برنامه های یادروز سعدی به وسیله مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس تشریح شد

به گزارش خانه انگلیسی، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، برنامه های یادروز سعدی به وسیله مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس تشریح شد.

برنامه های یادروز سعدی به وسیله مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس تشریح شد

حمیدرضا قانعی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خبری یادروز سعدی با اشاره به برگزاری برنامه های متنوع و متعدد در روز اول اردیبهشت گفت: هنر و پرداختن به اشعار زندگی شخصیتهای بزرگی مانند سعدی سختی ها و زمختی های حوزه اجتماعی و سیاسی را تلطیف خواهد نمود و روح و روان عوام مردم و فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا خواهد داد.

حمیدرضا قانعی با بیان اینکه نخستین روز اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی نام دارد، گفت: سعدی شاعری است که در کودکی زبان فارسی را از او می آموزیم، در جوانی به او عشق می ورزیم و در بزرگسالی مفاهیم برگرفته از اشعار او را درک می کنیم. در بین شعرای بزرگ ایران زمین پس از آنکه به عظمت فردوسی فکر می کنیم، به وسعت مولانا می اندیشیم و در باریک بینی و دقت نظر حافظ تأمل می کنیم به قله ای در ادبیات فارسی می رسیم که پر از حکمت و عرفان شیخ اجل سعدی شیرازی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: شاید سعدی به همان میزان که در عالم فراگیر است، در بین مردم خودمان فراگیر نیست؛ لذا جا دارد که بیش از پیش به آن بپردازیم و فضایی را فراهم کنیم تا مردم هم با نثر اجتماعی گلستان سعدی آشنا شوند و بوستان پر از مثنوی های حماسی، عرفانی، عاشقانه و حکمت آمیز سعدی را مطالعه نمایند.

قانعی افزود: در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان کوشش داریم که به شخصیتهای بزرگی مانند سعدی و حافظ که هویت بخش سرزمین ما هستند، در حد و میزان خودشان بپردازیم.

وی بیان نمود: امسال در اتاق فکری که به همین مناسبت تدارک دیده شده رویکرد اصلی ما عمومی سازی و پرداختن به شخصیت سعدی شیرازی و آثارش بود و در حد بضاعت خودمان کوشش کردیم و از ظرفیت سایر دستگاه های اجرایی نیز برای تحقق این امر بهره گرفته ایم.

قانعی مطرح نمود: از آنجا که یکم اردیبهشت مصادف با روز آدینه و در آستانه عید سعید فطر است، برنامه ریزی کردیم که برنامه ای در این روز نداشته باشیم. با این حال هفته فرهنگی هنری سعدی را با برنامه های متنوع و متعددی طرح ریزی کردیم. افزون بر برنامه های رایج در سالهای گذشته کوشش کردیم برنامه هایی نیز ویژه امسال با نوآوری و ابتکار تدارک ببینیم.

وی پویش گرافیست های مطرح کشور در باب سعدی را از مهمترین برنامه های بزرگداشت این شاعر در امسال دانست و اضافه نمود: گرافیک حوزه ای است که عوام مردم بهتر از سایر حوزه ها آن را درک می نمایند. گرافیست های توانمند و سرشناس کشور از یک ماه پیش با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری کردند و آثاری را در باب سعدی در قالب پوستر ارائه داده اند.

قانعی یادآور شد: در کوشش هستیم که در سطح کشور و به وسیله ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها این پوسترها را تهیه کنیم تا در هفته بزرگداشت سعدی از آنها بهره ببریم تا این کار بهانه ای گردد که روز سعدی را بیش از پیش گرامی داریم.

او گفت: درصدد هستیم بواسطه این فرآیند بعضی از مفاهیمی را که سعدی در اشعار و نثرش به آنها تأکید داشته، به جامعه منتقل کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه آیین اختتامیه در 8 اردیبهشت برگزار خواهد شد، گفت: تفاوت برنامه امسال با سال گذشته این است که ویژه برنامه بزرگداشت سعدی در اختتامیه و با حضور مقامات رسمی کشور برگزار می گردد؛ ویژه برنامه اختتامیه هفته فرهنگی سعدی در روز هشت اردیبهشت با حضور مسئولان کشوری در محل آرامگاه سعدی (سعدیه) برگزار خواهد شد.

غلامرضا خوش اقبال، معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز به بیان ویژه برنامه های هفته سعدی پرداخت و گفت: برگزاری ویژه برنامه های سخنرانی با همکاری مرکز سعدی شناسی با عنوان برخوان دوست در قالب فراوری محتوا ضبط خواهد شد و کلیه سخنرانی ها به صورت ضبط شده باز نشر می گردد.

وی اضافه نمود: برنامه برخوان دوست با دو موضوع سعدی شیرازی و سعدی و داستان نویسی شیراز به آن پرداخته شده و سخنرانی های این برنامه در قالب دو محور علمی با حضور نویسندگان مطرح کشور همانند مصطفی مستور، رضا امیر خانی، مجید قیومی و محمد کشاورز ضبط می گردد.

خوش اقبال با بیان اینکه پویش سعدی خوانی از دیگر برنامه اجرایی در این هفته است، گفت: این پویش که از 15 فروردین شروع شد، علاقمندان به حوزه ادبیات آثاری از سعدی را خوانده و این آثار در فضای مجازی نشر داده می گردد. این پویش تا هفته شیراز ادامه خواهد داشت.

وی برگزاری برنامه گلباران آرامگاه سعدی در صبح روز پنج شنبه 31 فروردین را از دیگر برنامه های هفته سعدی دانست و اضافه نمود: در هفته بزرگداشت سعدی نمایشگاه نقاشی خط و پوسترهای مرتبط با یاد روز سعدی شیرازی از روز چهارم تا 15 اردیبهشت در تالار حافظ برپا خواهد شد و عموم شهروندان می توانند از این نمایشگاه بازدید نمایند.

خوش اقبال یادآور شد: 15 شهرستان به صورت همزمان در هفته فرهنگی هنری سعدی شیرازی ویژه برنامه تحفه روزگار و نشست های مردمی را برگزار می نمایند.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: ارکستر سمفونیک بزرگ فارس در روز ششم اردیبهشت در محل آرامگاه سعدی با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری شیراز رونمایی می گردد.

در انتها این مراسم پوستر یاد روز سعدی برگرفته از یکی از داستانهای گلستان سعدی و با طرحی از مکتب شیرازی رونمایی شد.

منبع: همگردی

به "برنامه های یادروز سعدی به وسیله مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس تشریح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های یادروز سعدی به وسیله مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس تشریح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید