کافئین چه تاثیری بر مغز می گذارد؟

به گزارش خانه انگلیسی، کافئین که به طور طبیعی در قهوه و چای هم وجود دارد یک داروی محرک است که معمولا برای بهبود عملکردهای ذهنی به کار می رود. تاثیر کافئین بر مغز زیاد است. این ماده با مسدود کردن پیام رسان های عصبی گیرنده های آدنوزین، باعث افزایش آمادگی مغز برای حرکت و کار می شود. کافئین علاوه بر این بر پیام رسان های عصبی دیگر شامل نورآدرنالین (Noradrenaline)، دوپامین (ِDopamine) و استیل کولین (Acetylcholine) نیز تاثیر می گذارد. تمام این پیام رسان های عصبی روی روحیه و وضعیت ذهنی انسان تاثیر می گذارند.

کافئین چه تاثیری بر مغز می گذارد؟

تاثیر کافئین بر روحیه

یکی از خواص کافئین افزایش هوشیاری است. بسیاری از افراد بر این باورند که کافئین در کنار بیدار کردن مغز باعث بهبود روحیه هم می شود و حس به ثمر رساندن کار را ایجاد می کند. البته کافئین مانند دیگر مواد محرک، باعث افزایش اضطراب هم می شود. تاثیر کافئین روی روحیه و حال و هوای افراد با انتظار هر فرد از نوشیدن کافئین و همچنین میزان و نوع مصرف کافئین او ارتباط دارد.

پس کافئین می تواند باعث سرحال شدن شما شود. اما این بهبود در روحیه معمولا هنگامی مشهود است که انرژی شما در حال حاضر پایین است. برای خیلی از افراد این تجربه زمانی اتفاق می افتد که برای مدتی قهوه مصرف نکرده اند. به همین دلیل برخی از متخصصان بر این باورند که تاثیر مثبت کافئین در واقع از آنجا ناشی می شود که بی حالی فرد به دلیل عدم مصرف کافئین بوده است. در واقع شما به محض مصرف کافئین دوباره سرحال می شوید. این تحقیقات نشان می دهد که تاثیر مثبت کافئین بر روحیه بیشتر در افرادی ظاهر می شود که زیاد قهوه مصرف می کنند. اما در کسانی که با مصرف قهوه دچار افزایش اضطراب می شوند، تاثیر کافئین روی روحیه می تواند بسیار ناخوشایند باشد.

تاثیر کافئین بر مغز

کافئین به عنوان بهبود دهنده عملکرد در زمینه های مختلف شناخته شده است که شامل هوشیاری، زمان عکس العمل و ارزیابی اطلاعات می شود. اما نباید بر این فرض بود که مصرف کافئین میان بری برای بهبود عملکردهای مغز است. در مقایسه ای که میان افرادی که به صورت روزانه کافئین کمی مصرف می کنند (تا 100 میلی گرم در هر روز) و کسانی که به طور میانگین کافئین زیادی مصرف می کنند (بیش از 300 میلی گرم در روز)، محققین به این نتیجه رسیدند که بهبود عملکرد بسیار ناچیز بود و با مصرف کافئین بیشتر بهتر نشد. گرچه افرادی که میزان زیادی کافئین در روز مصرف می کردند، با دریافت کافئین بیشتر عملکرد بهتری نشان دادند، اما ممکن است دلیل این موضوع تنها مقابله با تاثیرات اعتیاد به کافئین باشد. پس در اصل با مصرف کافئین بیشتر این افراد به کارایی واقعی خودشان نزدیک می شود؛ یعنی همان عملکردی که بدون اعتیاد به کافئین می توانستند داشته باشند.

درحالی که تحقیقات زیادی نشان می دهد که کافئین هوشیاری و عکس العمل ها را بهبود می بخشد، تحقیقات دیگری که روی جزئیات نحوه عملکرد کافئین تمرکز کرده اند به این نتیجه رسیده اند که حداقل در برخی از مواقع این تاثیر درواقع تاثیر توقعات ماست. در واقع در اثر تلقین فرد است که این ماده روی رفتار و کارایی او تاثیر می گذارد. به نظر می رسد انتظار افراد از تاثیری که کافئین روی عملکرد آن ها خواهد گذاشت (به ویژه اگر فرد تصور کند مصرف قهوه کارایی او را بدتر خواهد کرد) زمینه برخی از بهبودهایی است که در عملکرد افراد دیده می شود. به زبان دیگر، اگر افراد تصور کنند که مصرف کافئین باعث افت کارایی آن ها خواهد شد، برای جبران تاثیری که از کافئین توقع دارند، بیشتر و سخت تر تلاش می کنند.

آیا مصرف کافئین روش خوبی برای بهبود عملکرد مغز است؟

به طور کلی به نظر نمی رسد که افزایش کارایی ارزش مصرف کافئین زیاد را داشته باشد. تاثیر مفید کوتاه مدت کافئین با افزایش اضطراب خنثی می شود. زمانی که تاثیرات کافئین از بین بروند، علائم ناخوشایند و عوارض جانبی کافئین می توانند باعث افت عملکردهای مغزی شوند؛ عملکردهایی که شما انتظار دارید با کافئین بهبود پیدا کنند.

استراتژی بهتر برای کسانی که کمتر (چیزی حدود یک یا دو فنجان در طول روز) قهوه مصرف می کنند، انتخاب زمان مناسب برای مصرف کافئین است. با این کار شما تاثیر محرک کافئین را بدون عوارض جانبی ناخوشایند آن تجربه خواهید کرد. به یاد داشته باشید که کارایی شما ممکن است در اثر کافئین دچار افت شود.

اگر شما زیاد کافئین مصرف می کنید، یعنی به طور میانگین بیش از 3 فنجان قهوه یا چای در روز می نوشید، این عادت می تواند تاثیر منفی روی سلامت شما بگذارد. پس شاید بخواهید به فکر کاهش مصرف کافئین در روز باشید.

بیشتر بخوانید: خواص معجزه آسا و طرز تهیه انواع ماسک قهوه برای صورت و بدن

منبع: Very Well Mind

منبع: دیجیکالا مگ

به "کافئین چه تاثیری بر مغز می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کافئین چه تاثیری بر مغز می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید