یاری داور جنجالی: توپ در هوا اوت بود، نه روی زمین

به گزارش خانه انگلیسی، یاری داور بازی استقلال و صنعت نفت آبادان مدعی شده توپ در هوا به اوت رفته و وقتی به زمین فرود آمده روی خط بوده! این ادعا قوانین فیزیک را هم زیر سوال برده است!

یاری داور جنجالی: توپ در هوا اوت بود، نه روی زمین

مهدیه دریابیگی،در حالی که همه نگاه ها در هفته بیست و نهم لیگ برتر به بازی پرسپولیس و ماشین سازی در تهران بود، بزرگترین اتفاق هفته در آبادان افتاد، جایی که کمتر کسی فکر می کرد درآنجا اتفاقی جنجالی بیفتد. اما از آنجایی که در فصل هجدهم همه حواشی، خاص تیم استقلال بوده(خصوصا از بازی دربی به بعد) این بار هم برخلاف تصورات فرضی فوتبال، مهمترین و پرحاشیه ترین ماجرا در آبادان به وقوع پیوست.

جایی که بعد از مدتها روح الله باقری برای استقلال گل زد تا بار دیگر امید قهرمانی را در دل استقلالی های نا امید، زنده کند، اما یاری داور بازی اجازه نداد این شادی گل برای ثانیه ای پا برجا مانده و با تصمیم خود جنجال بزرگی را در آبادان رقم زد. وقتی بازی پرسپولیس و ماشین سازی برای لحظه ای قطع شده و دوربین ها صحنه گل استقلال را از تلویزیون نشان دادند هیچ کس متوجه نشد چرا یاری داور بازی گل را مردود اعلام نموده و چرا فرهاد مجیدی و اصغر حاجیلو با او اینطور چک و چانه می زنند؟

کمی فرصت لازم بود تا بعد از واکاوی آنچه در آبادان گذشت اعلام نمایند یاری داور به خاطر اوت شدن پاس گل مهدی قائدی ، گل استقلال را مردود اعلام نموده است. صحنه ای که حتی با بارها عقب و جلو کردن فیلم بازی اصلا نمی توانستی به ادعای یاری داور بازی صحه بگذاری. عواقب این تصمیم جنجالی هم در نهایت اخراج فرهاد مجیدی به خاطر اعتراض بیش از حد به داوری بود. فرهاد که خودش را با نتایج بازی های دیگر بالانشین های جدول تا یک قدمی قهرمانی می دیدید بعد از بازی با پست جنجالی انگشت اتهام خود را به طرف مسوولان برده و حرف های تند و تیز خود را نثار آنها کرد.

به این قسمت از ماجرا که در اردوی آبی ها چه گذشت و چه حرف هایی روز گذشته در مورد این تصمیم ردو بدل شد، کاری نداریم، اینجا آنچه باید به آن پرداخت و لازمه لیگ است، تصمیم اشتباهی است که توسط یاری داور بازی گرفته شده و بدتر از آن حمایت کورکورانه ای است که مسوولان کمیته داوران از یاری داور بازی می نمایند.

بعد از بازی کوبل داوری به همراه استقلالی ها از آبادان به تهران آمدند و می توان اینطور گفت غیر از یاری داور بازی هیچ کس نمی توانست از این تصمیم عجیب و غریب دفاعی داشته باشد. اما شاید مخاطب این فوتبال بخواهد بداند بعد از بازی در رختکن داوری چه گذشت و مهدی الوندی یاری داور جنجالی این بازی چه جوابیه در مورد تصمیم عجیب خود داشت.

اینطور که گفته می گردد وقتی ناظر بازی و سایر گروه داوری از الوندی پرسیدند چرا این تصمیم را گرفتی؟ در پاسخ گفته است: من توپ را وقتی در هوا بود اوت گرفته ام وگرنه توپی که به زمین فرود آمد اوت نبود. گویا ناظر داوری بازی هم بارها بعد از ادعای یاری داور بازی، فیلم را عقب و جلو می نماید و در نهایت هیچ چیز از توضیحات یاری داور بازی سر در نمی آورد، به نوعی در آن صحنه بازی ، همه اوت شدن توپ را ندیدن به غیر از یاری داور بازی که همچنان مصرانه می گوید که توپ را دیده که روی هوا اوت شده!

هیچ کس قصد ندارد یاری داور بازی را متهم به چیزی کند، این را هم می توان جزو اشتباهاتی قرار داد که تیم ها از آن متضرر شدند و به قول خود داوران، اشتباه داوری هم جزیی از بازی است، اما طرف صحبت ما مسوولان کمیته داوران هستند که سعی می نمایند در هر صورت از اشتباه به این بزرگی حمایت نموده و از حرف قبلی خود کوتاه نمی آیند.

نکته اینجا است که در پاسخ به مسوولان استقلال هم می گویند: در بازی با ماشین سازی روزبه چشمی باید دقیقه یک اخراج می شد. قیاس مع الفارق مسوولان داوری بیش از هر چیزی جو را متشنج می نماید. بحث دیگری که در مورد داوری های لیگ هجدهم وجود دارد و ضروری است به آن اشاره گردد، بحث شش داوره کردن لیگ برتر است که نه تنها یاریی به اوضاع و احوال داوری ننموده بلکه به نظر می رسد بیش از هر چیز دایره اختیارات داور وسط را محدود نموده و تصمیمات بعضا اشتباه داواران اضافی هم خودش معضل جدیدی شده است.

جالبتر اینکه این داوران اضافی تاکنون ریالی به عنوان دستمزد دریافت نکردند. در چنین شرایطی چه توقعی می توان داشت که لیگ ناآرام ، نا آرام تر هم نگردد. آنچه از ماجرای جنجالی بازی در آبادان می توان برداشت کرد این است که تصمیم یاری داور حتی در اتاق فکر داوری بعد از بازی هم تایید نشد و بیشتر دفاعیه مهدی الوندی حکم توجیه را داشت تا چیز دیگری. بازی های هفته بیست و نهم هم تمام شد با هر اتفاق جنجالی که در دل خود داشت و هفته سی ام مانده و هشت بازی که سرنوشت تیم ها در آن رقم می خورد.

منبع: ایران ورزشی

به "یاری داور جنجالی: توپ در هوا اوت بود، نه روی زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری داور جنجالی: توپ در هوا اوت بود، نه روی زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید