عکس های یک کتاب، نمایشگاه مجازی شد، دارالسلام به روایت تصویر

به گزارش خانه انگلیسی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، نمایشگاه مجازی سعیده رحمن ستایش؛ نویسنده کتاب نشانه ها و مفاهیم در گورنگاره های دارالسلام حاوی شماری از مجموعه عکس های این عکاس و پژوهشگر است که در قالب کتابی در سال 1392 توسط نشر دریابیگی منتشر شده است.

عکس های یک کتاب، نمایشگاه مجازی شد، دارالسلام به روایت تصویر

در گورستان تاریخی دارالسلام شیراز، نگاره ها و نقوش روی قبرها از گذشته های دور حکایتی و معنایی دارند. روی بعضی از این سنگ های قبور، اشکال و تصاویری است که هریک از اندیشه خاصی مایه گرفته و معرف بخشی از حیات روحانی و مادی صاحب قبر است و بعضی نشان می دهد که صاحب قبر زن یا مرد و یا دارای چه شغلی بوده است.

مهر و تسبیح نشانه زهد و تقوا، شانه علامت آراستگی، قیچی حکایت از این دارد که آنکه در زیرخاک خوابیده، خیاط بوده است. شانه دو طرفه علامت زن بودن، سرو نشانه آزادگی، لاله و گلاب پاش به این نیت که قبر عزیز خود را با گلاب و عطر گل محمدی معطر سازند. تندیس شیر نشانی از پهلوانی. تیغ و شانه علامت آرایشگر بودن است. بلبل نشانه میل و عشق به زندگی است.

به گفته برگزارکنندگان، این نمایشگاه فقط دق البابی برای معرفی دارالسلام است که در آن مقبره هایی از قرن اول و دوم هجری دیده می شود و حتی بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که این گورستان پیش از اسلام نیز وجود داشته است . قبر افراد بزرگ و مشایخ علمی، عرفانی، ادبی و مذهبی مختلفی در این گورستان وجود دارد.

این تصاویر گوشه کوچکی از تصاویری است که از اواخر دهه 80 توسط سعیده رحمن ستایش گرفته شده است. او دانش آموخته عکاسی و پژوهش هنر و در حال حاضر دکتری تاریخ هنر را در دانشگاه زوریخ ادامه می دهد و فعالیت های پژوهشی و عکاسی را نیز دارد. رحمن ستایش همچنان روی این گورنگاره ها و گورنگاری های دیگر گورستان های مشغول مطالعه است و از علایق شخصی اش بوده که در حال حاضر به یک رویکرد مطالعاتی برای او بدل شده است.

سعیده رحمن ستایش کتاب نشانه ها و مفاهیم در گورنگارهای دارالسلام را در سال 92 ارائه کرد که اولین مطالعه جدی و علمی روی این قبرستان قدیمی شیراز و جهان اسلام بود. علاوه بر عکاسی کاملی که از این قبرستان داشته تمامی نقوش در کتاب تحلیل و بررسی شده است.

کتاب فوق دارای پنج فصل است؛ فصل اول: گورستان، تاریخچه تدفین، شیوه های تدفین در ایران، قبور خمره ای، قبور حفره ای ساده، قبور حفره ای با پوشش سنگی، فصل دوم: نمادهای گرافیکی و نشانه شفاهی نقوش در سنگ مزار، سمبل و سنگ، آیکون و نماد، نقوش حیوانی، نقوش انسانی، نقوش انتزاعی و معنوی، فصل سوم: نگاهی ویژه به قبرستان دارالسلام شیراز، قبرستان دارالسلام یکی از قدیمی ترین قبرستان های ایران، فصل چهارم: جایگاه فرهنگی و گورستان ها، بازیابی احیا و ارتقای کیفی گورستان های تاریخی موجود و فصل پنجم: پیوست هاست.

این در حالیست که هم چنان تحقیقات و مطالعاتش این پژوهشگر شیرازی درباره نقوش، گورنگاره ها و ... ادامه دارد.

سعیده رحمن ستایش تجربه های متفاوتی در برگزاری نمایشگاه عکس را از سال 89 دارد از جمله: نمایشگاه گروهی در کنسولگری هند در سال 1396، گالری رایزن تهران در سال 97 و خانه هنرمندان در سال های 96 تا 99 و همچنین انفرادی در گالری حوزه هنری فارس در سال 95؛ او پایه گذار و دبیر تخصصی دو دوره جشنواره عکس شیراز امروز بوده و عضو گروه راه اندازی سینمای هنر و تجربه در شیراز است.

سعیده رحمن ستایش؛ مدرس عکاسی دانشگاه های مختلفی در شیراز بوده و ارائه های بسیاری در حوزه عکاسی و مطالعات پژوهشی هنر در طی این سال ها در ایران، فرانسه، آلمان ، سوییس و آمریکا داشته است.

علاقه مندان به تماشای این مجموعه می توانند به صفحه اینستاگرام گالری سروناز در نشانی @sarv-e-naz-gallery مراجعه کنند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "عکس های یک کتاب، نمایشگاه مجازی شد، دارالسلام به روایت تصویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس های یک کتاب، نمایشگاه مجازی شد، دارالسلام به روایت تصویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید