زبان شعر زبان تصویر و ایجاز است

به گزارش خانه انگلیسی، به گزارش خبرنگار خبرنگاراندر خوزستان، حسین تولایی شاعر و منتقد ادبی در سی و دومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز، اضافه نمود: زبان شعر باید سالم و بدون ایراد باشد و واژه ها به گونه ای انتخاب شوند که به زبان شعر آسیب نرسانند؛ یا موجب نزدیک شدن آن به نثر نشده و ایجاز را به هم نریزند.

زبان شعر زبان تصویر و ایجاز است

وی یکی از شگردهای تصویرسازی و رسیدن به شعر را عینیت بخشیدن به مفاهیم ذهنی برشمرد و اعلام کرد: دنیا شعر به شاعر این امکان را می دهد که مفاهیم ذهنی، احساس و عواطف را قابل لمس کند.

مولف قهرهای خوشمزه با اشاره به لزوم و چگونگی تبدیل مفاهیم ذهنی به مفاهیم عینی در شعر شرح داد: به بیان دیگر باید مفهوم ذهنی را به مفهومی عینی تبدیل نموده و با این شگرد، شعر را از بند مستقیم گویی و شرح و شعار آزاد کرد و با یاری تشبیهی خیال انگیز و سرشار از احساس و عاطفه، زبان را شاعرانه و مفاهیم را قابل مشاهده کرد.

عضو نویسندگان کودک و نوجوان گفت: مفاهیم ذهنی مثل خشم، دوست داشتن، نفرت، غم، شادی، دلتنگی، آرزو، زیبایی، انتظار، تنهایی، مهربانی، ایثار، امید و ... تا زمانی که قابل لمس و قابل مشاهده نشوند و به همین شکل خام در شعر بیایند، نه تنها باعث زیبایی و تاثیرگذاری شعر نمی شوند بلکه آن را تبدیل به نوشته ای شرحی و شعاری می نمایند و صدالبته شعر، جای شرح دادن و شعاردادن نیست.

مولف کتاب دمپایی خورشید ایده خوب و شاعرانه را از ملزومات شعر دانست و بیان کرد: ایده ها و مفاهیم شعاری و تکراری به کل شعر آسیب می زنند.

کارشناس اداره کل آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان کشور تاکید نمود: شاعری که بتواند در اثر خویش موسیقی خلق کند، پیروز است و شگرد به کار دریافت موسیقی در خدمت معنا، تصاویر و عاطفه شعر به عنوان عناصر خیلی خوب و سازنده هستند.

تولایی با بیان اینکه در یک شعر پیروز چیدمان کلمه ها در جمله ها باید روان و بدون دست انداز باشد، توضیح داد: علاوه بر چیدمان کلمه ها باید عاطفه شعر هم شاعرانه بوده و در واقع عناصر اصلی شعر احساس، اندیشه، خیال و موسیقی به خوبی رعایت شوند.

وی با اشاره به این که در اشعار کلاسیک، محور عمودی باید منسجم باشد، یادآور شد: مصراع ها و بندها در این گونه اشعار با هم ارتباط محکمی دارند و مثل حلقه های زنجیر به هم متصل هستند .

یادآوری می گردد: سی و دومین نشست انجمن شاعران نوجوان صبای اهواز در صفحه مجازی این انجمن با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، جمعی از کارشناس و مربیان مرکز آفرینش های ادبی کانون استان خوزستان، جمعی از اعضای مراکز کانون کلان شهر اهواز با سرپرستی محدثه الماسی برگزار و با نقد و آنالیز کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود سرانجام داد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "زبان شعر زبان تصویر و ایجاز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان شعر زبان تصویر و ایجاز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید