ترخیص کالای منطقه ها آزاد با سازمان امور مالیاتی و گمرک است

به گزارش خانه انگلیسی، معاون مالی دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی گفت: با هماهنگی سازمان امور مالیاتی و گمرک ایران ترخیص کالا های این محدوده ها با صدور چک برای مالیات بر ارزش افزوده تسهیل و تسریع شد.

ترخیص کالای منطقه ها آزاد با سازمان امور مالیاتی و گمرک است

بر اساس این گزارش احمد جمالی با بیان اینکه اصلاح قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده خرداد ماه سال 1400 تصویب و از دی ماه اجرایی شده است، اظهار کرد: پیش از این، بر اساس ماده 52 قانون سال 1387، منطقه ها آزاد و ویژه مالی از پرداخت این نوع مالیات معاف بودند، اما در قانون نو مشمول پرداخت شده اند.

وی اضافه نمود: بر اساس این قانون، گمرک موظف است از فراوریات داخلی منطقه آزاد مالیات و عوارض بگیرد و بعلاوه حقوق ورودی نیز برای صادرات همین محصولات باید پرداخت گردد.

جمالی تاکید نمود: تراز تجاری مثبت منطقه، قرار گرفتن منطقه در خارج از نقاط جمعیتی و محصور بودن آن سه شرطی بود که فعالان مالی را در قانون 1400 برای از مالیات بر ارزش اضافه نموده معاف می کرد، اما قانون گذار به این نکته توجه ننموده بود که موارد معین شده مصداقی در کشور ندارد، به همین علت تمام منطقه ها آزاد مشمول پرداخت این مالیات برای صادرات و واردات به سرزمین اصلی می شوند.

وی ادامه داد: در بیشتر موارد فعالان مالی مجبور به پرداخت دو بار مالیات می شوند؛ نخست ورود مواد لازم برای فراوری به این محدوده و سپس خروج آن از گمرک به سرزمین اصلی، این تجار را مجبور به پرداخت دو مرتبه مالیات بر ارزش اضافه نموده می نماید.

معاون مالی دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی گفت: با اجرایی شدن این قانون از دی ماه سال گذشته نه تن ها این محدوده ها شامل معافیت نشدند بلکه مضاعف باید مبلغی را پرداخت می کردند که این شرایط موجب شد تا دولت لایحه ای را برای اصلاح این قانون به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد تا شروط ذکر شده حذف گردد.

جمالی با بیان اینکه این شرایط، امکان واردات به منطقه ها آزاد را برای فعالان مالی سخت نموده بود، توضیح داد: بر همین اساس با هماهنگی سازمان امور مالیاتی و گمرک برای حل مشکل واحد های فراوریی بخشنامه ای صادر شد که بر اساس آن گمرک با معرفی فعال مالی به سازمان امور مالیاتی معادل مالیات بر ارزش اضافه نموده کالا ها چک دریافت کند.

وی تاکید نمود: با این اقدام، بخشی از مشکل فعالان مالی در منطقه ها آزاد برطرف شده است، زیرا بعد از صدور چک و تایید سازمان امور مالیاتی کالای تجار در گمرک باقی نمی ماند و ترخیص تسریع و تسهیل می گردد.

معاون مالی دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد با تاکید بر اینکه با این بخشنامه بخشی از مسائل حل شده است، اعلام کرد: این بخشنامه در آذرماه به گمرک منطقه ها آزاد ابلاغ شده است تا با دریافت چک روند تشریفات گمرکی را انجام دهند و مالیات ارزش اضافه نموده مانع ورود کالا نگردد.

جمالی گفت: بر اساس پیگیری های انجام شده از سوی دبیرخانه مقرر شده تا اصلاح قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده در جلسه سران قوا مطرح گردد تا بار دیگر معافیت مالیاتی برای منطقه ها آزاد در نظر گرفته گردد و در بودجه سال 1402 این محدوده را مشمول معافیت مالیاتی بداند.

منبع: گردشبان

به "ترخیص کالای منطقه ها آزاد با سازمان امور مالیاتی و گمرک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترخیص کالای منطقه ها آزاد با سازمان امور مالیاتی و گمرک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید