رزم حسینی: ظرفیت فراوری 2 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال را داریم، محصولات مصرفی ایران به 60 کشور صادر می گردد

به گزارش خانه انگلیسی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات کشور به لحاظ ارزشی در 10 ماهه سال جاری به 26 میلیارد دلار رسید، گفت: در کشور سالانه ظرفیت فراوری 2 میلیون و 600 هزار خودرو را داریم.

رزم حسینی: ظرفیت فراوری 2 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال را داریم، محصولات مصرفی ایران به 60 کشور صادر می گردد

به گزارش گروه مالی خانه انگلیسی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیرضا رزم حسینی در برنامه انتهای الوند با اشاره به پیشرفت های صنعتی، معدنی و تجاری پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بیان نمود: در حوزه فراوری مس در اول انقلاب ظرفیتی نداشتیم، اما اکنون به 512 هزار تن ظرفیت فراوری در این حوزه رسیده ایم و رتبه دهم دنیا را داریم.

* صادرات سالیانه 1.5 میلیارد دلار انواع محصولات مس

رزم حسینی اضافه نمود: طرح های توسعه در حوزه مس در حال انجام می باشد و حدود 1.5 میلیارد دلار صادرات در انواع محصولات مس به صورت سالیانه داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه فولاد از ظرفیت فراوری 700 هزار تن در اوایل انقلاب به 56 میلیون تن ظرفیت فراوری در حال حاضر رسیدیم، تا 15 سال پیش وارد نماینده فولاد بودیم، اما اکنون به یک صادرنماینده مهم در این حوزه تبدیل شده ایم.

* ظرفیت فراوری 2 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال را داریم

رزم حسینی با اشاره به دیگر آمار ها گفت: ظرفیت فراوری خودرو از 160 هزار دستگاه سالیانه در اول انقلاب به 2 میلیون و 600 هزار دستگاه در حال حاضر رسیده است، البته ارتقاء کیفیت خودرو ها حائز اهمیت و در دستور کار است.

وی اضافه نمود: از ظرفیت فراوری 7 میلیون تنی سیمان در اول انقلاب هم اکنون به ظرفیت فراوری 88 میلیون تن رسیده ایم و در حوزه سیمان اکنون یک صادر نماینده می باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد حوزه لوازم خانگی، نیز بیان نمود: قبل از انقلاب تنها دو برند (ارج و آزمایش) در این حوزه فعال بودند، اما اکنون با وجود همه تحریم های ظالمانه و خروج شرکت های خارجی فراوری لوازم خانگی ازکشورمان، 5 شرکت داخلی با برند های معروف در این حوزه فعال هستند که صادرات نیز انجام می دهند.

رزم حسینی بیان داشت: با تمام این شرایط سخت، اما کارخانجات لوازم خانگی سه شیفته کار می نمایند، صادرات به کشور های آسیایی (عراق و سوریه) انجام می دهند و حتی با خرید برخی برند های خارجی صادرات به کشور های اروپایی از جمله ایتالیا را هم انجام می دهند.

وی با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در بخش های دیگر اضافه نمود: در حوزه پتروشیمی قبل از انقلاب ظرفیتی نداشتیم، اما اکنون به 77 میلیون تن ظرفیت فراوری رسیدیم و در این حوزه صادر نماینده هستیم. همچنین در حوزه صنایع غذایی پیشرفت های خوبی به دست آمده است و صادرات 5 میلیارد دلاری در این حوزه داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به صادرات شیرینی و شکلات ایران به 58 کشور دنیا اشاره نمود و گفت: در این حوزه پیشرفت های خوبی به دست آمده است و به عنوان نمونه فقط یک شرکت فراوری آشامیدنی در خراسان رضوی به بیش از 60 کشور دنیا محصولات خود را صادر می نماید.

* حجم تجارت خارجی کشورمان به 54 میلیارد دلار رسیده است

رزم حسینی در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه قبل از انقلاب صادرات کشور 500 میلیون دلار بوده است، بیان نمود: اکنون در همین 10 ماهه سال جاری 26 میلیارد دلار صادرات داشتیم و 54 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشورمان بوده است.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت های توسعه کشور، تاکید نمود: کشور ما فقط نفت خیز نیست، بلکه کشوری معدن خیز نیز می باشد، 5 میلیارد تن معادن کشف شده در حوزه های مختلف داریم که باید از این ظرفیت استفاده بهینه بیشتری برای توسعه گردد.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه های معدنی از جمله سنگ آهن، مس، سرب و روی به پیشرفت های خوبی دست یافته ایم، اضافه نمود: در حال راه اندازی هلدینگ استخراج طلا و فرآوری آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تعامل و هماهنگی بخش خصوصی هستیم.

رزم حسینی با بیان اینکه عظیمترین معدن مولیبدن دنیا در کهنوج استان کرمان است، گفت: در حوزه اکتشافات باید کار های بیشتری انجام بگردد و به دنبال این هستیم که دامنه اکتشافات را در قلمرو کشور، توسعه و گسترش دهیم.

وی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به طرح ملی و استراتژیک انتقال آب خلیج فارس به استان های به فلات مرکزی و شرق کشور، گفت: انتقال آب و شیرین سازی آن از هرمزگان به طول 820 کیلومتر آغاز شده است و به زودی به اردکان خواهد رسید و عملیات اجرایی خطوط دوم و سوم این پروژه مهم نیز به زودی آغاز می گردد.

* اهمیت طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور برای صنایع و معادن

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: این آب برای صنعت و معدن کشور بسیار حائز اهمیت است، اگر می خواهیم فراوری افزایش یابد و طرح های توسعه ای در حوزه صنایع و معادن شکل بگیرد باید آب به محل واحد های معدنی و صنعتی بیاید.

رزم حسینی با اعلام اینکه عملیات اجرای این طرح استراتژیک در دولت های یازدهم و دوازدهم انجام شد، اضافه نمود: آبان ماه سال جاری این آب به سیرجان رسید و معادن عظیم و شرکت های منطقه از جمله گل گهر از این آب استفاده کردند و تا سرچشمه (کرمان) و چادرملو (یزد) پیش می رود.

وی با بیان اینکه به دستور رئیس جمهور مطالعات خط دوم و سوم این طرح استراتژیک را در چند ماه گذشته انجام داده ایم، اضافه نمود: عملیات اجرایی خط انتقال آب هرمزگان به خراسان جنوبی و رضوی به زودی انجام می گردد، طول این خط 1550 کیلومتر است و هدف آن آبرسانی به معادن عظیم سنگان و خواف می باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه نمود: خط سوم نیز برای انتقال آب از هرمزگان به کرمان و انتها اصفهان به طول 920 کیلومتر می باشد که شرکت های عظیمی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن در اصفهان و همچنین در طول راستا واحد ها صنعتی و معدنی می توانند از این آب استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رزم حسینی: ظرفیت فراوری 2 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال را داریم، محصولات مصرفی ایران به 60 کشور صادر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رزم حسینی: ظرفیت فراوری 2 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال را داریم، محصولات مصرفی ایران به 60 کشور صادر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید