چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی استان مرکزی شروع به کار کرد

به گزارش خانه انگلیسی، چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و اولین نمایشگاه گردشگری استان مرکزی با حضور استان های مختلف در اراک شروع به کار کرد.

چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی استان مرکزی شروع به کار کرد

به گزارش خانه انگلیسی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی این استان، در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در اراک با اشاره به نام گذاری سال 98 تحت عنوان رونق فراوری در استمرار تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام کرد: افتخار می کنیم که در شرایط سخت مالی در پی پاسداری از هویت ایرانی و اسلامی هستیم.

وی با اشاره به حضور 30 استان در نمایشگاه ملی صنایع دستی کشور در اراک به عنوان پایتخت هنر و صنایع دستی اضافه نمود: استان مرکزی تاریخ کهنی را در خود جای داده است و نام کرهرود به تنهایی برای نمایش قدمت استان مرکزی کافی است که خاستگاه بسیاری از تفکرات بوده و در قلب ایران کهن جای گرفته است.

ایزدی توضیح داد: اگر در پی تحقق نگاه و هویت ایرانی و اسلامی هستیم نمی توان از صنایع دستی به سادگی گذشت. در واقع بهترین پاسدار هویت این سرزمین کهن و تحقق اقتصاد مقاومتی، هنر هنرمندان مظلوم صنایع دستی است.

وی با اشاره به ثبت ملی فولاد جوهری که اخیرا صورت گرفته و نشانگر آن است که استان مرکزی در حوزه صنایع دستی حرف های بسیاری برای گفتن دارد، گفت: ناامیدی در اقلیم و جغرافیای ایران جایی ندارد و در همه شرایط سخت و سخت اجازه تهاجم به هنرهای دستی و سنتی را نمی دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به دغدغه های حوزه صنایع دستی و هنرمندان اعلام کرد: بیمه و بسته بندی فراوریات صنایع دستی همچنان از دغدغه هنرمندان صنایع دستی است، هنرمندان این حوزه را نباید به مانند سرمایه گذاران میلیاردی دید و باید به این دغدغه ها نگاه جدی داشت.

متاسفانه با وجود کمیت و کیفیت فراوریات صنایع دستی استان مرکزی اما این استان در حوزه بسته بندی مناسب محصولات که در انتخاب و تقاضا موثر است پیروز نبوده است .

ایزدی با تاکید بر ضرورت برندسازی جهت تصویرسازی مناسب از استان مرکزی و توسعه بازاریابی و تجارت در این حوزه اضافه نمود: استان مرکزی دسترسی آسانی به مرزهای کشور ندارد و همین باعث شده است که فراوریات و آثار صنایع دستی به صورت چمدانی صادر گردد، بر همین اساس رقم دقیقی از فروش و میزان صادرات در دست نیست.

همچنین در این آیین، سفال سلطان آباد رونمایی و از 14 پیشکسوت صنایع دستی استان مرکزی تجلیل شد.

اظهار امیدواری نسبت به بیمه هنرمندان

حسین خواجه بیدختی مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ابزار امیدواری کرد که دولت و حاکمیت چتر حمایتی و بیمه ای خود را بر هنرمندان صنایع دستی بگستراند.

او با اشاره به اینکه حوزه میراث فرهنگی طی 2 دهه اخیر حوزه پرمشغله ای بوده است و هر زمان که مسائل ارزی در کشور ایجاد شد به این حوزه توجه صورت گرفت، اضافه نمود: زمان حمایت بیشتر از حوزه میراث فرهنگی کشور فرا رسیده است و این بخش باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

بیدختی توضیح داد: صنایع دستی کالایی است که با معیشت مردم در ارتباط است، کالایی فرهنگی است که بدون مسئله در همه نقاط و از هر دری وارد می گردد و مسئله ای با مخاطب خود ندارد و هر مخاطبی فراوریات این حوزه را می پسندد به همین دلیل وظیفه ما برای حمایت از این هنر دوچندان است.

حرکت رو به جلوی صنایع دستی، نیازمند خلاقیت است

در این مراسم همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه برای برطرف مسائل حوزه صنایع دستی باید از شرایط فعلی فراتر رفت، حرکت رو به جلوی صنعت صنایع دستی را نیازمند خلاقیت دانست تا آنچه از این صنعت انتظار می رود به منصه ظهور برسد.

بهروز اکرمی اظهار کرد: بخشی از صنایع دستی ایران در خطر انقراض قرار گرفته است و قطعا به منظور جلوگیری از این انقراض و خطر باید مسئولان، هنرمندان و مردم کوشش نمایند تا این هنر از این خطر در امان بماند و با آموزش، جلب نظر علامندان، ارائه تسهیلات و ... تمام توان را برای احیا و حرکت رو به جلوی این صنعت بکار بگیریم.

وی با بیان اینکه نباید برای فروش صنایع دستی تنها به داخل نگاه داشت بلکه باید فراتر از مرزها عمل کرد، گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایرانی و ارائه فراوریات هنرمندان کشور در کشورهای همسایه می تواند در جهت صادرات صنایع دستی کشور نقش مهمی داشته باشد، با توجه به شرایط فعلی کشور فروش صنایع دستی در واقع بهشت صادرات محسوب می گردد.

اکرمی با اشاره به سیر تکامل صنعت از جمله صنایع دستی و لزوم طی شدن تمامی مراحل، بر شناخت بازار تاکید نمود و اضافه نمود: چرا بازاریاب ها به حوزه صنایع دستی ورود نمی نمایند؟ صنایع دستی در شرایط کنونی کشور ارزش اضافه نموده منحصربه فردی دارد و باید زنجیره ارزش در این حوزه فراهم و تکمیل گردد.

معاون استاندار مرکزی توضیح داد: لازمه غبارروبی از صنعت صنایع دستی حمایت است، قطعا حمایت، رونق این صنعت و ابتکار عمل هنرمندان را به دنبال دارد که قطعا هیچ فرد، کشور و تحریمی نمی تواند در مقابل آن بایستد و قطعا ابزار راهبری اقتصاد کشور در شرایط فعلی، حوزه صنایع دستی است.

منبع: میراث آریا

به "چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی استان مرکزی شروع به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی استان مرکزی شروع به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید