بقایای کشتی قروق ثبت ملی می گردد

به گزارش خانه انگلیسی، معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: پرونده بقایای کشتی قروق روی میز شورای ثبت ملی نهاده شد.

بقایای کشتی قروق ثبت ملی می گردد

به گزارش خانه انگلیسی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان، ولی جهانی با اعلام این خبر مطرح کرد: طبق قاعده 6 کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب (دریایی) : فعالیت های معطوف به میراث فرهنگی زیرآب باید به طور دقیق تنظیم شود تا از ثبت اطلاعات صحیح اطلاعات فرهنگی، تاریخی و باستان شناختی اطمینان حاصل شود افزون بر آن، طبق قاعده 27 کنوانسیون فوق الذکر برنامه مستندسازی حداقل باید در بر گیرنده سابقه جامع از محل، از جمله منشا میراث فرهنگی دریایی جا به جا شده یا برداشته شده در جریان فعالیت معطوف به میراث فرهنگی دریایی، یادداشت های میدانی اکتشاف، برنامه ها، نقشه ها، بخش ها یا تصاویر در ابزار دیگر باشد.

وی در ادامه اشاره نمود: بر پایه کنوانسیون یاد شده شناورها [در ابعاد مختلف از قایق تا کشتی]، هواپیماها، دیگر وسایل نقلیه یا بخشی از آن ها، محموله یا محتوای آن ها که برای دوره ای خاص یا همواره، حداقل صدسال از قدمت آن ها گذشته باشد بخشی از میراث فرهنگی دریایی و بشری محسوب می شوند همچنین طبق برآورد یونسکو احتمالاً بیش از 3 میلیون شناور غرق شده در سراسر اقیانوس ها در جهان پراکنده است که تا امروز درصد کمی از آن ها مورد پژوهش های باستان شناختی قرار گرفته است.

وی در حوزه پژوهش های باستان شناختی دریایی در خصوص دریای کاسپی اضافه کرد: بر اساس تارنمای مرکز اقیانوس شناسی دریای خزر : دریای کاسپی به عنوان بزرگ ترین توده آبی بسته جهان دارای اهمیت و صندلی ویژه ای در منطقه اوراسیا و جهان می باشد که سبب توجه گسترده کشورهای منطقه و فرامنطقه ای به آن شده است. این دریا و سواحل پیرامون آن دارای اهمیت بسیار زیادی از جنبه های راهبردی، زیست محیطی، اجتماعی و مالی (شیلات، گردشگری و حمل و نقل) می باشد که امروزه بایستی جنبۀ باستان شناسی دریایی را نیز بدان اضافه کرد. همچنین، بر اساس دایره المعارف جهانی دریاچه ها و مخازن آبی: در حال حاضر، وسعت دریاچه کاسپی برابر با 0.4 میلیون کیلومتر است و حدود 18 درصد از مساحت کلی دریاچه ها بر روی سطح کره زمین را به خود اختصاص داده؛ حداکثر طول این دریا از شمال به جنوب 1200 کیلومتر و پهنای (عرض) آن از 200 تا 450 کیلومتر متفاوت می باشد و عمیق ترین نقطه آن 1025 کیلومتر است. دریای کاسپی دارای 130 رودخانه می باشد که از حوزه های آبریزی تقریباً ده برابر بزرگ تر از خود این دریاچه به آن سرازیر می شوند. ویژگی اصلی نظام آب شناختی دریای کاسپی نوسان در تراز سطح آب آن می باشد. علاوه بر آن، بر اساس تارنمای مرکز اقیانوس شناسی دریای خزر: از حدود 4400 کیلومتر خط ساحلی دریای کاسپی حدود 820 کیلومتر به کشور ایران تعلق دارد، که بخش قابل توجهی از آن در حوزه استان گیلان قرار گرفته است و تاریخچه پژوهش های باستان شناختی دریایی پیرامون دریای کاسپی به اواخر دهه 1970 میلادی بر می شود.

وی در ادامه اعلام کرد: تا کنون بیش از سه شناور تاریخی در منظر دریایی استان گیلان کشف شده که برای نخستین بار در سطح کشور پرونده ثبت جزئیات شناور چوبی قروق در شهرستان تالش با فرمتی ویژه در سال قبل به دبیرخانه شورای ثبت ملی کشور ارائه شد. در پرونده فوق الذکر به پیشنه مطالعات باستان شناختی دریایی در کرانه های جنوبی دریای کاسپی، مواد و قواعد کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی دریایی [زیرآب]یونسکو، موقعیت جغرافیایی شناور، مشخصات محوطه مانند: پوشش گیاهی، نوع کف محوطه، محیط اطراف و عوامل اختلال، توضیح و مشخصات بدنه شناور، الوارها و تیرهای چوبی/چفت و بست ها، مصنوعات، اطلاعات ثبت و ضبط و وضعیت حفاظت اشاره شد.

او ادامه داد: مقرر شد پس از خاتمه فرآیند رسمی ثبت بقایای چوبی شناور قروق در دبیرخانه شورای ثبت ملی وارد فاز جدیدی خواهیم شد تحت عنوان مرمت و بازسازی کشتی تاریخی قروق در فاز مذکور حتی الامکان از به روزترین روش های مرمت، حفاظت و پایش برای کشتی های تاریخی که در سطح جهان رایج است استفاده خواهیم کرد و افزون بر آن تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا کلیه عناصر شناور تاریخی مذکور را در یک محیط دیجیتال توسط متخصص مجرب برای نمایش در مکان های عموی مخصوصاً موزه های دریایی بازسازی کنیم. شایان ذکر، امیدواریم که فرآیند مذکور نیز بر روی شناورچوبی الله رود رودسر نیز اجرا شود.

منبع: میراث آریا

به "بقایای کشتی قروق ثبت ملی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقایای کشتی قروق ثبت ملی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید