کتاب مهندسی اجتماعی، هنر جنگ افزار روانی، ترغیب، فریب، و هک کردن انسان

به گزارش خانه انگلیسی، مهندسی اجتماعی چیست؟

مهندسی اجتماعی روشی است که با بهره گیری از روان شناسی انسان، به دنبال دستیابی به سیستم ها، داده ها، یا ساختمان هاست. به جای استفاده از روش های فنی یا دزدی، مهندسی اجتماعی شامل طرح ها و برنامه هایی غیر فنی می شود که مهاجمان از آن ها استفاده می کنند. مثلا، شاید مهاجم به جای یافتن ضعفی نرم افزاری در شرکت هدف، خود را در نقش پشتیبان IT جا بزند و از آن طریق با کارمند یا فرد هدف مورد نظر تماس برقرار کند. سپس مهاجم، با فریب هدف مورد نظر خود، رمز عبور وی را در اختیار می گیرد. هدف اولیه مهندسان اجتماعی دست یابی به اعتماد هرچه بیشتر افراد هدف در یک شرکت مشخص است.

کتاب مهندسی اجتماعی، هنر جنگ افزار روانی، ترغیب، فریب، و هک کردن انسان

در دهه 90 میلادی، هکر معروف کوین میتنیک، اصطلاح مهندسی اجتماعی را عمومی کرد، اگرچه پیش از آن نیز سالها بود که مفهوم فریب یک فرد برای فاش کردن اطلاعات حساس وجود داشت.

مهندسی اجتماعی انواع بسیاری دارد. مهندسی اجتماعی یا محبت آمیز است یا بدخواهانه، و می تواند یک فرد هدف را بالا ببرد و سرنگون کند. آگاهی از گونه های مهندسی اجتماعی مهم است، تا فرد بداند چگونه می تواند به آن ها واکنش نشان دهد.

امروزه، شمار زیادی از مردم با هکرها آشنایی پیدا کرده اند؛ افرادی که به دنبال سودجویی از داده های حساس و سیستم های کامپیوتری محافظت شده سازمانهای مختلفی چون بانک ها، شرکت ها، و حتا سازمان های دولتی هستند.

بیشتر اوقات چیزهایی درباره هکرها می شنوید که شما را وامی دارد تا از نیرنگ های شان دوری کنید. اغلب سازمانها در مقابله با استخراج اطلاعات و سودجویی هکرها، برای قوی تر کردن دیوارهای دفاعی خود، در تکنولوژی های به روز و جدید سرمایه گذاری می کنند.

از طرف دیگر، گونه جدیدی از مهاجمان وجود دارند که از تجربیات خود برای عبور از این راه چاره ها و ابزارهای سازمان ها استفاده می کنند. به این گونه جدید از مهاجمان، مهندسان اجتماعی می گوییم. هدف اولیه این افراد ضربه زدن به نقطه ضعف افراد، یا به تعبیری دیگر روان شناسی انسان است. مهندسان اجتماعی از رسانه هایی چون تماس های تلفنی و همین طور رسانه های اجتماعی استفاده می کنند تا مردم را فریب دهند و از این طریق به اطلاعات مهم و حساس دست پیدا کنند.

مهندسی اجتماعی حیطه ای گسترده از فعالیت های مشتمل بر سوءنیت را در بر می گیرد، که به طرق مختلفی اجرا می شوند؛ از جمله وانمودساختن، فیشینگT بده بستان، طعمه گذاری، فعالیت های تعقیبی و غیره.

وانمود ساختن، نوعی روش مهندسی اجتماعی ست که در آن مهاجمان به جعل یک موقعیت یا یک بهانه خوب می پردازند تا از آن طریق اطلاعات شخصی فرد را سرقت کنند. اغلب، مهاجمانی که از روش وانمودساختن استفاده می کنند با کلاهبرداران اشتباه گرفته می شوند؛ افرادی که اغلب برای تأیید هویت فرد مورد هدف، تظاهر می کنند به اطلاعات شخصی او نیاز دارند.

فیشینگ، به عنوان یکی از رایج ترین روش های مهندسی اجتماعی در نظر گرفته می شود، که امروزه مهاجمان از آن استفاده می کنند. کلاهبرداری های با استفاده از فیشینگ ویژگی های مشخصی دارند، مانند دستیابی به اطلاعات شخصی، از جمله اسامی، شماره های ملی و نشانی افراد هدف؛ ترکیب ترس و احساس اضطرار و تهدید، تا از آن طریق افراد هدف سریع تر عمل کنند؛ و استفاده از لینک های جاسازی شده یا لینک های میانبر برای اتصال مستقیم گروه مورد هدف به وب سایت های مشکوک از طریق URL هایی که ظاهری قانونی و معتبر دارند.

بده بستان، شکل دیگری از مهندسی اجتماعی است، که دربرگیرنده تعهدی از طرف مهاجمان است که در صورت مبادله اطلاعاتی خاص، سودی نصیب فرد هدف می شود. سودی که مهاجمان وعده آن را به گروه هدف می دهند به جای کالا، به شکل خدمات است.

طعمه گذاری، شکل دیگری از مهندسی اجتماعی است، که از بسیاری جهات همانند فیشینگ و بده بستان است. مهاجمانی که از طعمه گذاری استفاده می کنند، طرح های آنلاینی را برای جذب گروه هدف به کار می گیرند تا به ازای یک کالا یا یک شیء، اطلاعات شناسایی ورود خود را به یک سایت مشکوک واگذار کنند. بیشتر مواقع، مهاجمان به گروه هدف خود وعده هایی چون دانلود رایگان موسیقی یا فیلم می دهند.

فعالیتهای تعقیبی که سواری دریافت نیز نامیده می شود، یک نوع مهندسی اجتماعی ست که در آن مهاجمان هیچ گونه اعتبار قانونی در یک سازمان ندارند. مهاجمان با دنبال کردن کارکنان به مناطق ممنوعه سازمان دست پیدا می کنند.

در یک حمله تعقیبی اغلب، مهاجمان به صورت رانندگان تحویل بار در پارکینگ سازمان منتظر می مانند. مهاجم معمولا یک کالا را برای تحویل حمل می کند و زمانی که کارمندی را ببینند که دارای تاییدیه امنیتی ست از او می خواهد تا در را برایش باز نگه دارد. به این طریق، با بهره گیری از فردی که اجازه قانونی تردد دارد وارد سازمان می شود.

کتاب مهندسی اجتماعی، هنر جنگ افزار روانی، ترغیب، فریب، و هک کردن انسان، اطلاعاتی با ارزش در مورد مهندسی اجتماعی ارائه می کند.

در گفتاریکم، می آموزید که مهندسی اجتماعی چیست و مهندسان اجتماعی خواهان چه چیزی هستند؛ روش های متفاوتی را که مهاجمان از آن ها استفاده می کنند نیز فرا می گیرید.

گفتار دوم این کتاب اطلاعاتی مناسب در مورد فنون روانی پایه ای ارائه می دهد که مهاجمان از آن ها برای پیاده سازی برنامه های مهندسی اجتماعی خود استفاده می کنند.

کتاب مهندسی اجتماعی

هنرجنگ افزار روانی، ترغیب،فریب، و هک کردن انسان

نویسنده : وینس ری نولدز

مترجم : مریم سادات آرین

نشر سیفتال

76 صفحه

منبع: یک پزشک

به "کتاب مهندسی اجتماعی، هنر جنگ افزار روانی، ترغیب، فریب، و هک کردن انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب مهندسی اجتماعی، هنر جنگ افزار روانی، ترغیب، فریب، و هک کردن انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید