غربال گری کاندیداهای دارویی ضدسرطان با حسگر زیستی شناساگر مرگ سلول

به گزارش خانه انگلیسی، عضو هیات علمی گروه علوم زیستی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: با تأیید فاز اول و دوم ساخت حسگرزیستی برای شناسایی مرگ سلول، امکان غربال گری همزمان کاندیداهای دارویی علیه سرطان در مقیاس بالا فراهم می گردد.

غربال گری کاندیداهای دارویی ضدسرطان با حسگر زیستی شناساگر مرگ سلول

شیوا اکبری بیرگانی در گفت وگو با خانه انگلیسی، با اشاره به اینکه پروژه ساخت حسگرزیستی برای شناسایی مرگ سلول، به مطالعات غربال گری دارو و پیشبرد تحقیقات در این زمینه یاری می نماید، اظهار کرد: این پروژه، فرآیند مرگ سلول را آنالیز می نماید و فاز اول، مربوط به ساخت حسگرزیستی پروتئینی است که توسط سیستم باکتریایی فراوری شده و قابل استفاده برای مطالعات خارج سلولی است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه به کارگیری حسگرزیستی مذکور، روشی است که سنجش مرگ سلول را قابل تشخیص می نماید، ادامه داد: هدف اصلی این پروژه، مطالعات داخل سلولی و موجودات زنده است و خوشبختانه فاز اول و دوم آن تأیید شده است. در فاز دوم نیز حسگرزیستی را وارد سلول نموده و پیروز شدیم که مرگ سلول را به یاری آن دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه با اتکا به این پروژه، می توان زمان مرگ سلول را تشخیص داد، اضافه نمود: خوشبختانه از دیگر امکاناتی که این پروژه فراهم نموده، سیستم تصویربرداری است و باعث می گردد که علاوه بر مراحل کمی، مراحل کیفی مرگ سلول نیز قابل تشخیص باشد؛ در واقع سلول در حال مرگ، سیگنالی از خود ساطع می نماید که قابل تصویربرداری خواهد بود.

اکبری بیرگانی با اشاره به اینکه با این بیوسنسور می توان سیگنال مرگ سلول را دنبال کرد، توضیح داد: هدف اصلی از این پروژه، غربالگری کاندیداهای دارویی ضدسرطان است؛ در واقع این داروها با القای مرگ به سلول سرطانی، به درمان منتج می گردد. این در حالی است که درمان گران همواره با تعدد ترکیبات کاندیدای دارویی روبرو هستند و برای اینکه میزان اثربخشی هر کدام از این ترکیبات روی سلول سرطانی معین گردد، حداقل دو هفته کاری زمان ضروری است.

عضو هیات علمی گروه علوم زیستی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، اضافه نمود: با بهره گیری از این روش، امکان آنالیز و غربال گری همزمان چندین ترکیب، با حساسیت بالا فراهم می گردد و نتیجه نیز با روش تصویربرداری تأیید می گردد؛ در واقع حسگرزیستی مذکور این امکان را فراهم می نماید که اگر ترکیبی مرگ سلول را القا بکند، سیگنال نور حاصل از آن دریافت گردد. همچنین امکان روش غربال گری در مقیاس بالا با تصویربرداری دنبال می گردد و دیگر نیازی به سنجش های عددی نیست.

اکبری بیرگانی اظهار داشت: فاز سوم پروژه نیز این است که حسگرزیستی به بدن موجود زنده وارد گردد و قابلیت استفاده از آن برای ردیابی مرگ سلولی در بدن موجود زنده مورد آنالیز و مطالعه قرار گیرد. در صورت پیروزیت آمیز بودن روش طراحی شده، درمان گران می توانند مرگ سلولی در بخش های مورد مطالعه از بدن را ردیابی نمایند. چنین روندی می تواند به جد، تسهیل گر مانیتورینگ اثربخشی درمان توسط پزشک متخصص باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "غربال گری کاندیداهای دارویی ضدسرطان با حسگر زیستی شناساگر مرگ سلول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربال گری کاندیداهای دارویی ضدسرطان با حسگر زیستی شناساگر مرگ سلول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید