صاعقه در کمین طبیعتگردان

به گزارش خانه انگلیسی، معاون آموزشی سازمان اورژانس کشور نسبت به افزایش احتمال صاعقه زدگی در اردیبهشت ماه هشدار داد.

صاعقه در کمین طبیعتگردان

به گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس کشور دکتر حسن نوری ساری ضمن اعلام خبر صاعقه زدگی 13 تن از هموطنان از ابتدای امسال تا کنون، گفت بر اساس آمارهای ثبت شده همه ساله در اردیبهشت ماه شاهد بالا رفتن موارد آسیب دیدگی به علت برخورد صاعقه هستیم .

وی اضافه نمود صاعقه یک پدیده طبیعی است که در ارتفاعات، منطقه ها کوهستانی و در فصول پرباران سال مثل بهار و پاییز بیشتر رخ می دهد، اما به علت سرمای هوا در پاییز کمتر شاهد حضور مردم دراین منطقه ها هستیم.

در حالیکه در فصل بهار، هوای مفرح و زیبایی های طبیعت جمع کثیری از هموطنان را به دامان طبیعت می کشاند. ضمن اینکه کوچ هموطنان عشایر به منطقه ها مرتفع نیز نقش مهمی در افزایش آمار صاعقه زدگی دراردیبهشت ماه دارد.

دکتر نوری در شرح آثار مرگبار قرار گرفتن در معرض صاعقه با یادآوری اینکه ولتاژ برق خانگی 220 ولت است افزود صاعقه یک جرقه الکتریکی با چند صد میلیون ولتاژ است که حرارتی نزدیک به 27000 درجه سانتیگراد فراوری می نماید و بدیهی است که برخورد با چنین جریان عظیمی از انرژِی چه خطراتی را برای موجودات زنده به همراه خواهد داشت.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور مرگ ناگهانی، اختلال در عملکرد ارگان های حساس بدن از جمله مغز، قلب، کلیه ها، فلج گسترده عضلانی و سوختگی های شدید را از عوارض صاعقه زدگی برشمرد.

وی بعلاوه با اشاره به اقبال عمومی هموطنان به ویژه جوانان به طبیعتگردی از این عزیزان تقاضا کرد در صورت مواجهه با آب و هوای ابری و بارانی از حضور در دشت های باز و منطقه ها مرتفع کوهستانی پرهیز کنند.

دکتر نوری یادآور شد قرار گرفتن در زیر درختان، خطر برخورد با صاعقه را افزایش می دهد و در چنین شرایطی ماندن در مکانهای سرپوشیده، حتی درون کمپ یا اتومبیل، موجب کاهش احتمال صاعقه زدگی خواهد شد.

بعلاوه نباید فراموش کرد در این مواقع آنتن خودرو را از ماشین جدا کنیم.

این پزشک متخصص فوریت های پزشکی در خاتمه به هموطنان توصیه کرد در صورت مواجهه با مصدوم صاعقه زده، فورا با شماره 115 تماس بگیرند تا علاوه بر درخواست اعزام آمبولانس، با مشاوره تلفنی و به وسیله هدایت پرستاران واحد ارتباطات اورژانس برای امدادرسانی سریع و احیای مصدوم اقدام کنند.

منبع: همشهری آنلاین

به "صاعقه در کمین طبیعتگردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صاعقه در کمین طبیعتگردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید