ستاری: شهرداری می تواند از محل نوآوری های اجتماعی کسب درآمد کند، صعود2 پله ای تهران در رتبه بندی شهرهای نوآور

به گزارش خانه انگلیسی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و علیرضا زاکانی شهردار تهران دیدار و بر همکاری شهرداری تهران با کسب و کارهای نوپا تاکید کردند.

ستاری: شهرداری می تواند از محل نوآوری های اجتماعی کسب درآمد کند، صعود2 پله ای تهران در رتبه بندی شهرهای نوآور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خانه انگلیسی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست به وجود زمینه های گوناگون برای همکاری شرکت های دانش بنیان و خلاق و شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: از دوره قبل هم همکاری میان این کسب و کارهای نوپا و شهرداری برای رفع مسائل آن هم به شکلی فناورانه وجود داشت اما در این دوره نیازمند نگاه تازه هستیم که خوشبختانه شهردار تازه تهران در این خصوص، نگاهی فرهنگی و خلاقانه گسترده به مسائل و مسائل شهر تهران دارد.

ستاری در ادامه درباره تهران هوشمند سخن گفت و اعلام نمود: توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری یک اقدام مهم بود. در این زیست بوم توسعه مراکز نوآوری، کارخانه های نوآوری، خانه های خلاق و توسعه پهنه های نوآوری مستلزم داشتن یک شهر هوشمند است تا بتوانیم تهران را به سوی شهری نوآوری و هوشمند شدن حرکت دهیم.

معاون علمی و فناوری ادامه داد: باید اعلام کنم خوشبختانه تهران در رتبه بندی شهرهای نوآور جهان، امسال دو رتبه نسبت به سال گذشته صعود داشت و در پله 41ام و بالاتر از شهرهای برلین، بارسلون و استانبول قرار گرفت.

ستاری با تاکید بر این نکته که در این دوره باید در این دوره باید شرکت های خلاق و نوآور را در شهر توسعه دهیم تا شهرداری تهران به نام حامی ناظر بر شرکت های نوآور باشد، گفت: این شرکت ها باید با ورود به مسائل شهر از پتانسیل های موجود خود برای حل مسائل استفاده کنند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان همچنین اعلام نمود: بخش عمده فعالیت های ما در بخش فناوری است و در شهر تهران چند پروژه خاص مثل بومی سازی واگن های مترو و اتوبوس برقی را از قبل داشتیم که اکنون 85 درصد آن داخلی سازی شده و قرار است در این دوره یک قرار داد بزرگ با یک مجموعه داخلی برای تهیه واگن از محل شرکت های دانش بنیان بسته شود.

به گفته وی، برقی سازی خودروهای شهر یکی دیگر از اقدامات شهرداری تهران است،که از جمله آن می توان اتوبوس های برقی، موتور سیکلت برقی، تاکسی های برقی و هیبریدی اشاره کرد که در حال حاضر در معاونت علمی کار شده اند که نمونه های آن برای تست آماده است. شهرداری تهران باید به سمتی برود که تنوع درآمد ایجاد کند و فقط از طریق ارائه مجوز ساخت و ساز و حوزه مسکن درآمد نداشته باشد، بلکه بتواند از محل نوآوری های اجتماعی هم کسب درآمد کند.

شهرداری نیازمند نگاهی تازه است

در ادامه علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: در شهرداری به نگاه تازهی نیاز داریم تا الگو برای شهر های دیگر باشد و بتوان تحولی را با هم فکری خلق کرد. این تحول برپایه یک هویت ایرانی اسلامی و یک عدالت تحقق یافته است و در شهر دانش گسترده ای مشاهده می شود.

وی ادامه داد: براساس این نگاه یکسری اختیارات، امکانات و نیاز هایی داریم که در اختیار مجموعه شرکت های خلاق و دانش بنیان قرار می دهیم. اختیارات شهرداری در تلاش برای شکل تازهی از هویت شهری قرار خواهد گرفت. امکانات هم مبتنی بر توسعه این خلاقیت ها در شهر باید صورت بگیرد مثل مباحثی در خصوص ایجاد صندوق نوآوری، ایجاد کارخانه ها و خانه های خلاق و نوآوری.

زاکانی گفت: ما نیاز های زیادی در شهرداری داریم که می توانیم بر پایه تولیدات ایران ساخت و نوآورانه و خلاقانه آنها را رفع کنیم. برای این منظور در قالب کمیته مشترک هر فصل نشستی با همکارانمان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشیم و درباره نتایج و اقدامات لازم تصمیم گیری کنیم.

توانمندی شرکت های خلاق و دانش بنیان برای تغییر

همچنین پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق و مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در این نشست به بیان قابلیت ها و توانایی های شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی در شهر و هم شرکت های دانش بنیان و طرح های کلان ملی مرتبط با شهرداری پرداختند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ستاری: شهرداری می تواند از محل نوآوری های اجتماعی کسب درآمد کند، صعود2 پله ای تهران در رتبه بندی شهرهای نوآور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: شهرداری می تواند از محل نوآوری های اجتماعی کسب درآمد کند، صعود2 پله ای تهران در رتبه بندی شهرهای نوآور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید