کاهش 50 تا 60 درصدی مصرف برنج ایرانی

به گزارش خانه انگلیسی، رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران کاهش مصرف برنج ایرانی را 50 تا 60 درصد عنوان نمود و اضافه کرد: افزایش نرخ این محصول باعث شد که مصرف کنندگان داخلی چون توان خرید برنج ایرانی را ندارند متمایل به خرید برنج خارجی شوند.

کاهش 50 تا 60 درصدی مصرف برنج ایرانی

تقی جعفریان، رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران در پاسخ به این پرسش که بعضی برآورد ها حاکی از این است که بعضی از سوداگران می خواهند با افزایش نرخ برنج داخلی، واردات برنج خارجی را توجیه پذیر جلوه بدهند، دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ گفت: پیش از افزایش نرخ برنج داخلی رنج قیمت برنج 386 پاکستانی، کیلویی 17 تا 18 هزار تومان بود اما بعد از افزایش نرخ برنج طارم از کیلویی 30 هزار به 70 تا 80 هزار تومان نرخ برنج پاکستانی نیز بالا رفت.

وی ادامه داد: قیمت یک کیسه برنج 10 کیلویی سوپر کرنل پاکستانی 300 هزار تومان است که باید بگویم کیفیت آن بالاتر از برنج فجر است این در حالیست که قیمت برنج فجر کیلویی 55 تا 60 هزار تومان به فروش می رسد و برنج کشت دوم به کیلویی 90 هزار تومان رسیده است.

جعفریان با بیان اینکه محموله های وارداتی برنج بالای هزار تن هستند، اضافه نمود: افزایش 2 تا 5 هزار تومانی قیمت برنج خارجی مساوی با چندین میلیارد سود برای واردنمایندگان، از این رو ممکن است بعضی سوداگران با خرید و دپو برنج ایرانی بخواهند واردات برنج خارجی را توجیه پذیر نمایند.

این فعال مالی با اشاره به اولتیماتوم اخیر وزارت جهاد کشاورزی به شالیکوبان شمال کشور، گفت: این وزارتخانه برای تنظیم بازار برنج به شالیکوبان و صاحبان کارخانه ها اعلام نموده است که کشاورز یا باید بار خود را بفروش برساند و یا باید آن را از کارخانه ها خارج کند در غیر این صورت مشمول احتکار می گردد. از مرداد امسال بخش قابل توجهی از برنج به نام برنج کشاورزان در کارخانه های شالیکوبی دپو شده است اما باید بگویم 80 درصد این برنج را دلال ها خریداری نموده اند.

به گفته وی، اگر یک مشتری به کارخانه مراجعه کند و نتواند برنج خریداری کند آن کارخانه مشمول مجازات احتکار خواهد شد.

جعفریان توضیح داد: صاحبان فروشگاه های زنجیره ای و بسیاری از دلال ها در همان ابتدای برداشت محصول اقدام به خرید برنج کردند و 80 درصد از برنج احتکار شده کیلویی 30 تا 40 هزار تومان خریداری شده است.

وی کاهش مصرف برنج ایرانی را 50 تا 60 درصد بیان کرد و اضافه نمود: افزایش نرخ این محصول باعث شد که مصرف نمایندگان داخلی برای اینکه توان خرید برنج ایرانی را ندارند متمایل به خرید برنج خارجی گردد هرچند چندان با ذائقه آنها خوش نیست.

این فعال مالی بابیان اینکه خبر توزیع هوشمند برنج شیرودی بازار را دو روز آرام نموده است، اضافه نمود: برنج شیرودی جزو ارقام پرمحصول است که در مازندران و گلستان با هدف خودکفایی فراوری برنج، کشت می گردد. کیفیت آن هم رده برنج پاکستانی است که این برنج در استان گیلان فراوری نمی گردد. حدود 400 تا 500 هزار تن برنج شیرودی در سال فراوری می گردد اما هنوز توزیع هوشمند عملیاتی نشده است و نمی توان چندان درباره آن اظهارنظر کرد.

رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران، توضیح داد: قیمت برنج شیرودی بودار شده در بنکداری کیلویی 44 هزار تومان و در واحدهای عرضه به بالای کیلویی 50 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به کیفیت برنجی که قرار است به صورت هوشمند توزیع گردد، گفت: شنیده های من حاکی از این بود که قرار است برنج با 15 درصد شکسته خرد عرضه گردد به این معنا که برنج شکسته آن بعد از شالیکوبی جدا نشده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "کاهش 50 تا 60 درصدی مصرف برنج ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 50 تا 60 درصدی مصرف برنج ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید