18 قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود شناسایی شد

به گزارش خانه انگلیسی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: 18 قلاده یوزپلنگ در زیستگاه پارک ملی توران شهرستان شاهرود استان سمنان در امسال شناسایی شد و ممکن است در طبیعت این منطقه تعداد یوزپلنگ های شناسایی نشده بیشتر باشد.

18 قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود شناسایی شد

به گزارش خانه انگلیسی از سمنان، امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ابراز داشت: از مجموع 18 قلاده یوزپلنگ شناسایی شده در پارک ملی توران، چهاز یوزپلنگ نابالغ هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: سال گذشته 6 قلاده یوزپلنگ نابالغ در پارک ملی توران شناسایی شده بود که سال جاری 2 یوزپلنگ از 6 یوزپلنگ بالغ شدند.

عبدوس توضیح داد: خروج دام از پارک ملی توران و ایجاد محدوده امن آن، نصب تابلو های هشدار در کنار جاده، حصارکشی و کاهش سرعت در جاده تهران- مشهد در محدوده میاندشت عباس آباد در جهت تردد یوزپلنگ ها و تامین آب از جمله اقدام های اجرا شده برای تامین حریم امن برای زادآوری یوزپلنگ آسیایی در این منطقه است.

وی اعلام کرد: یوزپلنگ ها در سن هشت تا 9 سالگی در اوج قابلیت فراوری مثل هستند و اکنون 2 یوزپلنگ ایران و فیروز در محیط اسارت قابلیت باروری دارند.

عبدوس اضافه نمود: 2 یوزپلنگ کوشکی و دلبر انتقال یافته از پارک پردیسان تهران به زادگاهشان در پارک ملی توران اکنون قدرت باروری خود را از دست داده اند و فقط به عنوان یک ذخیره ژنتیکی از آنان مراقبت می گردد.

وی یادآور شد: در زمان حاضر کوشکی 17 ساله و دلبر 12 تا 13 ساله است و حداکثر سن این گونه ارزشمند در حیات وحش 13 تا 14 سالگی است و با مراقبت های بالینی مناسب اکنون در محیط اسارت در حال زیست هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه ممکن است بیهوشی برای کوشکی و دلبر با توجه به سن بالای آن ها خطرناک باشد، خاطر نشان کرد: کارشناسان دامپزشکی برای انجام مراقبت بالینی کوشکی و دلبر از بیهوشی استفاده نمی نمایند.

یوزپلنگ گونه ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آن ها در ایران و آفریقا زیست می نمایند.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و 470 هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می رود که در شرق استان سمنان واقع شده است.

کوشکی و دلبر 2 یوزپلنگ نر و ماده هستند که به ترتیب 10 آذر 1393 از پناهگاه حیات وحش میاندشت و 11 آذر 1393 از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه سانان به این مکان منتقل شدند.

کوشکی یوزپلنگ نر بهمن ماه 1386 در 4 ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین 1390 در سه ماهگی به اسارت در آمدند.

یوزپلنگ ایرانی در لیست اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست واقع شده است، این حضور یعنی اینکه گونه ای در خطر انقراض است، حدود 2 هزار سال پیش یوز ها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده اند.

در واقع ایران از دهه 1970 به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی شناخته شده است از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند بنابراین باید با تمام توان از این میراث ارزشمند حفاظت کنیم.

ح

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "18 قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید