دبیرخانه دائمی استارت آپ های فناوری توانبخشی دایر می گردد

به گزارش خانه انگلیسی به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر حمیدرضا خرم خورشید در سومین رویداد ملی استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان گفت: ارتقای سطح خدمات بهداشتی و دانش پزشکی، سبب بقای نوزادان دارای معلولیت، افزایش تصادفات باعث رشد جمعیت افراد دارای معلولیت و ارتقای سطح خدمات سلامت سالمندان و افزایش امید به زندگی آنان و فرایند رو به رشد جمعیت سالمندان را در پی دارد.

دبیرخانه دائمی استارت آپ های فناوری توانبخشی دایر می گردد

وی اضافه نمود: تمام این موارد نشان می دهند که جمعیت احتیاجمند به خدمات توانبخشی و سلامت اجتماعی روز به روز در حال توسعه است.

خرم خورشید تاکید نمود: برای جوابگویی به احتیاج این جمعیت گسترده که رو به رشد است، توسعه فناوری های توانبخشی، ضرورت اجتناب ناپذیری است که به وسیله استارت آپ های فناوری این حوزه، تحقق پیدا می نماید و دبیرخانه دائمی استارت آپ های فناوری توانبخشی و سلامت اجتماعی، حامی رسمی این استارت آپ ها در سراسر کشور خواهد بود.

معاون تحقیقات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درباره شرایط فناوری بویژه فناوری های توانبخشی در کشور گفت: اساسا، پژوهش و تحقیقات در کشور باید بتواند جوابگوی مسایل و مسائل جامعه باشد و برای حل مسائل کشور، راهکار ارائه بدهد.

وی اضافه نمود: ضمن آنکه، مسئولان باید به نتایج تحقیقات اعتماد نمایند و براساس پژوهش، اقدامات را برنامه ریزی نموده و قوانین را مبتنی بر شواهد علمی وضع نمایند که متاسفانه در کشور ما، کمتر به این موضوع توجه می شود.

خرم خورشید تاکید نمود: با پژوهش جوابگو، و فناوری که متعاقب این نوع پژوهش، شکل می گیرد، می توانیم خدمات تازه و یا محصولات تازه مورد احتیاج جامعه را تامین کنیم و یکی از مهمترین این فناوری ها که نه فقط احتیاج افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان، بلکه احتیاج همه اقشار جامعه را مرتفع می نماید، فناوری های حوزه توانبخشی است.

وی با اشاره به اینکه خدمات توانبخشی، سطح چهارم خدمات نظام سلامت است، شرح داد: همه بیماران جسمی و روانی، در حین درمان و یا پس از درمان، برای بهبودی سریعتر و بازگشت به زندگی عادی و مستقل و بعلاوه حضور در اجتماع، احتیاجمند خدمات توانبخشی هستند.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه نمود: فناوری توانبخشی نیز مانند کل حوزه توانبخشی و خدمات آن، در کشور ما مغفول مانده است و حتی در وزارت بهداشت، جایگاه این خدمات در سطح یک اداره دیده نشده است و هرچند که برای مسائل مختلف در ساختار نظام سلامت، اداره ای پیش بینی شده، اما متاسفانه برای حوزه وسیع و تاثیرگذار توانبخشی، جایگاه تعیین و مستقلی پیش بینی نشده است و یکی از دلایل کمبودهای حوزه توانبخشی در زمینه آموزش، پژوهش و فناوری، به جایگاه این حوزه در وزارت بهداشت برمی شود.

وی تاکید نمود: بنابراین برای توسعه خدمات توانبخشی و طراحی، ساخت و فراوری تجهیزات روز و مورد احتیاج اقشار مختلف مردم، لازم است که در سطح قانونگذاری باید به حوزه توانبخشی توجه جدی شود و قوانین مربوط ارتقاء یابد و دولت نیز با پیش بینی این حوزه در سطح یک مدیریت در نظام سلامت، به اجرای قوانین یاری کند.

خرم خورشید یادآور شد: زیرساخت ها و حمایت های مادی و معنوی نیز از اهمیت بسزایی برخوردارند، چرا که هم اکنون، قوانین خوبی در زمینه فعالیت شرکت های فناوری در کشور داریم ولی حمایت های اقتصادی و بویژه حمایت های معنوی که از حمایت اقتصادی نیز مهمتر است، صورت نمی گیرد، درصورتی که حمایت های مادی و معنوی منجر به توسعه فناوری می شود.

وی از دیگر ملزومات این مهم را تحول در زمینه آموزش پزشکی و توانبخشی، و ادغام فعالیت های پژوهشی و فناورانه با آموزش در دانشگاه ها ذکر کرد و اضافه نمود: اگر پژوهش و فناوری در آموزش های دانشگاه ها ادغام شود، خودبخود به سمت توسعه فناوری خواهیم رفت.

معاون تحقیقات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام نمود: هم اکنون 6 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند که بیش از 2 هزار شرکت از این مجموعه، در ارتباط با سلامت فعالیت می نمایند و تعداد بسیار اندکی از آنها، مربوط به فناوری های توانبخشی هستند. لذا، جا دارد که قانونگذاری بهتری در این زمینه اعمال شود و با توجه به اهمیت این حوزه و تاثیرگذاری آن در جامعه، به روش های مختلف مانند وضع قوانین تازه گمرکی و یا قطع واردات، از فعالیت های شرکت های دانش بنیان بویژه شرکت های نوپا حمایت شود تا بتوانند رشد نمایند.

خرم خورشید گفت: با توجه به اهمیت خدمات توانبخشی و احتیاج همه بیماران، آسیب دیدگان، افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان ، به خدمات تازه و فناوری های تازه در حوزه توانبخشی، که سبب بهبودی سریعتر بیماری، بازگشت آنان به زندگی عادی، و جلوگیری از وابستگی این افراد به خانواده و خدمات دولت و کسب استقلال اقتصادی می شود، لازم است که راهکارهای توسعه فناوری های توانبخشی و ارتقای خدمات این حوزه به وسیله فناوری، بصورت جدی پیگیری شود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دبیرخانه دائمی استارت آپ های فناوری توانبخشی دایر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرخانه دائمی استارت آپ های فناوری توانبخشی دایر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید