کمبود کود شیمیایی، بازار کود انسانی را داغ کرد!

به گزارش خانه انگلیسی، بازار کود حیوانی شامل خوک، اسب، گاو و حتی کود انسانی در پی کمبود جهانی کود های شیمیایی، به شدت داغ شده است.

کمبود کود شیمیایی، بازار کود انسانی را داغ کرد!

به گزارش ایسنا، اندرو وایت لا، تحلیلگر غلات در شرکت توماس اِلدر مارکتس در ملبورن استرالیا که یک مزرعه پرورش خوک را در اوقات فراغت اداره می کند، اظهار کرد: با تلاش مزرعه داران برای یافتن جایگزینی برای کود های شیمیایی بر پایه فسفات و نیتروژن که برای تقویت بازده محصول اهمیت دارند، وی فضولات حیوانی را فروخته است. وی گفت: چیزی باقی نمانده است. در یک سال معمولی، به جای چند تماس در هفته، شاید چند تماس در سال دریافت کنیم.

قیمت های کود شیمیایی که به گاز طبیعی و زغال سنگ به عنوان مواد خام متکی است، در بحبوحه کمبود انرژی و محدودیت های صادراتی روسیه و چین، افزایش پیدا کرده است و این امر به چالش ها برای زنجیره تامین کشاورزی همزمان با صعود کم سابقه هزینه های مواد غذایی در جهان افزوده است و کشاورزان تلاش می کنند کود تامین کرده و از افت بازدهی محصولاتی که کالا های غذایی اساسی را تشکیل می دهند، جلوگیری کنند.

شاخص قیمت کود بازار های سبز آمریکای شمالی نزدیک به رکورد 1072 دلار و 87 سنت در هر تن واقع شده است در حالی که قیمت نقدی اوره در چین امسال بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته دانیل اندرسون، استادیار دانشگاه آیووا و متخصص کود حیوانی، تقاضا برای فضولات حیوانی در سطح جهانی شکل گرفته است. فضولات حیوانی در آیووا بین 40 تا 70 دلار در هر تن در مقایسه با حدود 10 دلار در سال گذشته فروخته می شود وبالاترین سطح قیمت از سال 2012 محسوب می شود.

کود حیوانی عمدتا یک بازار محلی است و تا 80 کیلومتر دورتر برده نمی شود. هنگامی که قیمت های محصول، کود و فضله حیوان حدود یک دهه گذشته افزایش پیدا کردند، کشاورزان بیشتری حیواناتی مانند خوک و گاو را به زمین خود آوردند تا از فضله آن ها استفاده کنند. با افزایش هزینه های کود، این گزینه ممکن است دوباره به فکر کشاورزان خطور کند.

در انگلیس نه تنها کشاورزان در پی کمپوست حیوانی هستند بلکه بسیاری حتی در پی به دست آوردن مواد آلی جامد به دست آمده از تصفیه فاضلاب شهری هستند که به دلیل تقاضای بالا، تامین آن به اندازه فزاینده ای سخت شده است.

در آمریکا کود انسانی از طریق سازمان حفظ محیط زیست ساماندهی می شود و در اروپا نیز در پی تایید رگولاتوری اتحادیه اروپا مصرف شده است.

به گفته الکسی مکس وِل، تحلیلگر بازار های سبز بلومبرگ، اگرچه کود حیوانی گزینه ارزانتری نسبت به کود شیمیایی است، اما جایگزین ضعیفی برای کسانی محسوب می شود که به محصولات کود معمول عادت کرده اند. به عنوان مثال هر تن کود دی آمونیوم فسفات شش برابر نیتروژن و 15 برابر فسفات در مقایسه با کود حیوانی دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کود های تجاری که بیش از یک قرن پیش ابداع شدند، یکی از فناوری هایی هستند که عامل تقویت بازدهی محصول و تامین غذای میلیارد ها نفر در جهان به حساب می آیند. اما حتی پیش از این که قیمت این کود های شیمیایی فرایند افزایشی پیدا کند، محصولات ارگانیک شاهد افزایش توجه بودند، زیرا طرفداران آن ها می گویند مواد شیمیایی که در کود های مصنوعی یافت می شود، ممکن است تاثیر فرساینده ای بر سلامت خاک داشته باشد. در این بین، کود سبز و تکنیک های کمپوستینگ می تواند مواد مغذی محصول را در مقایسه با انواع مصنوعی تقویت کنند.

منبع: فرارو

به "کمبود کود شیمیایی، بازار کود انسانی را داغ کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود کود شیمیایی، بازار کود انسانی را داغ کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید