80 درصد تجهیزات طرح گوره - جاسک ایرانی است

به گزارش خانه انگلیسی، خبرگزاری خبرنگاران- سرپرست پیشین وزارت صمت با اشاره به سهم 80 درصدی تجهیزات ایرانی از مجموع تجهیزات به کار گرفته شده در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، اظهار داشت: اجرای این طرح سبب تغییر نقشه تجاری کشور می گردد.

80 درصد تجهیزات طرح گوره - جاسک ایرانی است

به گزارش خبرگزاری خانه انگلیسی از شانا، آقای حسین مدرس خیابانی با بیان این مطلب گفت: با راه اندازی این طرح بزرگ، تراکم تجارت ایران از خلیج فارس به دریای عمان منتقل می گردد و به لحاظ ژئوپولیتیک هم نقشه تجاری کشور تغییر می نماید.

وی با بیان اینکه ما سال ها در پی این بودیم که از سواحل مکران و دریای عمان به اسم یکی از قطب های تجاری ایران استفاده کنیم، گفت: در مرحله نخست، 20 مخزن نفتی در مجموع با ظرفیت 10 میلیون بشکه نفت از سوی شرکت پتروامید آسیا (از زیرمجموعه های هلدینگ امید) ساخته می گردد و پایان ظرفیت مخازن ذخیره سازی نفت خام در این طرح به 50 میلیون بشکه نفت خام می رسد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری امید اضافه کرد: من فکر می کنم با راه اندازی طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک شاهد رونق کسب وکار مالی در منطقه جاسک و جنوب شرق ایران خواهیم بود.

مدرس خیابانی ادامه داد: ساخت مخزن ذخیره سازی در جاسک نخستین تجربه پتروامید آسیا نبوده است، ما در گناوه هم مخزن ساخته ایم. آن موقع 80 درصد تجهیزات به کار رفته در گناوه خارجی بود، اما اکنون 80 درصد تجهیزات به کار رفته در طرح انتقال نفت گوره به جاسک ایرانی است.

وی گفت: روز اولی که به هلدینگ امید آمده بودم عمده قرارداد های ما برای تأمین ورق از چین بود که با توجه به توانمندی هایی که در سازندگان داخلی در این ارتباط به وجود آمد همه آن ها را لغو کردیم و به سازندگان داخلی سفارش دادیم، در بازدیدی که به همراه تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت متن از فرایند ساخت مخازن ذخیره سازی جاسک داشتیم او هم تأکید کرد که مخازن احداث شده در این طرح ایرانی ترین مخازنی است که تا به امروز ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری امید با تأکید بر اینکه ظرفیت های داخلی ما به گونه ای است که می توانیم بسیاری از فناوری ها را در داخل کشور فراوری کنیم، یادآور شد: در جایی که این امکان وجود ندارد می توانیم در قالب مشارکت، مهندسی معکوس و استفاده از سرمایه خارجی، انتقال فناوری را ممکن کنیم، بسیاری از کشور های شرق آسیا هم از این روش ها استفاده کردند.

مدرس خیابانی توضیح داد: البته این را هم باید بگویم که ما در نقطه ای هستیم که برای برخی از مطالعات بنیادی فناوری به سرمایه گذاری سنگین و زمان احتیاج داریم که امروز هیچ کدام از آن ها را نداریم، نه پول آنچنانی برای سرمایه گذاری داریم و نه زمان، بنابراین فکر می کنم اکنون می توانیم به وسیله مهندسی معکوس که من به اصطلاح به آن راهبرد تقلید می گویم به این فناوری ها دست یابیم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "80 درصد تجهیزات طرح گوره - جاسک ایرانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد تجهیزات طرح گوره - جاسک ایرانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید