آلرژی منجر به مرگ ، مهم ترین آلرژن های غذایی

به گزارش خانه انگلیسی، یک فوق تخصص بیماری های ریه، آلرژی را یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در سراسر دنیا برشمرد که در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد آلرژن ایجاد می گردد.

آلرژی منجر به مرگ ، مهم ترین آلرژن های غذایی

به گزارش خبرگزاری مهر ، اردا کیانی رئیس بخش برونکوسکوپی بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: آلرژی در اثر حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد معمولی بی ضرر محیط (آلرژن) رخ می دهد.

وی با بیان این مطلب که سیستم ایمنی بدن فرد در روبرو با مواد آلرژن ، آنتی بادی فراوری می نماید. با ورود آنتی بادی ها به سلول هایی که هیستامین و سایر مواد شیمیایی آزاد می نمایند، واکنش آلرژیک ایجاد می گردد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اضافه نمود: آلرژی طیف گسترده ای از بیماری ها نظیر تب یونجه، آلرژی غذایی، درماتیت آتوپیک و آسم آلرژیک را شامل می گردد و شدیدترین نوع آلرژی شوک آنافیلاکسی است .

واکنش های آلرژیک

به گفته کیانی، واکنش های آلرژیک ممکن است در بینی، ریه، گلو، سینوس ها، گوش ها و چشم ها معده یا پوست بروز کند و بصورت قرمزی چشم، خارش خفیف، عطسه، آبریزش بینی، تنگی نفس، التهاب و یا تورم جنرالیزه مشاهده گردد. در بعضی افراد واکنشهای آلرژیک به صورت عوارض آسمی بروز می نماید و در موارد جدی تر نیز به صورت یک واکنش تهدید نماینده به نام شوک آنافیلاکسی رخ می دهد.

این فوق تخصص بیماری های ریه تاکید نمود: تشخیص آلرژی توسط پزشک با توجه به توضیح حال و معاینه بیمار صورت می گیرد و در بعضی موارد خاص با تجویز پزشک می توان از تست های پوستی یا خونی برای تشخیص آلرژی بهره گرفت.

  • درمان آلرژی چیست

وی با اشاره به نحوه درمان آلرژی، اجتناب از آلرژن های شناخته شده (گرده گیاهان، بعضی مواد غذایی، نیش بعضی حشرات، بعضی داروها و...) و تجویز داروهای استروئیدی و آنتی هیستامین ها را از جمله شیوه های درمانی این بیماری برشمرد.

کیانی در ادامه تاکید نمود: در هنگام بروز واکنش های شدید آلرژیک و شوک آنافیلاکسی برای درمان بیمار سریعا آدرنالین تزریقی (اپی نفرین) تجویز می گردد و ایمونوتراپی نیز یکی دیگر از روش های درمانی به شمار می آید.

وی با بیان این مطلب که آلرژی غذایی در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به یک نوع غذا یا ماده موجود در غذا بروز می نماید، توضیح داد: این نوع آلرژی زمینه ژنتیک دارد اما این طور نیست که صرفا همان آلرژی غذایی در یک فرد رخ دهد که در والدین یا خواهر و برادرش وجود داشته است.

  • آلرژی که منجر به مرگ می گردد

کیانی با اشاره به احتمال خفیف یا شدید بودن علائم آلرژی، گفت: شوک آنافیلاکسی، یک واکنش شدید آلرژیک تهدید نماینده زندگی فرد است که باعث کاهش تنفس و فشار خون فرد شده و روی ضربان قلب وی تاثیر می گذارد. این واکنش در عرض چند دقیقه پس از روبروه فرد با مواد آلرژن رخ می دهد و می تواند منجر به مرگ بیمار گردد. به همین دلیل بیمار باید فورا با تزریق اپی نفرین (آدرنالین) تحت درمان قرار گیرد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اعلام نمود: هر نوع ماده غذایی می تواند منجر به بروز واکنش آلرژیک گردد، اما حدود 90 درصد واکنشهای آلرژیک ناشی از تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، ماهی، خرگوش، گندم و سویا است.

  • بروز علائم آلرژیک در سیستم های مختلف بدن

به گفته این فوق تخصص ریه، علائم آلرژیک می تواند سیستم های مختلف بدن نظیر پوست، دستگاه گوارش، سیستم قلبی عروقی و دستگاه تنفسی را درگیر کند و عوارضی مانند استفراغ و یا درد معده، تنگی نفس، سرفه مکرر، شوک یا افت شدید فشار خون، اسپاسم مری و مشکل در بلع، تورم زبان، اختلال در صحبت کردن و یا نفس کشیدن، کهیر یا درگیری های پوست، علایم سرماخوردگی یا احساس ضعف را به همراه داشته باشد.

  • ظهور نشانه های آلرژی غذایی 2 ساعت پس از مصرف غذا در بیمار

کیانی با تاکید بر اینکه بیشتر علائم مربوط به آلرژی غذایی در عرض دو ساعت و اغلب چند دقیقه پس از مصرف غذا بروز می نماید، اضافه نمود: در موارد بسیار نادر، واکنش ممکن است چهار تا شش ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد. واکنش های با تأخیر بیشتر به طور معمول در بچه ها دیده می گردد و بیشتر به صورت اگزما است.

این استاد دانشگاه در خاتمه با اشاره به اینکه احتمال بروز آلرژی غذایی در همه سنین وجود دارد، اعلام نمود: آلرژی غذایی بیشتر در دوران کودکی بروز می نماید و یکی از انواع شایع آلرژی در نوزادان حساسیت به پروتئین شیر گاو است که به صورت دفع خون در مدفوع به علت التهاب روده ها بروز می نماید. بنابراین توصیه می گردد که والدین در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "آلرژی منجر به مرگ ، مهم ترین آلرژن های غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلرژی منجر به مرگ ، مهم ترین آلرژن های غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید