فرا رسیدن فصل پشه ها: روش های مقابله

به گزارش خانه انگلیسی، فصل پشه ها در جنوب کشور از چند روز قبل شروع شده است و در چند هفته آینده تا شمال کشور پخش خواهد شد. با توجه به تغییرات آب و هوایی، فصل بهار سال جاری گرم تر و مرطوب تر از حد میانه در سراسر کشور است. این می تواند به این معنی باشد که تابستان سال جاری مردم باید با تعداد پشه های بیشتری مقابله نمایند.

فرا رسیدن فصل پشه ها: روش های مقابله

دینا فونسکا، دبیر اکولوژیست مولکولی و استاد دانشکده علوم محیط زیست و زیست شناسی در نیوجرسی می گوید: اگر فصلی بارانی و گرم داشته باشید، در این صورت برترین شرایط برای زیستن و توسعه کنه ها و پشه ها فراهم شده است.

در ایران، بارش کشور از ابتدای سال زراعی 97-98 تا کنون در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته و دوره بلندمدت به ترتیب 125.2و 17.6 درصد افزایش یافته است. بعلاوه در خرداد ماه میانگین دمای هوا بین 1 تا 2 درجه سلسیوس بیش از حد نرمال است. دانشمندان می گویند هنگامی که درجه حرارت از 50 درجه عبور می نماید، فعالیت پشه ها آغاز می گردد و اگر مکان های مرطوب زیادی برای آنها وجود داشته باشد، می توانند به سرعت رشد و توسعه یابند.

پیش بینی و حدس و گمان ها

فونسکا می گوید به دلیل تغییرات ناگهانی در آب و هوا، پیش بینی ها برای هر فصل پشه، چالش برانگیز است. به عنوان مثال، خشکسالی طولانی مدت می تواند باعث کاهش یا افزایش پشه ها و بعلاوه تغییر مکانی گردد که جمعیت پشه ها در ان ظاهر می گردد و تغییر مناطقی که در آنجا بیشتر مهاجم های نیش زننده دارد.

او می گوید: چرخه عمر پشه بدین صورت است که یک دوره بسیار مرطوب و سپس بسیار خشک می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

بعضی از پشه ها بیماری های عفونی بالقوه خطرناکی مانند نیل غربی (برگرفته از رود نیل)، و زیکا را حمل می نمایند. بر اساس گزارشات، بین سال های 2004 تا 2016، تعداد افراد مبتلا به بیماری به وسیله پشه ها، کنه ها و کک ها، سه برابر شده است.

ویروس نیل غربی، یکی ازمهمترین ویروس های قابل انتقال به وسیله پشه است که بسیاری از افراد به وسیله پشه ها به آن مبتلا می شوند. پشه های Culex، منبع اصلی ویروس هستند، که پشه ها پس از گزش پرندگان مهاجر این ویروس را حمل می نمایند.

ویروس نیل غربی حمل شده به وسیله پشه ها، معمولا در آفریقا، اروپا، خاورمیانه، آمریکای شمالی و غرب آسیا یافت می گردد. هر ساله صدها هزار نفر به وسیله پشه های آلوده گزیده می شوند و دچار عفونت نیل غربی می شوند.

در سال 2018، اندازه قربانیان ویروس نیل غربی 2544 مورد بود که نسبت به سال 2017 (2197 مورد)، 21 درصد افزایش داشت. تعداد افرادی که آلوده به نیل غربی هستند، احتمالا بیشتر از 42،750 تا 99،750 نفر است اما بسیاری از موارد نیز گزارش نمی گردد.

عفونت نیل غربی، در خفیف ترین شکل آن می تواند نشانه های آنفلوانزا مانند تب و خستگی را داشته باشد که معمولا در عرض چند روز برطرف می گردد. در شکل شدید تر آن، ویروس می تواند به سیستم عصبی نفوذ کند و موجب بیماری انسفالیت (التهاب حاد بافت مغزی) و مننژیت و بعلاوه پولیوئید نیل غربی گردد که می تواند منجر به فلج شدن فرد و در موارد نادر مرگ گردد. در سال 2018، 127 نفر از بیماری نیل غربی جان خود را از دست دادند.

ایالاتی که بیشترین تعداد موارد نیل غربی در سال 2018 را داشتند شامل مونتانا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، نبراسکا، آیووا و می سی سی پی بود که در طول راستا پرواز پرندگان از جنوب به شمال است.

بعلاوه ویروس زیکا، یکی دیگر از ویروس های حمل شده به وسیله پشه های آلوده است. این ویروس می تواند باعث نقایص شدید زایمان در طفل گردد.

آزمایش و اسپری

برنامه های کنترل پشه در استان ها، شهرستان ها و شهرهای سراسر کشور، شامل نظارت، آزمایش و فراوری اسپری، برای کنترل پشه های حمل نماینده این نوع بیماری ها است. برنامه های کنترل بیماری نیز گزینه های بیولوژیکی اسپری را آزمایش می نمایند.

در سال 2017 ، دولت فدرال به 20 استان اجازه داد تا با آزاد کردن پشه های آلوده به باکتری هایی که به طور طبیعی برای انسان ها، حیوانات خانگی و محیط زیست ایمن است، آزمایشات خود را بر روی آنها انجام دهند. محققان بعلاوه در حال توسعه پشه های اصلاح شده ژنتیکی هستند که می توانند برای کشتن پشه های دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

جو کنلون، مشاور فنی انجمن مبارزه با پشه در آمریکا می گوید: هر دو این تکنیک ها وعده داده شده است، اما انجام آنها از لحاظ منطقی سخت است. بعید به نظر می رسد که این تکنیک ها بتوانند به تنهایی به عنوان ابزار کنترل عمل نمایند اما به عنوان یاری به محصولات کنترل پشه شناخته می شوند.

برنامه های کنترل پشه بعلاوه همکاری نزدیکی با جوامع دارند تا نگرانی های محیط زیست در خصوص اسپری ها را آنالیز نمایند، از جمله نگرانی هایی در خصوص اسپری ها و بازدارنده های شیمیایی که باعث کشته شدن زنبورها و گرده افشان های دیگر می گردد.

کنلون می گوید: ما به شدت از خطرات محصولاتمان نسبت به گرده افشان ها آگاهیم و در راستامان برای اطمینان خاطر از اطلاع زنبوردار ها به خوبی گام برمی داریم و ما در زمان هایی که زنبورها در معرض آن قرار نگرفته اند، اسپری می کنیم.

با توجه به اینکه برنامه های کنترل بیماری بسیاری از استان ها ممکن است قادر به برطرف خطرات پشه نباشند، مقامات بهداشت عمومی از مردم خواستند تا اطلاعات مربوط به بیماری های مربوط به پشه ها که به وسیله مرکز کنترل بیماری (CDC) و ادارات بهداشت عمومی محلی منتشر شده است را مورد توجه قرار دهند.

CDC بعلاوه مردم را به موارد زیر دعوت می نماید:

  • استفاده از دافع حشرات.DEET یک دافع موثر است، اما شما مجبور به استفاده از آن نیستید. اگر شما دوست ندارید از مواد دافع بهره ببرید، یکی از آنهایی که دوستش دارید و مورد تاییدیه EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست) است را بهره ببرید.. علاوه بر DEET، بازدارنده های دیگر مورد تایید EPA شامل پیکاریدین، IR3535، روغن اکالیپتوس لیمو (بعلاوه به عنوان پارامتان 3،8-دیول شناخته می گردد) است. اما توجه داشته باشید که روغن لیمو اکالیپتوس محصولی نیست که خودتان آن را درست کنید. این محصول به عنوان مواد شیمیایی اصلی در بعضی از مارک های حشره کش ها به فروش می رسد اما آن چیزی نیست که در عطاری ها یا فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسد.
  • پوشش: پوشیدن پیراهن آستین بلند همراه با شلوار بلند، به ویژه در سپیده دم یا غروب خورشید زمانی که بعضی از پشه ها آماده نیش زدن می شوند، می تواند موثر باشد.
  • پشه ها را در خارج از خانه نگه دارید: با روشن کردن کولر و نصب توری بر روی درب و پنجره ها، می توانید از ورود پشه به داخل خانه جلوگیری کنید. پشه ها را از تخم گذاری بازدارید. اگر در خانه خود جایی آب راکد داشته باشید، این می تواند برترین مکان برای تخم گذاری پشه ها باشد. آبی که در ظرف زیر گلدان شما قرار گرفته است، حمام پرنده های خانگی، لاستیک ها، اسباب بازی ها، سطل آشغال، ظروف زباله و ظروف گیاهی را نیز آنالیز کنید.
منبع: فوت و فن / webmd.com

به "فرا رسیدن فصل پشه ها: روش های مقابله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرا رسیدن فصل پشه ها: روش های مقابله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید