معادن لیتیوم بیابان آتاکاما در شیلی

به گزارش خانه انگلیسی، در بیابان های برهوت سالار دو آتاکاما، حدود 700 مایلی شمال سانتیاگو در کشور شیلی، معدن لیتیوم بسیار وسیعی قرار گرفته است که به وسیله یک شرکت شیمیایی و سومین فراوری کننده لیتیوم دنیا بهره برداری می گردد. این فلز سفید نقره ای به صورت محلول در آب نمک و 130 فوت زیر سطح بیابان یافت می گردد. آب نمک غلیظ و لجنی از درون زمین به استخرهای کم عمق تبخیر کننده پمپ می گردد تا زیر گرمای بیابان خشک گردد. همان طور که آب تبخیر می گردد، ماده چرب زرد رنگی از خود به جای می گذارد که با ارزش ترین فلز قرن 21 است.

معادن لیتیوم بیابان آتاکاما در شیلی

لیتیوم سبک ترین فلز دنیا و جز اصلی تشکیل دهنده باتری های قابل شارژی است، که زندگی مدرن ما را با روشن نگه داشتن گجت هایمان ممکن ساخته است. ماده ای عجیب که می تواند در آینده به یکی از استراتژیک ترین مواد معدنی در دنیا تبدیل گردد. با این حال، تا همین اواخر، لیتیوم یک کالای کم مصرف بود که مقادیر کمی از آن در فراوری شیشه، سرامیک و گریس و چند صنعت تخصصی مانند ساخت تجهیزات آتش بازی به کار می رفت. اما در این سال ها، با تبدیل شدن موبایل ها به جزء جدایی ناپذیر زندگی تمام اقشار جامعه، تقاضا برای لیتیم به شدت افزایش یافته است.

در حدود نیم قرن، از اوایل 1950 به بعد، منبع اصلی تامین لیتیوم دنیا در معدن کوه های کینگ در کارولینای شمالی ایالات متحدهبود. این فلز که برای فراوری سلاح های سوخت اتمی ضروری بود، از یک ماده معدنی سیلیکاتی به نام اسپودومین، که گاهی به عنوان سنگ قیمتی مورد مصرف قرار می گرفت، استخراج می شد. هر چند که اسپودومین می تواند خالص ترین نوع لیتیم را فراوری کند، اما این فرآیند بسیار پر زحمت و هزینه بر بود. وقتی لیتیوم در زمین های نمکی آمریکای جنوبی پیدا شد، شرکت های فراوری لیتیوم تمرکز خود را به استخراج لیتیوم از آب نمک که مقرون به صرفه تر بود معطوف کردند.

عمده لیتیوم دنیا امروزه به وسیله شیلی، آرژانتینو بولیوی، که بزرگترین زخایر لیتیوم دنیا را دارند ، تأمین می گردد. شیلی به تنهایی 43 درصد از احتیاج دنیای به لیتیوم را برآورده می نماید .

منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "معادن لیتیوم بیابان آتاکاما در شیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معادن لیتیوم بیابان آتاکاما در شیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید