خبرنگاران حرکت جهادی معلمان آذربایجان غربی در تولید 20 هزار محتوای الکترونیکی

به گزارش خانه انگلیسی، ارومیه- خبرنگاران- شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس موجب شد تا بستر جدیدی برای آموزش که مغفول مانده بود، شناسایی و 20 هزار محتوای الکترونیکی با حرکت جهادی معلمان خلاق آذربایجان غربی جهت بارگذاری در سامانه شاد تولید شود.

خبرنگاران حرکت جهادی معلمان آذربایجان غربی در تولید 20 هزار محتوای الکترونیکی

به گزارش خانه انگلیسی، امسال شروع سال تحصیلی نه با بوی مهر بلکه با چاشنی نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا همراه شد و مدارس 2 هفته زودتر از روال هر ساله شروع شد تا در این مدت، جبران درس های عقب افتاده دانش آموزان رقم بخورد.

اما این تصمیم همراه با چالشی به اسم سلامت و آموزش شد و دانش آموزان و والدین آنها مانده اند که چگونه این نگرانی حل می شود که هم سلامت فرزندان آنها تامین شود و هم آموزش روال عادی خود را داشته باشد.

البته بسکمک از اولیای دانش آموزان در مرکز آذربایجان غربی طبق بررسی های میدانی خبرنگار خانه انگلیسی اولویت را به سلامت داده اند چرا که عقب ماندگی آموزش را قابل جبران می دانند اما تهدید سلامت داستانش فرق دارد که قابل جبران نیست.

آنها بر این عقیده اند که چالش سلامت و آموزش با یک دستورالعمل و برنامه ریزی برای سه شرایط سفید، زرد و قرمز حل نمی شود چرا که با واقعیت های مدارس و مناطق آموزشی مختلف فاصله دارد و نیازمند تدابیر جدی تر و منطبق بر واقعیت است، تدابیری که نخست تضمین کننده سلامت دانش آموزان، معلمان و سپس جوابگوی خدمات آموزشی باشد.

بسکمک از معلمان آذربایجان غربی که در ردیف والدین هم قرار دارند، این روزها وارد فضای داغ تولید محتوای الکترونیکی شده اند و معتقدند که با ارایه خدمات مجازی باکیفیت به دانش آموزان مشکل آموزش آنان را حل می کنند.

معلمان در ارایه آموزشهای مجازی، صادقانه از والدین درخواست دارند تا همکاری کنند تا هم سلامت و هم آموزش دانش آموزان تضمین شود.

برای همین منظور و به نظاره نشستن فعالیت مجازی و پیگیری آموزش دانش آموزان توسط معلمان راهی دبستان راه شهدا در محله کم برخوردار اسلام آباد ارومیه که در دو شیفت جداگانه پسر و دختر با 2 هزار دانش آموز دایر است، شدیم.

این مدرسه برخلاف ادعای برخی از کانالهای فضای مجازی که تصاویری از ازدحام والدین در جلوی درب مدارس را به تصویر می کشند، بسیار آرام بود؛ بعد از واگویه کردن هدفمان از این دیدار با استقبال مدیر مدرسه و همراهی وی راهی کلاسهای این دبستان شدیم.

درب اتاق کلاس اول را که بازکردیم با 10 نفر معلم زن جوان و پرانرژی روبرو شدیم که در حال برنامه ریزی برای تهیه بسته های آموزشی برای دانش آموزان در برنامه شاد بودند.

خلوت بودن مدرسه و بعد حضور معلمان به جای دانش آموزان در این کلاس موجب شگفتی مان شد و مدیر مدرسه زهرا رحمت زاده از معلمان خواست تا گزارش کار ارائه کنند تا به جواب سوالاتمان برسیم.

یک به یک معلمان گزارش های خوب و با نظم خاصی ارائه کردند، حتی معلمانی که کار پیگیری دانش آموزانشان به اتمام رسیده بود، درباره تولید محتوا در روز جاری فعال بودند؛ گزارشهای بسیار خوبی همراه با توضیحات عملی در لپ تابهای شخصی شان را روی صفحه هوشمند کلاس ارائه کردند و باعث شگفتی من شد.

تمام کلاسهای این مدرسه شامل معلمان پایه های مختلف با لپ تاب و گوشی های هوشمندشان و کلی برگ و وسایل کمک آموزشی بود که یک فضای فعال و پر از شور و نشاط آموزشی را با تعامل معلمان با هم به تصویر می کشید.

مدیر مدرسه راه شهدای ارومیه درپاسخ به سوال خبرنگار خانه انگلیسی درباره علت عدم حضور دانش آموان در مدرسه گفت: به علت شروع زود هنگام مدارس حضور همه دانش آموزان در دبستان این منطقه کم برخوردار ممکن نیست.

رحمت زاده اضافه کرد: اغلب خانواده دانش آموزان کارگر هستند و هم اکنون در نقاط مختلف استان در مزارع خود و یا خویشانشان به کارگری فصلی اشتغال دارند و تا 15 مهرماه قادر به حضور در شهر و در کلاسها نیستند و بسکمک از والدین هم که نگران حضور فرزندانشان در مدرسه هستند ترجیح می دهند تا از شبکه شاد آموزشها را پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: کادر آموزشی مدرسه با اطلاع از این موضوع، اطلاعات دانش آموزان را جمع آوری کرده و برنامه آموزشی خاص هر دانش آموز را مطابق با دسترسی آنها به نوع آموزش تهیه می کنند.

مدیر دبستان راه شهدای ارومیه اضافه کرد: در زمینه مواد ضدعفونی کننده دست و یا خود دبستان و نیز ماسک و ملزومات بهداشتی هیچ گونه کمبودی نداریم چون خیران همچنان پشتیبان مالی مدرسه هستند.

یکی از معلمان پایه دوم ابتدایی این مدرسه که خواست نامش در خبر ذکر نشود در گفت و گو با خبرنگار خانه انگلیسی اضافه کرد: تقویم شروع سال تحصیلی در استان با سایر استانها کمی متفاوت است و منطقه آموزشی هم منطقه ای است محروم که اغلب دانش آموزان همراه خانواده خود در مزارع برای کار کشاورزی و یا در سر کار حضور دارند بنابراین لازم است آموزشهای غیر حضوری و تهیه محتوای الکترونیکی و جزوه برای آنان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه از کار آموزش و یادگیری برای دانش آموزان محروم لذت چندین برابری می برد اضافه کرد: اغلب این دانش آموزان و یا خانواده هایشان تا ساعت 6 عصر در مزارع هستند و بعد از آن شاید 2 تا سه دانش آموز دارای یک گوشی باشند که این موضوع کار را دشوارتر و نیازمند برنامه ریزی است.

این معلم دبستان راه شهدای ارومیه اضافه کرد: گوشی های تلفن همکاران این مدرسه تا ساعت سه بامداد هم گاهی جوابگوی دانش آموزان است چرا که بعد از ساعت 6 عصر کار با شبکه شاد و درس خواندن برای دانش آموزان کشاورز شروع می شود و ما اعتراضی به این موضوع نداریم چون شرایط آنان را درک می کنیم.

یک معلم دیگر که کار وی تهیه محتوای الکترونیکی و صدا گذاری تولیدات همکاران است گفت: معلمان با جان و دل در مدرسه و خانه پای کار هستند تا دانش آموزان محروم این منطقه چه در مزرعه و چه خانه از تحصیل باز نمانند چرا که آرزوی تحصیل در دل و جان هر دانش آموزی ریشه دارد.

وی نیز نخواست نامش در خبر ذکر شود، خاطرنشان کرد: برای آموزش کار با فضای مجازی و تولید محتوا به علت اینکه اخیرا فرزند شیرخوار داشته و قادر به حضور در کلاسهای اداره نبوده یک مربی خصوصی برایش یک ماه تدریس کرده است و اکنون کار با انواع نرم افزارهای فرا گرفته و به همکارانش نیز آموزش می دهد.

این خانم معلم دبستان راه شهدا ارومیه کرونا را فرصتی برای آموزش فن آوریهای روز در فرایند تدریس می داند که موجب شده تا افقهای تازه ای برای آموزش برای معلمان و دانش آموزان نمایان شود.

یکی دیگر از معلمان این مدرسه با اشاره به اینکه در روش آموزش غیر حضوری سلامت معلمان و دانش آموزان بیشتر تامین می شود، اضافه کرد: یادگیری حضوری و ارتباط متقابل معلم و شاگرد موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد ولی در شرایط کرونایی اولویت با سلامت دانش آموزان است و ما از تصمیمات تبعیت می کنیم.

وی با بیان اینکه معلمان تمام خلاقیت خود رابرای ارائه بهتر اموزشها بکار بسته اند، اضافه کرد: اولیا لازم است که در این راستا همکاریهای خود را با مدرسه و معلمان تقویت کنند و برای عبور از این بحران و جلوگیری از آسیب دیدن فرزندان خود دست معلمان و مدیران را بگیرند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری چهار کارگاه آموزشی برای فرهنگیان جهت فعالیت در فضای مجازی گفت: در شرایط کنونی، مهمترین محور کارگاه های توانمندسازی معلمان را آموزش های ویژه در راستای بهره گیری مناسب از بسترهای آموزش مجازی و به ویژه شبکه شاد، تولید محتوای الکترونیکی و طراحی آموزشی تشکیل می دهد.

بهزاد باقرزاده گفت: 27 هزار نفر از مجموع 36 هزار فرهنگی و معلم در استان آذربایجان غربی که در کار تدریس اشتغال دارند در این کارگاهها مشارکت داشتند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار خانه انگلیسی اضافه کرد: تولید محتوا و تشکیل بانک اطلاعاتی محتوا در مدرسه و مناطق آموزشی استان از اسفند سال 1399 در دستور کار واقع شده است و تا به امروز 20 هزار محتوا توسط معلمان و فرهنگیان تولید و آماده ارائه می باشد.

ابراهیم محمدی از انعقاد تفاهم نامه با مناطق و مدارس جهت تهیه نقشه دسترسی دانش آموزان به آموزش خبر داد و افرود: هدف آموزش و پرورش آذربایجان غربی بهره مندی همه دانش آموزان از فرآیند آموزش است.

وی خاطرنشان کرد: به همت اداره فناوری اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در بستر برنامه شاد امکان برگزاری کلاس 250 نفره میسر شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه با تدابیر اندیشیده شده در شرایط کرونایی دانش آموزی در استان از تحصیل باز نمی ماند، ادامه داد: برای تحصیل در شرایط کرونایی در استان از ماهها قبل سه سناریو تعریف شده است که شامل شرایط سفید، زرد و قرمز است.

محمدی اضافه کرد: در حالت سفید همه چیز عادیست و آموزش هم به صورت عادی اتفاق خواهد افتاد.

محمدی اظهار کرد: در شرایط زرد دانش آموزان در کلاسهایی با تراکم کمتر و با تمهیداتی که مدرسه انجام می دهد و بسته به فضای مدرسه و فضای کلاس به مدت 2 روز در هفته در مدارس حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در حالت قرمز تمامی آموزش ها به شکل مجازی خواهد بود؛ اضافه کرد: نحوه آموزش در مدارس تابع مصوبات دانشگاه علوم پزشکی یا ستاد کرونا می باشد.

محمدی با اشاره به اینکه تمامی موارد بهداشتی در فضای فیزیکی مدارس پیش بینی شده، گفت: معلمان و کادر اجرایی موظف هستند همه پروتکل های بهداشتی را رعایت و از ماسک استفاده کنند و آنچه که در دستورالعمل آمده باید رعایت کنند.

وی اضافه کرد: دانش آموزان اگر قرار باشد در مدرسه حضور داشته باشند باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند و با ماسک یا دستکش و آنچه که لازمه رعایت پروتکل های بهداشتی است در آموزشگاه حضور یابند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به اینکه آموزش در کنار سلامت دانش آموزان مهم است، ادامه داد: کاری نخواهیم کرد بخاطر آموزش سلامت آنها دچار مخاطره شود یا بخاطر سلامت آموزش دانش آموزان دچار کم کاری شود.

وی با اشاره به اینترنت مصرفی دانش آموزان برای استفاده از برنامه شاد گفت: برای این کار از طریق وزارت برنامه ریزی هایی شده است، ولی تا به امروز دستورالعمل آن دریافت نشده است؛ ولی برنامه ریزی شده تا دانش آموزان بتوانند از طریق اینترنت رایگان یا کم هزینه از اینترنت استفاده کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: پیش بینی شده است برای دانش آموزانی که اینترنت یا ابزار لازم برای دسترسی به اینترنت را ندارند از طریق درس نامه یا جزوات یا به شکل حضوری یا از طریق سی دی یا فلش مواردی تهیه و ارائه شود تا مشکل آموزش را نداشته باشند.

آذربایجان غربی دارای 618 دانش آموز ثبت نامی در سامانه سناد است ولی ثبت نام دانش آموزان در این استان تا آبانماه ادامه دارد چرا که پرداختن به شغل کشاورزی و یا کارگری اغلب خانواده ها در استان موجب می شود تا روستاییان و برخی شهفرایندان استان اغلب تا خاتمه فصل برداشت میوه و محصولات در مزارع به سر ببرند.

طبق اعلام مدیر کل آموزش و پرورش استان تعداد دانش اموزان استان امسال افزایش 13 هزار نفری خواهد داشت و به 620 هزار نفر خواهد رسید که هنوزاین تعداد به علل یاد شده محقق نشده است.

استان آذربایجان غربی دارای پنج هزار و 40 واحد آموزشی می باشد که از این تعداد سه هزا و 65 مدرسه روستایی می باشد و این موضوع مهم بدلیل پراکندگی جغرافیایی استان می باشد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران حرکت جهادی معلمان آذربایجان غربی در تولید 20 هزار محتوای الکترونیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حرکت جهادی معلمان آذربایجان غربی در تولید 20 هزار محتوای الکترونیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید