سینما را دوباره شروع کنیم یا منتظر یک فاجعه باشیم

به گزارش خانه انگلیسی، آلبرتو باربرا مدیر جشنواره فیلم ونیز در مصاحبه ای از شرایط خاص این رویداد سینمایی در دوره آینده، فرایند انتخاب فیلم ها، همکاری با جشنواره کن و آینده سینما گفت.

سینما را دوباره شروع کنیم یا منتظر یک فاجعه باشیم

به گزارش خانه انگلیسی، جشنواره بین المللی فیلم ونیز به عنوان اولین رویداد مهم سینمایی در دوران بحران کرونا فهرست فیلم های خود را چند روز پیش خاطرنشان کرد تا این امیداواری در میان اهالی سینما ایجاد گردد که این جشنواره می تواند آغاز دوباره برای سینمایی باشد که در چند ماه اخیر اوضاع به سامانی را تجربه ننموده است.

آلبرتو باربرا مدیر این رویداد سینمایی در تبادل نظریی با ایندی وایر درباره جنبه های گوناگون هفتاد و هفتمین دوره ونیز صحبت نموده است:

در چه نقطه عطفی متوجه شدید که واقعاً می توانید جشنواره سال جاری را برنامه ریزی کنید؟

برای مدت طولانی فکر نمی کردیم که بتوانیم سرمایه گذاری و هزینه های کلانی که در این زمینه وجود دارد را توجیه کنیم. اما در آغاز ماه ژوئن بود که در خصوص امکان سازماندهی جشنواره تحت شرایط خوب، اطمینان بیشتری پیدا کردیم و متوجه شدیم که میتوانیم حداقل 50 فیلم را دعوت کنیم و در حال حاضر 52 عنوان فیلم از بیش از 50 کشور دنیا انتخاب نموده ایم.

وقتی از احتمال برگزاری جشنواره مطلع شدیم، عدم اطمینان احساس غالب ما تا سرانجام بود. نمی دانستیم کدام فیلم ها واقعاً در دسترس هستند، دعوت های ما را می پذیرفتند یا خیر و در این فرایند مداوم توقف-حرکت وجود داشت. یک روز، ما خوشبین تر بودیم و روز بعد خبر بد تعویق اکران فیلم های را می شنیدیم. برگزاری این جشنواره تحت این شرایط به هیچ وجه آسان نیست.

چه کسانی سال جاری به جشنواره می آیند؟

می دانیم که همه فیلمسازان و استعدادهای اروپایی خواهند آمد. آنها قصد دارند به ونیز بیایند و میتوانند این کار را انجام دهند اما شریط برای افراد از دیگر مناطق دیگر دنیا پیچیده تر و دشوارتر است. مرزهای اروپا بسته شده است. باید کمی صبر کنیم تا ببینیم آیا محدودیت ها در ابتدای ماه سپتامبر کمتر خواهند بود یا خیر و آیا فرصتی برای استقبال از میهمانان برخی از کشورهایی چون آمریکا که در حال حاضر در قرنطینه به سر می برند وجود دارد یا خیر. میدانیم برخی افراد از چین می تواند در جشنواره حضور یابند اما از امکان حضور میهمانان از کشورهای استرالیا، هند و آمریکای جنوبی اطلاع نداریم. اگر بیشتر آنها قادر به سفر به ایتالیا نباشند، نشست های طبوعاتی و مصاحبه هایی را به صورت آنلاین برگزار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل گردد که آنها می توانند فیلم های خود را تبلیغ نمایند.

حضور کیت بلانشت، رئیس هیت داوران بخش رقابتی در جشنواره قطعی شده است؟

او مطمئنا اینجا خواهد بود، چرا که در لندن زندگی می نماید و مسئله ای برای حضور در جشنواره ندارد. من روزانه با او در ارتباط هستم و او کاملاً مطمئن است که در ونیز شرکت خواهد نمود. بلانشت قصد دارد از این جشنواره حمایت کند تا از این طریق به همه دنیایان نشان دهیم که همه چیز را برای سینما مجددا آغاز می کنیم، که باید دوباره به سینماها برگردیم و باید فراوری فیلم را دوباره آغاز کنیم. بلانشت همکاری بسیاری خوبی دارد وتمام کوشش خود را برای حمایت از جشنواره انجام میدهد.

چگونه محیط جشنواره با استانداردهای ایمنی جدید سازگار شده است؟ جشنواره های فیلم همیشه با جمعیت های فراوان برگزار شده است

جشنواره ونیز در یک جزیره کوچک برگزار می گردد که ساکت است و اجرای برخی اقدامات سختگیرانه ایمنی را بسیار آسان می نماید. ما هشت نقطه مختلف دسترسی به جشنواره خواهیم داشت که می توانیم اولین تب سنجی خود را برای افرادی که در این جشنواره شرکت می نمایند، انجام دهیم. ما همچنین ملزم به رعایت فاصله اجتماعی در سینماها هستیم و فقط از 50 درصد جایگاه های هر سینما استفاده خواهیم کرد. همه باید از قبل جایگاه خود را رزرو نمایند و باید با بلیط و شماره جایگاه به سینما مراجعه نمایند. دسترسی آسان و ایمن به سالن نمایش فیلم پیش بینی شده و میخواهیم همه افراد بدون هیچ گونه خطری به جشنواره بیایند.

بنابراین اگر کسی بیمار گردد پروتکل چیست؟

از آنجا که همه باید یک جایگاه را رزرو نمایند، به این معنی است که ما می توانیم بر همه شرکت نمایندگان در جشنواره نظارت داشته باشیم. ما می دانیم افراد در کدام سالن و کجا نشسته اند و چه کسانی نزدیک آنها بودند. بنابراین، در صورت لزوم می توانیم فورا اطلاع رسانی کنیم.

با ادامه همه گیری ویروس کرونا، بسیاری انتظار داشتند که ونیز در درجه اول روی حمایت از صنعت فیلم ایتالیا تمرکز کند. مهم ترین فیلم ایتالیایی سال به نام سه طبقه ساخته نانی مورتی منتظر کن 2021 ماند. چگونه سایر فیلم های ایتالیایی انتخاب شدند؟

تنها فیلمساز ایتالیایی که تصمیم گرفت تا سال آینده صبر کند نانی مورتی بود. همه فیلمسازان و تهیه نمایندگان ایتالیایی کاملا تمایل داشتند به ونیز بیایند. آنها هر آنچه را که به موقع آماده بودند برای جشنواره ارسال کردند. بسیار خوشحالم زیرا کیفیت فیلم های ایتالیایی سال جاری بسیار بالاست. این تأیید نماینده فضای خوبی است که سینمای ایتالیا در آن قرار گرفته است.

چرا تعداد فیلم های آمریکایی در فهرست آثار هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز کم است؟

هنوز در حال آنالیز چند فیلم هستیم و در چند روز آینده درباره حضور و یا عدم حضور آنها تصمیم گیری خواهیم کرد.

سال گذشته فقط دو فیلم به کارگردانی زنان در بخش مسابقه حضور داشت. سال جاری، از 18 فیلم هشت مورد (44 درصد) توسط زنان کارگردانی شده است. چگونه برای بهبود نقایص در این مورد در فرایند آنالیز آثار تجدید نظر کردید؟

در واقع، تغییری در فرایند انتخاب آثار ایجاد نکردیم. در گذشته نیز هیچ نگاه تعصب آمیزی نسبت به زنان نداشته ایم و سال جاری معیارهای انتخاب را تغییر ندادیم. ما فیلم ها را با استفاده از هر نوع پروتکل جنسیتی انتخاب نکردیم و فقط بر اساس کیفیت آنها انتخاب می شوند. به اندازه کافی خوش شانس بودیم که سال جاری فیلم های بسیار خوب کارگردان زنان را پیدا کردیم و بسیار خوشحالیم که در جشنواره از بین 18 عنوان بخش رقابتی میزبان 8 فیلم از سینماگران زن هستیم. این اتفاق بسیار مهمی است که فیلم های بسیار خوبی به کارگردانی زنان وجود دارد. تصمیم گیری برای قرار دادن همه آنها در رقابت اصلی بسیار ساده است. من امیدوارم که از شر همه مشکلاتی که در گذشته در خصوص این موضوع مطرح نموده ایم خلاص شویم. ما از مبارزه زنان برای دریافت رفتار منصفانه در صنعت سینما و همچنین کل جامعه حمایت می کنیم.

جشنواره کن علی رغم عدم برگزاری در سال 2020، فهرستی از 56 فیلم را منتشر کرد. چرا هیج یک از این فیلم ها در ونیز حضور ندارند؟

تیری فرمو مدیر جشنواره ونیز دوست خوبی است و ما به طور هفتگی در طول دوران قرنطینه در تماس بودیم. از ابتدا می خواستیم راهی برای همکاری پیدا کنیم. اطلاعات، عقاید، شبهات و هر چیز دیگری را رد و بدل کردیم و آغاز به بحث در خصوص برخی از ایده ها کردیم اما اوضاع دائماً در حال تغییر بود و بنابراین هر پیشنهادی خیلی سریع قدیمی شد. در یک نقطه معین متوجه شدیم که انتخاب یک مجموعه فیلم مشترک بین جشنواره کن و ونیز معنا ندارد و به همین دلیل این ایده را کنار گذاشتیم. کن تصمیم گرفت فیلم های انتخابی خود را با برچسب کن 2020 در سایر جشنواره ها چون سن سباستین، تورنتو، رم، دوویل و ... به نمایش بگذارد و بنابراین دلیلی نداشت فیلم هایی که در سایر جشنواره ها به روی پرده می فرایند را به ونیز هم دعوت کنیم. ما تصمیم به انتخاب 60 فیلم جدید گرفتیم که بتوانیم از آنها حمایت کنیم. فکر می کنم این روش بهتری برای یاری به صنعت فیلمسازی در این شرایط خاص است. این بدان معنی نیست که ما نمی خواهیم با کن همکاری کنیم. ما هنوز در خصوص پروژه ای با آنها در حال تبادل نظر هستیم که امیدواریم به زودی از آن رونمایی کنیم.

صرف نظر از چگونگی برگزاری جشنواره ونیز، صنعت بین المللی فیلم با یک فاجعه بی سابقه روبرست. در آمریکا بیشتر فراوریات سینمایی و سالن ها تعطیل شده اند. شما چند ماه گذشته را صرف تماشای فیلمهای جدید و سازماندهی یک رویداد عظیم عمومی نموده اید. چه چیزی باعث امید به آینده در شما می گردد؟

این برای من بسیار مهم است. ونیز اولین رویداد عظیم سینمایی خواهد بود که به دنبال آن تورنتو، نیویورک، سن سباستین و ... برگزار می گردد. برخی از جشنواره ها در مقیاسی کوچکتر از حد معمول انجام می شوند، اما اراده به آغاز مجدد پس از دوران قرنطینه، نشانه خوش بینانه بسیار خوبی است. همه ما با این احساس را داریم که دیگر نمی توانیم حالت قرنطینه و انزوا را تحمل کنیم ، مگر اینکه عواقب آن بدتر از مواردی باشد که در ماه های گذشته تجریه کردیم. جشنواره میتواند در اینجا نقشی ایفا نماید و میتوانیم نشان دهیم که با فرآیندی که ما اجرا نموده ایم می توانیم با خیال راحت به سینماها برگردیم. امیدواریم وقتی که ونیز برگزار گردد بتواند نمونه ای برای همه باشد. ترس، شک و عدم اطمینان زیاد حوالی ما را فرا گرفته است. برای آغاز مجدد باید کوشش کنیم. در غیر این صورت فاجعه ای برای کل فرهنگ فیلم روی خواهد داد.

هفتاد و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز از تاریخ 2 سپتامیر (12 شهریور) با نمایش فیلم ایتالیایی روابط ساخته دنیله لوکه تی آغاز به کار خواهد نمود و تا 12 سپتامبر (22 شهریور 1399) ادامه خواهد داشت.

سال جاری سینمای ایران با فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی در بخش رقابتی اصلی جشنواره ونیز حاضر است و در بخش افق های ونیز هم جنایت بی دقت از شهرام مکری و دشت خاموش از احمد بهرامی نماینده سینمای ایران هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سینما را دوباره شروع کنیم یا منتظر یک فاجعه باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینما را دوباره شروع کنیم یا منتظر یک فاجعه باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید