بار مجاز پرواز خارجی چقدر است؟

به گزارش خانه انگلیسی، بار مجاز پرواز خارجی چقدر است؟ آیا از قوانین اضافه بار پروازهای خارجی چندان اطلاعی ندارید و نگران اضافه بار خود هستید؟ می دانید اندازه بار مجاز در هر پرواز چقدر بوده و در چه صورتی دچار اضافه بار خواهید شد؟ ضروری است همین لحظه این نکته را بدانید که قوانین هر شرکت هواپیمایی در مورد بار مجاز پرواز خارجی متفاوت بوده و در صورت داشتن اضافه بار، بسته به اندازه اضافه بار و نوع بلیت خود باید مبلغ مجزایی برای این اضافه بار پرداخت کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به خوبی با این قوانین آشنا شوید.

بار مجاز پرواز خارجی چقدر است؟

بار مجاز پرواز خارجی چقدر است؟

اولین اقدام برای آماده شدن برای یک سفر، بستن چمدان است. ممکن است هر وسیله ضروری و غیرضروری که دم دستتان بیاید را داخل چمدان خود بچپانید بدون آنکه از وزن مجاز بار خود اطلاعی داشته باشید. این مشکل به وفور در بین مسافران دیده می گردد، گاهی پیش می آید مسافرین بدون توجه به میزان بار مجاز، وسایل زیادی را در چمدان خود جا می دهند و در نهایت در فرودگاه با اخطار روبرو می شوند، مخصوصا در پروازهای خارجی که وزن بار شما یکی از مهم ترین مسائل است و اگر آن را رعایت نکنید، می تواند استرس زا باشد و هم اینکه وقت شما را از رسیدن به موقع به پرواز خود هدر دهد.

اما واقعا بار مجاز پرواز خارجی چقدر است؟ خانه انگلیسی مطلب امروز را به بار مجاز پرواز خارجی اختصاص داده و می خواهد یک بار برای همواره مشکل اضافه بار را حل نماید. با دانستن میزان وزن بار مجاز در پروازهای خارجی دیگر در سفرهای خود با مشکل اضافه بار روبه رو نخواهید شد.

بار مجاز در پروازهای خارجی به چه معنا است؟

فرقی ندارد پرواز شما داخلی باشد یا خارجی، هر شرکت هواپیمایی با داشتن قوانین مختص به خود، میزان مشخصی از بار چمدان را برای هر مسافر معین نموده که تمامی مسافران ملزم به رعایت آن هستند. بار مجاز به میزان باری که اجازه حمل آن را دارید گفته می گردد و برای این بار مجاز هیچ هزینه اضافی و مجزایی پرداخت نمی کنید. اما اگر اضافه بار خوردید چه؟ اضافه بار به میزان باری که از استاندارد معین شده شرکت هواپیمایی مورد نظر بیشتر باشد، گفته می گردد که در این صورت شما باید بر اساس شرایط و قوانین آن شرکت هواپیمایی و پرداخت مبلغی به طور مجزا پرداخت کنید تا بتوانید بار خود را تحویل دهید.

میزان بار مجاز در سفرهای هواپیمایی به چه عواملی بستگی دارد؟

همان طور که اشاره کردیم قوانین اضافه بار برای هر شرکت هواپیمایی می تواند متفاوت باشد. البته چند عامل مشترک وجود دارد که میزان بار مجاز را بر اساس آن معین و دسته بندی می نمایند. این عوامل شامل:

  1. شرکت هواپیمایی
  2. کلاس پروازی
  3. جهت (مدت زمان پرواز)

تفاوت بار اصلی و بار دستی در هواپیما

قبل از آنکه نگاهی به قوانین بار مجاز پرواز خارجی بیندازیم، بهتر است تفاوت بین بار اصلی و بار دستی را بدانیم. بار دستی در هواپیما در واقع شامل همان وسایلی می گردد که مجازید آن ها را به داخل هواپیما ببرید. اغلب بارهای دستی شامل خوراکی، نوشیدنی، لوازم شخصی مانند لپ تاپ و موبایل یا اشیای گران قیمتی است که بهتر است نزد خودتان باشد. جایگاه بارهای دستی در محفظه هواپیما که بالای هر صندلی تعبیه شده، قرار گرفته است و شما اجازه ندارید بار دستی خود را روی زمین یا جلوی پاهای خود نگه دارید.

بار اصلی هواپیما میزان معینی از وسایل همراه مسافر است که اغلب شامل همان چمدان های بزرگی است که قبل از ورود به هواپیما آن ها را تحویل بار می دهید تا در محفظه مخصوص بار هواپیما جا دهند، بعلاوه بار اصلی بدون دریافت هزینه، به وسیله شرکت هواپیمایی حمل می گردد.

میزان بار مجاز دستی در پرواز خارجی چقدر است؟

میزان بار مجاز دستی در پرواز خارجی مقدار و محدودیت های خاص خود را دارند. به طور کلی بار دستی مجاز در داخل کابین هواپیما نباید بیشتر از 7 کیلوگرم یا با طولی بالاتر از 56 سانتی متر باشد. البته در پروازهای خارجی بار دستی مجاز کمی بیشتر از حد معمول است و در بعضی از کلاس های پروازی به 15 کیلوگرم هم می رسد. بعلاوه همراه داشتن بعضی وسایل مثل دخانیات، ابزارآلات، وسایل تیز و برنده، وسایلی که حاوی مواد آتش زا باشند و همراه داشتن هر نوع حیوان خانگی اکیدا ممنوع است. نکته دیگری که ضروری است در مورد بار مجاز پرواز خارجی بدانید، مربوط به همراه داشتن مایعات است. مایعات از جمله بارهای دستی است که مجازید با خود به داخل کابین ببرید؛ اما نباید حجم مایعات بیشتر از 100 میلی لیتر تجاوز کند، در غیر این صورت بهتر است مایعات خود را همراه با بار اصلی داخل چمدان تحویل دهید.

میزان بار مجاز پرواز خارجی

میزان بار مجاز پرواز خارجی بسته به ایرلاین، کلاس پروازی و مدت زمان پرواز می تواند متفاوت باشد و هر شرکت هواپیمایی محدودیت های خاص خود را دارد. مبلغ اضافه بار هم بسته به هر شرکت می تواند متفاوت باشد؛ اما اغلب به ازای هر کیلوگرم اضافه بار بین 4 دلار تا 11 دلار قابل پرداخت است.

در ادامه با بار مجاز چند پرواز خارجی آشنا می شویم:

  • بار مجاز شرکت KLM

بار مجاز شرکت هواپیمایی هلندی برای پروازهای کلاس اکونومی خود، حدبیشتر 23 کیلوگرم بار مجاز در نظر گرفته است. درصورتی که بخواهید با پروازهای بیزینس یا فرست کلاس این شرکت سفر کنید، حدبیشتر بار مجاز شما تا 32 کیلوگرم افزایش می یابد، یعنی 2 چمدان برای پروازهای کلاس بیزینس و 3 چمدان برای پروازهای فرست کلاس.

  • میزان بار مجاز لوفت هانزا

میزان بار مجاز لوفت هانزا در پروازها کمی متفاوت تر است. پروازهای اکونومی لوفت هانزا شامل کلاس های سطح یک و دو هستند که میزان وزن بار مجاز آن ها حدبیشتر تا 23 کیلوگرم می باشد که در قالب یک چمدان برای کلاس عادی و دو چمدان برای کلاس پریمیوم (همان سطح دو) می باشد. در مورد پرواز کلاس بیزینس و فرست کلاس، شما مجاز هستید تا حدبیشتر 32 کیلوگرم بار با خودتان ببرید که شامل 2 چمدان برای پرواز بیزینس و 3 چمدان برای پرواز فرست کلاس می گردد.

  • بار مجاز ترکیش ایر

قبلا در مورد بار مجاز ترکیش ایر به طور کامل صحبت نموده بودیم، اما در اینجا اشاره مختصری به قوانین وزن بار مجاز این پرواز محبوب می کنیم. پروازهای ترکیش ایر شامل دو کلاس اکونومی و بیزینس می شوند و قوانین آنها کاملا مشابه شرکت های ایرانی است. حدبیشتر بار مجاز برای کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و برای بیزینس کلا 30 کیلوگرم است.

  • میزان بار مجاز پگاسوس

شرکت هواپیمایی پگاسوس یک شرکت ترکیه ای است که به علت پروازهای ارزان اش شناخته می گردد. این ایرلاین سه کلاس پرواز به نام های Essentials (معادل اکونومی)، Advantage (معادل بیزینس) و Business Flex (معادل بیزینس پریمیوم) دارد که میزان بار مجاز پگاسوس در کلاس های پروازی فرق دارد و حدبیشتر بار مجاز در تمام آنها، 20 کیلوگرم برای پروازهای بین المللی است. بعلاوه میزان بار دستی قابل مجاز، 8 کیلوگرم بوده که برای کلاس های Business Flex به 12 کیلوگرم می رسد.

  • میزان بار مجاز هواپیمایی قطر

هواپیمایی قطر هیچ محدودیتی در تعداد چمدان های مسافران ندارد. میزان بار مجاز هواپیمایی قطر، برای پروازهای اکونومی و بسته به سطح کلاس آن ها، بین 25 تا 30 کیلوگرم است و برای پرواز کلاس بیزینس و فرست کلاس، حدبیشتر بار مجاز آن به ترتیب 40 و 50 کیلوگرم می باشد.

میزان مجاز بار کلی در پروازهای خارجی

اگر به قوانین بار مجاز پرواز خارجی که در بالا اشاره کردیم توجه نموده باشید، متوجه می شوید که بیشتر این شرکت ها محدودیت بار نزدیک به هم دارند. اگر بخواهیم به طور خلاصه این موضوع را جمع بندی کنیم، می توان گفت که در پروازهای سطح اکونومی شما مجاز به حمل بار تا 30 کیلوگرم، پروازهای بیزینس کلاس تا حدبیشتر 40 کیلوگرم و در پروازهای فرست کلاس تا حدبیشتر 50 کیلوگرم بار هستید.

هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی چقدر است؟

حالا که با بار مجاز پرواز خارجی آشنا شدید، می توانید حجم بارهای خود را کنترل نموده تا به اضافه بار نخورید. پیشنهاد ما به شما برای سبک سفر کردن، کنار گذاشتن موارد و وسایل غیرضروری است. بااین حال اگر مطمئن هستید تمام وسایلی که در چمدان خود قرار داده اید ضروری بوده و وزن بار بیش از وزن معین شده شرکت هواپیمایی تان است، می توانید با پرداخت مبلغی اضافه تر بار خود را به راحتی تحویل دهید. این مبلغ اضافه برای هر شرکت، هر جهت پرواز و بلیت شما می تواند متفاوت باشد.

به طور مثال، هزینه بار اضافی ترکیش ایر به ازای یک بسته 23 تا 32 کیلوگرمی معادل 80 دلار آمریکا است. اگر با پرواز قطر ایرویز قصد سفر دارید، جالب است تفاوت هزینه اضافه بار را بسته به هر جهت بدانید. هزینه اضافه بار این شرکت هواپیمایی:

  1. هزینه اضافه بار از ایران به اروپا: به ازای هر کیلو بار اضافه 30 دلار
  2. هزینه اضافه بار از ایران به جنوب شرق آسیا 40 دلار
  3. هزینه اضافه بار از ایران به ژاپن و کره 45 دلار
  4. هزینه اضافه بار از ایران به استرالیا 50 دلار
  5. هزینه اضافه بار از ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس 20 دلار
  6. هزینه اضافه بار از ایران به کشورهای خاور نزدیک 20 دلار

خرید بار جداگانه چیست؟

بعضی بلیت های ارزان قیمتی که در ایرلاین های مختلف به فروش می رسند، بدون بار هستند، یعنی تنها میزان بار مجاز شما یک کیف یا ساک دستی است که همراه خود به داخل کابین هواپیما می برید. به همین علت قیمت این قبیل بلیت ها کم تر و ارزان تر است و شما برای حمل بار خود باید هزینه ای جداگانه پرداخت کنید. پس از تهیه این بلیت های بدون بار، می توانید میزان بار مدنظر خود را به بلیت خود اضافه نموده و هزینه آن را پرداخت کنید.

ایرلاین های اروپایی مثل ایبریا، ایزی جت و رایان ایر؛ بعلاوه پروازهای داخلی کشور مالزی و تایلند که بلیت ارزان به فروش می رسانند روی بلیت اولیه، باری را در نظر نمی گیرند.

نتیجه گیری

میزان بار مجاز در پرواز امری مهم است که باید به آن توجه کنید. قوانین حمل بار در پروازهای داخلی و خارجی عمدتا یکسان است؛ اما میزان معین شده بار مجاز می تواند متغیر باشد. در مقاله امروز، تمرکز خانه انگلیسی بر روی بار مجاز پرواز خارجی بود. در این پروازها بسته به شرکت هواپیمایی، نوع بلیت و جهت پرواز شما، میزان بار مجازی که می توانید همراه خود داشته باشید، فرق دارد. اگرچه پیشنهاد می کنیم قبل از خرید بلیت خود از بار مجاز پرواز خارجی خود مطمئن شده و آن را رعایت کنید، اما اگر با اضافه بار روبه رو شدید با پرداخت مبلغی اضافه تر می توانید بار خود را تحویل فرودگاه دهید. البته در نظر داشته باشید که نرخ مبلغ اضافه بار هر پرواز هم می تواند متفاوت باشد. پس باید برای آن آمادگی لازم را داشته باشید.

1. سنگینی چمدان چه مسئله ای ایجاد می نماید؟

طبق قوانین هوایی و برای فشار کم تر به عوامل حمل چمدان در فرودگاه ها وزن مشخصی برای هر چمدان معین شده است.

2. هزینه اضافه بار چگونه حساب می گردد؟

فاکتورهای مختلفی مانند تعداد، وزن و حجم بار اضافی روی هزینه نهایی اضافه بار اثرگذار هستند، ولی به صورت کلی، هزینه اضافه بار به ازای هر کیلوگرم، معادل یک درصد از مبلغ بلیت شما در همان سفر در نظر گرفته می گردد.

3.آیا گمرک در معین هزینه میزان بار اضافه تاثیر دارد؟

مقررات گمرکی در معین میزان هزینه اضافه بار بسته به نوع کالای همراه مسافر متغیر است.

4.در صورت داشتن اضافه بار چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

چنانچه تمایل به بردن بار بیشتر از حد مجاز دارید، باید 3 ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه حضور پیدا کنید تا با پرداخت هزینه بار اضافه، مجاز به حمل آن در سفر خود باشید.

5. بار مجاز پرواز خارجی سطح اکونومی چقدر است؟

عمدتا میزان بار مجاز پرواز خارجی با بلیت اکونومی تا حدبیشتر 30 کیلوگرم است. البته باید در نظر داشته باشید که میزان باز می تواند برای هر شرکت متفاوت باشد.

منبع: الی گشت

به "بار مجاز پرواز خارجی چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بار مجاز پرواز خارجی چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید