد: با توجه به مسائل موجود در منابع آبی کشور، 4 دشت در استان های تهران، فارس، اصفهان و سمنان با همکاری وزرای نیرو و کشاورزی، به عنوان پایلوت مدیریت منابع آب در نظر گرفته شدند که در استان تهران، ورامین برای اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به بحرانی بودن شرایط بهره برداری از منابع آب دشت ورامین اظهار کرد: میزان ورودی منابع آب از محل بارش نزولات جوی، آب های زیرزمینی و بازگشت آب در دشت ورامین 379 میلیون مترمکعب است و مجموع برداشت آب 460 میلیون متر مکعب است که این امر نشان از کسری 81 میلیون مترمکعبی آبخوان در سال دارد.

فروغی بیان نمود: در حال حاضر 359 حلقه چاه مجاز در حوزه کشاورزی، 155 حلقه در حوزه آب شرب و 323 حلقه چاه مجاز در حوزه صنعت و خدمت در ورامین وجود دارد که از این چاه ها سالانه 121.6 میلیون متر مکعب آب استحصال می گردد.

معاون شرکت آب منطقه ای استان تهران اضافه نمود: در حال حاضر 822 حلقه چاه غیرمجاز در حوزه کشاورزی و صنعت شناسایی شده که از این چاه ها سالانه 26.95 میلیون متر مکعب آب استحصال می گردد که با شناسایی این چاه ها، تعداد زیادی از آن ها مسدود شده است.

فروغی تعداد کل چاه های مجاز دشت ورامین را یک هزار و 694 حلقه با تخلیه 460.4 میلیون متر معکب در سال یاد کرد.

وی با اشاره به مخاطرات افزایش میزان برداشت از منابع زیرزمینی گفت: مخاطرات ناشی از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی شامل کاهش پتانسیل آبخوان و فرونشست زمین و کاهش تدریجی کیفیت منابع آب و ایجاد محدودیت در تامین آب شرب شهری و روستایی است که دشت ورامین را تهدید می نماید.

فروغی گفت: یکی از اقدامات مهم در کاهش میزان برداشت از آب های زیرزمینی، انسداد چاه های غیر مجاز است که این امر در 3 سال گذشته با انسداد 998 حلقه چاه غیر مجاز در محدوده دشت ورامین، از تخلیه بیش از 48.01 میلیون متر مکعب آب جلوگیری شد.

وی از تغییر الگوی کشت، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و نیز فرهنگ سازی تعادل بخشی به آب، به عنوان دیگر راه کارهای استفاده درست از منابع آب و جلوگیری از پیشرفت فرونشست دشت ورامین یاد کرد.

بر اساس گفته مسئولان، دشت ورامین با فرونشست سالانه 36 سانتی متر، رتبه نخست این پدیده را در دنیا به خود اختصاص داده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "دشت ورامین سالانه 81 میلیون متر مکعب کسری مخزن آبخوان دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت ورامین سالانه 81 میلیون متر مکعب کسری مخزن آبخوان دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید