دنیا بعد از شکست کرونا چگونه خواده بود؟، بهترین روش برای غلبه بر مسائل جانبی کرونا چیست؟

به گزارش خانه انگلیسی، کرونا تاثیر زیادی برای جنبه های مختلف زندگی انسان ها در سراسر دنیا گذاشته و از همین رو فرضیه های متفاوتی برای زندگی در آینده مطرح شده است.

دنیا بعد از شکست کرونا چگونه خواده بود؟، بهترین روش برای غلبه بر مسائل جانبی کرونا چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خانه انگلیسی، ویروس کرونا اپیدمی است که نه تنها سلامت انسان و روابط اجتماعی او را تحت تاثیر قرار داده است بلکه دیگر حوزه های مهم زندگی را نیز دست خوش تغییر ساخته و معین نیست شرایط کنونی دنیا تا چه زمان ادامه خواهد یافت و آیا انسان ها قادر به هماهنگ سازی زندگی خصوصی،کاری و اجتماعی خود با شرایط حال حاضر برای طولانی مدت هستند یا خیر؟

اکنون پس از 4 ماه از آغاز گسترش بیماری کرونا در چین و سایر کشورهای دنیا، مردم به شکل کم سابقه ای در تاریخ، خود را تحت تاثیر ویروسی همه گیر در دنیا مشاهده می نمایند و به صورت اجباری باید تعداد زیادی از رفتارهای خود در هنگام برقراری ارتباط با دیگران و برطرف نیازهای روزمره انسانی را تغییر دهند.

بیماری کرونا تنها معضلی برای تهدید و به خطر انداختن جان انسان ها نیست بلکه با توجه به نوع سیاستی که برای مقابله با آن باید در پیش گرفت بخش گسترده ای از اقتصاد و معیشت مردم را نیز دچار آسیب نموده و اگر فرایند درگیری با این ویروس برای مدت طولانی ادامه داشته باشد قطعا شاهد ضربه های مهلک به اقتصاد کشورها خواهیم بود. از همین رو است که بعضی از کشورهای دنیا به شدت نگران قدرت تخریب بالای ویروس کرونا به اقتصاد کلان خود هستند.

در ادامه تاثیرات ویروس کرونا بر آینده دنیا را با اقتباس از مقاله ای با عنوان What will the world be like after coronavirus که توسط سیمون مِیِر محقق دانشگاه سورِی نوشته شده است را آنالیز و کوشش می کنیم تا تصویر روشنی از دوران پس از کرونا را ارائه دهیم.

همانگونه که مردم و دولت چین تنواستند در شهر ووهان شیوع ویروس کرونا را کنترل و این بیماری را شکست دهند قطعا مردم ایران و دیگر کشورهای دنیا نیز در ماه های آینده بر این بیماری غلبه خواهند کرد. اما سوال مهمی که در این میان ذهن بسکمک از شهفرایندان در کشورهای مختلف را درگیر خود نموده میزان پیغامدهای اقتصادی بیماری کرونا است.

بسکمک از اقتصاد دانان معتقدند اگرچه کرونا ضربه های جدی به اقتصاد وارد نموده و هم چنان نیز ادامه داد ولی دولت ها باید از فرصت کنونی استفاده نموده و با تقویت توان داخلی و استفاده از بنگاه های اقتصادی خود زمینه عبور از بحران و بازسازی بخش های ضربه خورده را فراهم نمایند. شاید اگر امروز به شرایط اقتصادی زندگی در ماه های آینده توجه نگردد بحران های عظیم تری در انتظار مردم باشد.

بدون شک پویایی اقتصادی تا پیش از شیوع کرونا رابطه تنگاتنگی با روابط اجتماعی مردم داشته و درامد اقتصادی هر فرد در جامعه مانند قلاب های زنجیری عظیم وابسته با رونق معیشتی دیگر افراد بوده است. لذا موضوع اقتصاد هیچ گاه مسئله ای فردی و محدود به گروهی کوچک نبوده و شکوفایی اقتصادی هر کشور در دنیا تنها با همکاری و کوشش همه مردم امکان پذیر می گردد.

اکنون اگر بخواهیم آینده متفاوت و در عین حال عادلانه ای برای اقشار آسیب پذیر جامعه بسازیم باید معیارهای مختلفی را مورد آنالیز و سیاست های جدید را به مرحله اجرا درآوریم. اگرچه آمارها منتشر شده در خصوص بعضی از نقاط دنیا نشان می دهد آلودگی های زیست محیطی با آغاز قرنطینه خانگی مردم به شدت کاهش یافته است ولی شاید چنین شرایطی تنها برای مدتی کوتاه ادامه داشته و پایدار نماند و چه بسا به علت هجوم مردم و صنایع مختلف برای بهره گیری از منابع طبیعی پس از برطرف محدودیت ها آسیب های جبران نا پذیر زیست محیطی به طبیعت وارد سازد.

آنالیز نظرات هزاران فعال اقتصادی و موسسه های تحلیل بازار حاکی از آن است که چهار دیدگاه در خصوص اقتصاد پس از کرونا در کشورهای مختلف وجود دارد:

1- نزول به بربریت(اقتصاد انسان های ابتدایی)

2- سرمایه داری قوی دولتی

3- سوسیالیسم دولت های افراطی

4- شکل گیری جوامعی برای پایه کمک های متقابل اقتصادی

هر کدام از این نگرش های اقتصادی دارای مزایا و معایبی هستند یعنی به همان میزان که ممکن است در نگاه اولی مثبت یا منفی تلقی شوند دارای تاثیرات سازنده یا مخربی هستند و صرفا نمی توان آن ها را با دید صفر یا صد مورد آنالیز قرار داد.

تغییرات کوچک در برابر آسیب های عظیم

در ابتدا باید به این موضوع توجه نموده که ویروس کرونا بیش از تهدید نماینده ای عظیم برای سلامت انسان و اقتصاد جوامع، زمینه ساز بحران های عظیم اجتماعی است. یعنی مسئولان کشورهای مختلف باید امروز بیش از گذشته به فکر نحوه مدیریت روابط اجتماعی مردم باید یکدیگر باشند.

اگر فراوری گازهای گلخانه ای در مراکز عظیم صنعتی کاهش یاید به تبع آن میزان آلودگی هوا و تاثیر مخرب به جو کره زمین نیز کاهش می یابد. از سوی دیگر با تعطیل شدن کارخانه هایی که تعداد زیادی از کارگران و متخصصان در آن فعالیت فیزیکی دارند از انتقال ویروس جلوگیری شده و هرچند برای مدتی تقریبا کوتاه آسیب کمتری به محیط زیست وارد شده و مردم در سلامتی کامل به سر خواهند برد.

در بعضی از بخش های اقتصادی همانند فراوری نمایندگانی که به طور مستقیم با نیازهای روزمره مردم سروکار دارند امکان تعطیلی و دورکاری وجود ندارد لذا در این محل ها باید به دقت شرایط جسمانی افراد حاضر در محل کار را مورد آنالیز قرار داد و با مشاهده هر گونه مورد مشکوکی به سرعت فرد بیمار را از افراد سالم جداسازی و قرنطینه کرد. این الگو عینا در شهر ووهان پیاده سازی شده و نتایج مفیدی به همراه داشته است.

اقتصاد شنماینده در پی تهدید سلامتی مردم

محدودیت های اعمال شده برای ترددهای روزانه مردم و انجام فعالیت های فیزیکی سبب شده نوعی قفل اقتصادی در کشورها ایجاد گردد و مردم شاهد رکورد در بازارهای مختلف باشند. تعدادی از سیاست مداران دنیا مانند رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور برزیل فشار اقتصادی را بسیار کشنده تر از آسیب ویروس کرونا داستند و خواهان کاهش محدودیت های کاری شدند. این صحبت در حالی از سوی این سیاست مداران مطرح می گردد که سازمان دنیای بهداشت جان مردم را بسیار ارزشمندتر از صدمات اقتصادی دانسته و از مردم خواسته است به دستورات بهداشت فردی و عمومی کاملا توجه نمایند.

امروز مردم شاهد آن هستند که سیاست مداران کشورهای به ظاهر پیشرفته و توسعه یافته دنیا در حالی خود به بیماری کرونا مبتلا می شوند که در نخستین روزهای شیوع این ویروس آن را مضحک دانسته و ابتدایی ترین نکات بهداشتی را نادیده می دریافتد. نمونه شاخص این نوع رفتار در انگلیس و توسط بوریس جانسون نخست وزیر این کشور رخ داده است.

اگر فراوری نماینده نوعی از محصولات پوشیدنی نتواند محصول مورد نظر خود را فراوری نمایند مجبور به تعدیل نیروی انسانی فعال در آن بنگاه فراوریی و در نتیجه قطع درامد یک یا چند خانوار خواهد شد. لذا تا حد ممکن باید از این فراوری نمایندگان حمایت کرد و به همه کارگران آموزش داد که چگونه در خانه نیز قادر به فعالیت و کسب درآمد خواهند بود.

فرانسه از جمله کشورهایی است که به شدت با ویروس کرونا درگیر بوده و برای کنترل آن محدودیت های بسیار سنگین رفت و آمد را در خیابان های و مکان های عمومی این کشور اعلام نموده است. رئیس جمهور این کشور به تازگی گفت: ما نباید کرونا را به شوخی بگیریم نمی توان با قطعیت در خصوص آینده سخن گفت ولی بدون شک مشاخصه ای طولانی با این بیماری را در پیش داریم.

حتی بعضی از اِپیدمی شناسان معتقدند با اینکه بیماری در شهر ووهان کنترل شده و تقریبا هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کووید 19 در این شهر اعلام نشده است ولی بازگشایی و برطرف سریع همه محدودیت های اعمال شده می تواند باردیگر جان مردم را به خطر بیندازد و شاهد اوج گیری دوباره تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این شهر باشیم.

آینده ای مبهم در صورت ادامه فرایند شیوع کرونا در دنیا

هرچه مردم فقیرتر باشند احتمال ابتلای آن ها به ویروس کرونا نیز بیشتر است. این جمله ای است که یکی از نشریه های آمریکا در گزارش های روزهای اخیر خود منتشر نموده است. یعنی در مناطق فقیرنشین مردم به دلیل توان پایین اقتصادی مجبور هستند از خانه خارج شده و به دنبال تامین معیشت خود و خانواده باشند و هم چنین نمی توانند مواد ضد عفونی نماینده مناسب برای پاک سازی دست ها و بدن خود را بخرند.

با ادامه فرایند محدودیت های اقتصادی به منظور مقابله با کرونا ممکن است فقر اقتصادی گسترش یافته و خانواده هایی که امروز از نظر اقتصادی متوسط محسوب می شوند به دسته های ضعیف تر اقتصادی در جامعه خود اضافه شوند.

امیدها و ترس ها

به نظر می رسد امروز و در همین لحظه مردم در کنار دولت های خود باید برای آینده چه از لحاظ سلامتی، چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ اجتماعی تصمیم مناسب را بگیرند و همانطور که هم اکنون با جدی دریافت توصیه های بهداشتی در خانه مانده و اقدام به خروج از منزل نمی نمایند، کمک کردن به تک تک افراد جامعه را نیز الگوی رفتاری خود قرار دهند. با این روش به سادگی می توان فشارهای روانی ناشی از بیماری و پایین آمدن درآمد اقتصادی را کنترل کرد.

آنچه آینده ای روشن را برای همه مردم در هرکدام از کشورهای درگیر با ویروس کرونا را تضمین می نماید همکاری و همدلی در همه زمینه ها است. خوشبختانه در ایران برخلاف بسکمک از کشورهای اروپایی و آمریکایی مردم حتی در سخت ترین شرایط نیز به کمک یکدیگر شتافته و سلامت جسمی و روانی خود را در گرو سلامتی دوستان و آشنایان خود می بینند. قطعا روح همدلی و اتحاد در ایران کرونا را شکست خواهد داد و پیروزی و موفقیت را برای همه ایرانیان در کوتاه ترین زمان ممکن به ارمغان خواهد آورد.

انتهای پیغام/4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "دنیا بعد از شکست کرونا چگونه خواده بود؟، بهترین روش برای غلبه بر مسائل جانبی کرونا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا بعد از شکست کرونا چگونه خواده بود؟، بهترین روش برای غلبه بر مسائل جانبی کرونا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید