هتل سازی در ایران بر اساس آمایش سرزمینی انجام نشده است
به گزارش خانه انگلیسی، هفتمین میزگرد آنالیز چالش ها و فرصت های صنعت گردشگری با عنوان آنالیز زیرساخت های صنعت گردشگری(هتل ها) با حضور فعالان این حوزه سه شنبه 18 دی ماه 97 در دفتر سایت خبرنگاران برگزار گردید.
رضا افشار مدیر عامل آژانس آرتین رایا در این میزگرد گفت: صنعت توریستی یک صنعت درآمدزا است و ما زمانی که مسافر از خارج برای ایران بیاوریم برای همه کسب وکارها از بخش حمل و نقل گرفته تا هتلداری، سودآور خواهد بود.یکی از مسائلی که ما در حوزه توریستی داریم این است که فعالیت های مالی در ایران آمایش سرزمینی نشده است. به این معنی که در ایران نوع اقلیم و ظرفیت های هر منطقه و فعالیت مالی هماهنگ با آن اقلیم و ظرفیت ها را به صورت علمی شناسایی ننموده ایم و به همین علت پراکندگی کسب وکارها در استان ها و شهرهای مختلف بر اساس الگوی علمی نیست. به همین علت است که در بسیاری از استان ها و شهرهای کشور ما با وجود ظرفیت های بسیار مناسب توریستی، اصولا زیرساختی برای توریستی ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: اگر می بینیم بسیاری افراد به لاس وگاس می روند - در حالی که این شهر از نظر آب و هوا جزو منطقه ها گرم و خشک است و جاذبه طبیعی خاصی ندارد - به این علت است که آنجا آمایش شده و بر اساس اقلیم منطقه برای صنعت توریستی برنامه ریزی نموده اند و برترین زیرساخت ها را فراهم نموده اند. ما این آمایش را از ابتدا نداشتیم. ما هتل های خود را در منطقه های که به آن نیاز داریم، نمی سازیم و از سوی دیگر در بعضی منطقه ها بیش از ظرفیت آن نواحی هتل ساخته ایم. از طرفی ما تسهیلات مناسب برای حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه توریستی نداریم. سود وامی که به پروژه های توریستی تعلق می گیرد حدود 4 درصد است اما بسیاری از تقاضاهای دریافت تسهیلات بی جواب می ماند.
مشکل زیر ساخت های کشور فقط معطوف به هتل نمی شود
مدیر عامل آژانس آرتین رایا ادامه داد: مشکل زیر ساخت های ما فقط معطوف به هتل نمی شود و در سایر بخش ها هم با مشکل روبرو هستیم. برای مثال ما در حمل و نقل هوایی هم مشکل داریم. در ایران ناوگان هوایی از فرسودگی رنج می برد و هواپیماهای زیر 10-15 ساله وجود ندارد. توریست با تماشا کیفیت ناوگان هوایی ما و مقایسه هواپیماهای ما با دیگر خطوط هوایی منطقه، تمایل سفر به ایران را از دست می دهد.از طرفی با مشکل تاخیر پروازها روبرو هستیم. تقریبا تمام پروازهای شرکت هواپیمایی ملی ایران(ایران ایر) که بزرگترین ناوگان را در اختیار دارد حداقل دو ساعت تاخیر را دارد و این امر برای خود ما عادی شده است در حالی که برای توریست خارجی این تاخیرها عادی نیست و وقتی با این مشکل روبرو می شود رغبت خود را برای سفر مجدد به ایران از دست می دهد.
وی در ادامه به مسائل زیرساختی دیگر بخش های حمل و نقل اشاره نمود و گفت: بسیاری از جاده های ما هم دردسر ساز هستند چرا که شبکه آزادراهی گسترده و مناسبی نداریم و جاده های فرعی ما هم شرایط استاندارد و خوبی ندارند. اگر شرایط هزینه حمل و نقل عمومی جاده ای را آنالیز کنیم می بینیم قیمت بلیط ها برای مسافر مناسب نیست و از طرفی سفر زمینی با اتوبوس به علت تکرار حوادث خطرناک در جاده ها از ایمنی بالایی برخوردار نیست.
افشار در ادامه با ذکر خاطره ای از سفر به مالزی گفت: یکی از زیرساخت های بسیار مهم در صنعت توریستی، سرویس بهداشتی است. در مالزی سرویس های بهداشتی بین راهی بسیار تمیز است و اگر شرایط آنها را با سرویس های بهداشتی بین جاده های ایران مقایسه کنید، تفاوت از زمین تا آسمان است. مدیر عامل آژانس آرتین رایا توضیح داد: در میان هتل های ایران تعداد اندکی هتل خوب وجود دارد که اگر این هتل ها هم دچار معضل مدیریت شوند، به سرعت کیفت خود را از دست می دهند.
وی با اشاره به مسائل ناشی از عدم ارتباط سیستم بانکی و مالی ایران به شبکه های مالی بین المللی اضافه نمود: بحث تبدیل پول یکی دیگر از معضلات مسافران خارجی است. وقتی یک خارجی می خواهد به ایران سفر کند نمی تواند به آسانی هتل خود را رزرو کند و هزینه آن را با ارزهای بین المللی و از کانال های مرسوم مالی در دنیا، بپردازد.
افزایش کیفیت در هتل های دولتی موضوعیت ندارد
این فعال صنعت توریستی در ادامه مدیریت و مالکیت دولتی هتل های ایران را مورد اشاره واقع شده است و گفت: بسیاری از هتل های ایران متعلق به بخش خصوصی نیست و شرکت های شبه دولتی مالکیت هتل ها را در اختیار دارند. برای این دسته از هتل ها موضوع رقابت و افزایش کیفیت چندان مطرح نیست.بسیاری از هتل ها نیازی به تبلیغ گسترده ندارند و پر شدن اتاق های آنها وابسته به ارگان های دولتی است.
وی بعلاوه یکی از مسائلی که موجب پر نشدن هتل های ایران می شود را، ضعف برنامه ریزی رویدادهای جانبی دانست و گفت: صنعت توریستی فقط این نیست که مسافر را در هتل اقامت دهیم بلکه باید برای سرگرمی او هم برنامه ریزی کنیم. ما برنامه مشخصی برای سرگرمی مسافرها در نظر نگرفته ایم . به جز تورهای کیش که به نوعی مساله خرید، جایگزین توریستی شده است، تورهای دیگر ما در روز دوم نمی دانند چکار نمایند و برنامه ها در یک روز تمام می شود. در مالزی برای 24 استانی که در آنجا وجود دارد برنامه های متنوع همراه با نشان دادن فرهنگ هر استان یا استان دارند و یک هفته کامل را برای سرگرمی و سرگرمی توریست ها برنامه ریزی می نمایند.
افشار در جواب به پرسشی مبنی بر شرایط متناقضی که از یک سو هتل های موجود در پر کردن اتاق هایشان مشکل دارند و از سوی دیگر اشتیاق زیادی برای ساخت هتل های نو دیده می شود، گفت: اشتیاق به هتل سازی در بسیاری اوقات ربطی به سرمایه گذاری در صنعت توریستی ندارد و برای استفاده از تسهیلات و رانت است.
وی بعلاوه قیمت گذاری خدمات هتل ها را نیز یکی از بحث های چالش برانگیز صنعت توریستی دانست و گفت: نرخ گذاری هتل ها در حال حاضر به علت کاهش ارزش ریال در برابر دلار به نفع توریست های خارجی است ولی مسافران داخلی به نسبت درآمدشان، قیمت هتل ها رو گران می دانند. وقتی مسافر ایرانی برای یک شب اقامت در هتل داخل کشور باید 800 هزار تومان بپردازد که پراخت چنین مبلغی برای 90 درصد اقشار جامعه به علت سطح درآمدی که دارند، میسر نیست. این مسافر ترجیح می دهد به ترکیه برود و با هزینه کمتر در هتل اقامت کند و سرگرمی و سرگرمی هم داشته باشد.
افشار با بیان این که وقتی ما یک پکیج کامل از خدمات صنعت توریستی نداشته باشیم حتی با وجود هتل هم نمی توانیم آن هتل را پر کنیم، گفت: مثال این موضوع، جشنواره گلاب گیری در قمصر کاشان است. این رویداد شناخته شده است و هتل هم در آنجا ساخته شده ولی در ایام گلاب گیری این هتل باز هم پر نمی شود. این رویداد اگر با تبلیغ همه جانبه و رویدادها و جشن های جانبی همراه باشد و توریست احساس کند 2 یا 3 روز برنامه سرگرمیی و شاد دارد، در هتل اقامت می نماید وگرنه همان یک روز به منطقه می آید و شب هم بازمی شود.
افشار اضافه نمود: اگر در هتل های ما شرایط برای راحتی و سرگرمی خانواده ها فراهم شود و آزادی بیشتری داشته باشند ضریب اشغال هتل ها افزایش پیدا می نماید در حالی که اکنون جو حاکم بر اغلب هتل های ما طوری است که حتی خنتماشا در هتل هم سخت است! وقتی مردم می بینند در هتل ها، راحت نیستند نتیجه این می شود که ویلاسازی در شهرها و روستاهای شمال کشور و دیگر منطقه ها خوش آب و هوا افزایش پیدا می نماید و سرمایه هنگفتی در این ویلاها دچار رکود و خواب می شود. بسیاری از ویلاهای شمال کشور سالانه شاید 10 تا 20 روز پر باشند و این سرمایه های هنگفت در سایر اوقات راکد و بلا استفاده هستند در صورتی که اگر اقامت در هتل ها مجذوب کننده بود این حجم سرمایه در ویلاها ، راکد نمی شد.وی در مورد رفتار پرسنل هتل ها گفت: بیشتر پرسنل صنعت توریستی آموزش تخصصی ندیده اند. رفتار یک مهماندار خطوط ایران ایر با مهماندار شرکت هواپیمایی امارات فرق دارد. این جریان در هتل ها هم وجود دارد به این معنی که پرسنل احساس نمی نمایند باید خدمات مناسب بدهند و رضایت مسافر را کسب نمایند.
منبع: همگردی