بررسی گرفتگی رگ های خونی با دستگاه تصویربرداری لیزری، پایش آتش قبل از شعله ور شدن

به گزارش خانه انگلیسی، گروهی از محققان یکی از شرکت های دانش بنیان دستگاه تصویربرداری لیزری را به بازار معرفی کردند که علاوه بر کاربردهای زیستی و بیولوژیکی برای صنایع غذایی و همچنین پایش آتش سوزی کاربرد دارد.

بررسی گرفتگی رگ های خونی با دستگاه تصویربرداری لیزری، پایش آتش قبل از شعله ور شدن

امیر اسداللهی از محققان این طرح در گفت وگو با خانه انگلیسی گفت: سیستمی که ما طراحی کردیم، سیستم تصویربرداری اسپکل لیزری است که در کاربردهای بیولوژیکی، برای آنالیز جریان خون استفاده می شود.

وی مهمترین کاربرد این سیستم را در اتاق عمل دانست و اظهار کرد: این دستگاه برای آنالیز گرفتگی رگ ها از طریق آنالیز حرکت گلبول های قرمز مورد استفاده قرار می گیرد.

اسداللهی، مطالعات آنالیز بهبود زخم، سوختگی و آنالیز شبکیه چشم را از دیگر کاربردهای بیولوژیکی سیستم تصویربرداری اسپکل لیزری نام برد و اضافه کرد: این سیستم علاوه بر کاربردهای بیولوژی دارای کاربردهایی در صنایع غذایی است که از جمله آن می توان به آنالیز فاسد شدن میوه ها و غذاها اشاره کرد.

این محقق با اشاره به کاربردهای این سیستم در حوزه های صنعتی، توضیح داد: این سیستم همچنین برای تشخیص آتش سوزی قبل از آنکه شعله آتش زیاد شود، کاربرد دارد؛ به این معنا که این دستگاه می تواند تغییرات بسیار اندک را در محیط های بسیار بزرگ پایش کند.

اسداللهی به بیان نحوه مکانیزم عملکردی این سیستم پرداخت و خاطر نشان کرد: اساس کار این سیستم تصویربرداری، پراکندگی نور لیزر است، به این صورت که نور لیزر به نمونه تابانده می شود و پراکندگی نور را دریافت می کند و پس از آنالیز نور پراکنده شده و تصاویر گرفته شده، بر اساس داده هایی که ارائه می دهد، می توان فهمید که در چه نقاطی حرکت وجود دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه آتش سوزی، با حرکت مولکول های هوا می توان به وقوع آتش سوزی پی برد و برای آنالیز گرفتگی عروق، این دستگاه با حرکت گلبول های قرمز خون، اطلاعاتی را به کاربر ارائه خواهد داد.

این دانشجوی دوره دکتری دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه از مکانیزم عملکردی این دستگاه می توان برای هر مکانی که بخواهیم حرکت آشکارسازی دهیم، استفاده کرد، یادآور شد: برای نمونه، قبل از وقوع آتش سوزی، از نقطه ای شروع به گرم کردن می شود و این گرم شدن باعث خواهد شد که مولکول های هوا با سرعت بیشتری حرکت کنند؛ از این رو پراکندگی نور در آن ناحیه تغییر خواهد کرد و ما از این طریق می توانیم قبل از آنکه آتش شعله ور شود، متوجه وقوع آتش سوزی شویم.

به گفته این محقق، از این سیستم حتی در محل انباشت زباله ها به منظور پایش آتش سوزی استفاه می شود.

این محقق با بیان اینکه این محصول در این شرکت دانش بنیان مراحل مطالعاتی و ساخت را طی کرده است، خاطر نشان کرد: این دستگاه برای کاربردهای زیستی و آزمایشگاهی تکمیل شده و گام بعدی ما این است که این دستگاه را برای کاربردهای اتاق عمل، آماده کنیم که این مطالعات در شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

وی از تجاری سازی سیستم تصویربرداری اسپکل لیزری خبر داد و گفت: ما با حضور در نمایشگاه ایران ساخت پیروز به فروش این دستگاه شدیم و پیش فاکتورهای آن نیز صادر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بررسی گرفتگی رگ های خونی با دستگاه تصویربرداری لیزری، پایش آتش قبل از شعله ور شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی گرفتگی رگ های خونی با دستگاه تصویربرداری لیزری، پایش آتش قبل از شعله ور شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید