بازار کود حیوانی و انسانی داغ شد

به گزارش خانه انگلیسی، بازار کود حیوانی شامل خوک، اسب، گاو و حتی کود انسانی در پی کمبود جهانی کودهای شیمیایی، به شدت داغ شده است.

بازار کود حیوانی و انسانی داغ شد

به گزارش خانه انگلیسی، اندرو وایت لا، تحلیلگر غلات در شرکت توماس اِلدر مارکتس در ملبورن استرالیا که یک مزرعه پرورش خوک را در اوقات فراغت اداره می نماید، اظهار کرد: با کوشش مزرعه داران برای یافتن جایگزینی برای کودهای شیمیایی بر پایه فسفات و نیتروژن که برای تقویت بازده محصول اهمیت دارند، وی فضولات حیوانی را فروخته است. وی گفت: چیزی باقی نمانده است. در یک سال معمولی، به جای چند تماس در هفته، شاید چند تماس در سال دریافت کنیم.

قیمتهای کود شیمیایی که به گاز طبیعی و زغال سنگ به عنوان مواد خام متکی است، در بحبوحه کمبود انرژی و محدودیتهای صادراتی روسیه و چین، افزایش پیدا نموده است و این امر به چالشها برای زنجیره تامین کشاورزی همزمان با صعود کم سابقه هزینه های مواد غذایی در دنیا افزوده است و کشاورزان کوشش می نمایند کود تامین نموده و از افت بازدهی محصولاتی که کالاهای غذایی اساسی را تشکیل می دهند، جلوگیری نمایند.

شاخص قیمت کود بازارهای سبز آمریکای شمالی نزدیک به رکورد 1072 دلار و 87 سنت در هر تن واقع شده است در حالی که قیمت نقدی اوره در چین سال جاری بیش از 200 درصد افزایش پیدا نموده است.

به گفته دانیل اندرسون، استادیار دانشگاه آیووا و متخصص کود حیوانی، تقاضا برای فضولات حیوانی در سطح دنیای شکل گرفته است. فضولات حیوانی در آیووا بین 40 تا 70 دلار در هر تن در مقایسه با حدود 10 دلار در سال گذشته فروخته می گردد وبالاترین سطح قیمت از سال 2012 محسوب می گردد.

کود حیوانی عمدتا یک بازار محلی است و تا 80 کیلومتر دورتر برده نمی گردد. هنگامی که قیمتهای محصول، کود و فضله حیوان حدود یک دهه گذشته افزایش پیدا کردند، کشاورزان بیشتری حیواناتی مانند خوک و گاو را به زمین خود آوردند تا از فضله آنها استفاده نمایند. با افزایش هزینه های کود، این گزینه ممکن است دوباره به فکر کشاورزان خطور کند.

در انگلیس نه تنها کشاورزان در پی کمپوست حیوانی هستند بلکه بسیاری حتی در پی به دست آوردن مواد آلی جامد به دست آمده از تصفیه فاضلاب شهری هستند که به علت تقاضای بالا، تامین آن به اندازه فزاینده ای سخت شده است.

در آمریکا کود انسانی به وسیله سازمان حفظ محیط زیست ساماندهی می گردد و در اروپا نیز در پی تایید رگولاتوری اتحادیه اروپا مصرف شده است.

به گفته الکسی مکس وِل، تحلیلگر بازارهای سبز بلومبرگ، اگرچه کود حیوانی گزینه ارزانتری نسبت به کود شیمیایی است اما جایگزین ضعیفی برای کسانی محسوب می گردد که به محصولات کود معمول عادت نموده اند. به عنوان مثال هر تن کود دی آمونیوم فسفات شش برابر نیتروژن و 15 برابر فسفات در مقایسه با کود حیوانی دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کودهای تجاری که بیش از یک قرن پیش ابداع شدند، یکی از فناوریهایی هستند که عامل تقویت بازدهی محصول و تامین غذای میلیاردها نفر در دنیا به حساب می آیند. اما حتی پیش از این که قیمت این کودهای شیمیایی فرایند افزایشی پیدا کند، محصولات ارگانیک شاهد افزایش توجه بودند زیرا هواداران آنها می گویند مواد شیمیایی که در کودهای مصنوعی یافت می گردد، ممکن است تاثیر فرساینده ای بر سلامت خاک داشته باشد. در این بین، کود سبز و تکنیکهای کمپوستینگ می تواند مواد مغذی محصول را در مقایسه با انواع مصنوعی تقویت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بازار کود حیوانی و انسانی داغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کود حیوانی و انسانی داغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید