باید ها و نباید های روزه داری در روز های کرونایی

به گزارش خانه انگلیسی، خبرگزاری ایرنا: حکم روزه دریافت، تغذیه مناسب آن و مواردی از این دست از موضوعاتی است که هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان مطرح می گردد، اما ماه رمضان سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا، با پرسش ها و بایدها و نبایدهای جدید و بیشتری رو به رو است.

باید ها و نباید های روزه داری در روز های کرونایی

میهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا، با آمدنش همه چیز را دستخوش تغییر کرد و نه تنها برای برگزاری رسم و رسوماتی که ریشه دیرینه در فرهنگ و عرف و مذهب دارد، محل اِعرابی نگذاشته بلکه نوعی سردرگمی یا حیرانی را برجای گذاشته است.

حال هم که واپسین روزهای ماه شعبان را پشت سرمی گذاریم و با رویت هلال ماه، آغاز ماه مبارک رمضان را پیش رو داریم، حکم دریافت روزه و این که چه بخوریم تا در کنار اجرای فریضه معنوی روزه داری، در چنگال کرونا گرفتار نشویم نقل محافل شده و همگان در رصد پاسخ چه کنیم های خود هستند.

موضوعی که خبرنگار ایرنا را برآن داشت تا روز پنج شنبه با کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت و گو کند و جویای پاسخ پرسش های عامه مردم باشد.

به باور این متخصص تغذیه، همانطور که در ماه رمضان می توان از فیض معنوی آن بهره مند شد اگر تغذیه مناسب نداشته باشیم ممکن است به جسم خود آسیب برسانیم. پس بهترین کار این است که ضمن بهره بردن از فیض معنوی این ماه، تغذیه سالمی داشته باشیم.

تغذیه مناسب افطار و سحرهای ماه مبارک رمضان چیست؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تغذیه مناسب در این ماه معنوی، یادآور شد: به طور کلی همانطور که غیر از ایام ماه مبارک رمضان، باید یک رژیم متعادل و متناسب را دنبال کنیم در این ماه هم باید سعی کنیم حدفاصل افطار تا سحر حتما از همه گروه های غذایی استفاده کنیم.

وی شرح داد: یعنی در این فاصله باید در کنار پروتئین و غلات، حداقل سه بار میوه، سالاد و سبزی استفاده گردد. سحر باید شامل پروتئین اعم از مرغ، ماهی یا گوشت قرمز، غلات اعم از برنج یا نان و قسمتی هم سالاد یا سبزیجات باشد.

صمدپور با رد باور بعضی افراد که به اشتباه سحری نمی خورند، تاکید نمود: سحر بیدار شوند و حتما هم غذای کامل تری بخورند.

وی تاکید نمود: حتما در سحر از گروه سبزیجات استفاده گردد به دلیل این که سبزیجات یا سالاد باعث می گردد فرد دیرتر احساس تشنگی کند. همچنین از خوردن غذاهای شور یا زولبیا بامیه در سحر خودداری نمایند و همان ترکیب غذایی ذکر شده مصرف گردد.

صمدپور درباره تغذیه افطار هم اظهار داشت:روزه داران، افطار را باید با یک لیوان شیر یا چای به همراه خرما آغاز نمایند و اگر وعده شام، غذایی سبک باشد بهتر است.

از مصرف نوشیدنی های کافئین دار، در وعده سحر خودداری گردد

این رژیم درمانگر، با تاکید بر اینکه ساعات روزه داری و این مقدار گرسنگی هیچ مسئله ای برای افراد سالم ایجاد نمی نماید، گفت: با توجه به این که در روزهای آینده، با گرمای هوا روبرو هستیم افراد باید مواظب باشند بدنشان دچار کم آبی نگردد و در صورتی که ضرورت ندارد، جلوی آفتاب و در محیط بیرون قرار نگیرند.

صمدپور در خصوص مصرف چای، قهوه و به طور کلی نوشیدنی های کافئین دار که بنا بر قانون نانوشته ای افراد برای برطرف تشنگی مصرف می نمایند، توضیح داد: اتفاقا این نوشیدنی ها دفع ادرار را زیاد و کم آبی ایجاد می نماید. پس نباید به لیوان های چای مصرف شده تکیه کرد چرا که تبدیل به ادرار می گردد و نقشی در کم آبی ندارد.

وی توصیه کرد: روزه داران حتما آب و سبزیجات و سالاد بیشتری میل نمایند. همچنین نان سبوسدار را جایگزین نان سفید نمایند ضمن اینکه اصلا نباید فراموش کرد که خوردن شیرینی در وعده سحر، قند را بالا می برد و باعث ترشح انسولین می گردد و سپس به شدت افت قند را به دنبال دارد. درواقع با ایجاد تعادل در مصرف انواع غذاها در وعده سحری بهتر می توان برطرف تشنگی کرد.

افراد دارای بیماری های زمینه ای در خصوص روزه دریافت چه نمایند؟

وی به افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری های دیابت، قلبی، کلیوی، فشارخون بالا و غیره هستند توصیه کرد: این افراد حتما قبل از این که بخواهند آغاز به روزه داری نمایند با پزشک خود مشورت نمایند.

صمدپور تاکید نمود: افراد دیابتی که انسولین می زنند یا افرادی که باید سر ساعت معین دارو مصرف نمایند قاعدتا نباید روزه بگیرند.

وی توضیح داد: اما گروهی که دیابتی نوع دو هستند و می توانند دارو را در زمان افطار و سحر میل نمایند و قند خون آنها کنترل است، با رعایت یک اصول تغذیه ای می توانند روزه بگیرند.

در روزهای کرونایی، چه کنیم با روزه داری؟

صمدپور درباره روزه داری در روزهای کرونایی توصیح داد: امروزه که در بحران و شرایط کرونا روزگار سپری می کنیم و شایع شده به دلیل این که روزه سیستم ایمنی را ضعیف و آب بدن کم می گردد نباید روزه گرفت. اما واقعیت این است که با توجه به جدید بودن این بیماری، این حرفا مبنای علمی ندارد اما به طور کلی افراد سالم که هیچ بیماری زمینه ای ندارند در این دوران هیچ منعی برای روزه دریافت ندارند.

وی ادامه داد: موضوع شایع دیگر اینکه عنوان می گردد برای برطرف کرونا باید مرتب دهان را شست شو داد تا ویروس خارج گردد. این شست و شوی مرتب دهان، منعی بر روزه ندارد و باطل نماینده آن نیست چرا که روزه دار می تواند در طول روز، با آب معمولی دهان را شست و شو دهد و اگر ویروسی هم در حفره دهان باشد با این کار خارج می گردد.

این متخصص تغذیه درباره افرادی که به نحوی سیستم ایمنی ضعیف دارند مانند افرادی که تحت معالجه شیمی درمانی هستند یا داروهای کورتن مصرف می نمایند یا افراد سالمندی که به کم آبی حساس هستند هم توصیه کرد: این افراد باید حتما با پزشک مشورت نمایند یا روزه دریافت را به فصلی که روزها کوتاه تر است موکول نمایند.

افرادی که کرونا گرفته و درمان شده اند می توانند روزه بگیرند یا خیر؟

صمدپور در پاسخ به این پرسش، گفت: این افراد اگر دو یا سه هفته از بهبودی کاملشان گذشته است، منعی برای روزه دریافت ندارند. اما اگر به هر دلیل عارضه کرونا روی سیستم تنفسی شدید بوده و هنوز تنفس های معمولی و عادی ندارند نباید روزه بگیرند.

وی یادآور شد: به طور کلی، در 80 درصد موارد افرادی که کرونا می گیرند، شدت بیماری زیاد نیست و بعد از یک مدت خوب می شوند و منعی بر روزه ندارند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه روزه دریافت در بحران کرونا به شرایط هر فرد وابسته است، در خصوص افراد معمولی هم توضیح داد: استرس و ترس از بیماری کرونا، سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد پس اگر کسی که خیلی زود سرما می خورد یا بیماری می گیرد باید نخست با ورزش و تغذیه مناسب استرس را کنترل کند سپس بداند بین افطار تا سحر چه غذایی مصرف کند تا نیازهای بدن تامین گردد.

منبع: برترین ها

به "باید ها و نباید های روزه داری در روز های کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید ها و نباید های روزه داری در روز های کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید