گلفرها، پولدار نیستند ، رقابت خانوادگی در 18 میدان

به گزارش خانه انگلیسی، کمتر از 2 دهه از تشکیل انجمن مینی گلف زیر نظر فدراسیون گلف ایران می گذرد. ورزشی که علی رغم تصور عموم جامعه، لاکچری و گران قیمت نیست و مسئولان آن می خواهند با افزایش تعداد زمین های این ورزش، آن را به علاقه مندان معرفی نمایند.

گلفرها، پولدار نیستند ، رقابت خانوادگی در 18 میدان

خانه انگلیسی - سحر جعفریان: انجمن مینی گلف ایران، سال 1401 از سوی کمیته ملی المپیک دنیا، به رسمیت شناخته شد و حالا به عنوان تنها نماینده رسمی در ایران به آموزش و برگزاری مسابقات مختلف این رشته ورزشی می پردازد. شاید در نظر بسیاری از افراد مینی گلف، ورزشی گران قیمت، لاکچری و ویژه طبقه خاصی باشد،در حالی که احمدرضا دلیران فیروز، رئیس انجمن مینی گلف ایران و عضو کمیته رسانه فدارسیون دنیای مینی گلف این تصور را اشتباه می داند. او در گفت و گویی کوتاه، از مینی گلف برایمان می گوید،اینکه این ورزشی مهیج و خانوادگی است و آسیب دیدگی های دردسرآفرین ورزش های دیگر را ندارد.

گزارش های خواندنی بیشتر را اینجا دنبال کنید

- انجمن مینی گلف در چه سالی تشکیل و زیر کدام فدراسیون و نهاد ورزشی فعالیت می نماید؟

انجمن مینی گلف ایران از سال 1386 زیر نظر فدراسیون گلف، تشکیل شد و از سال 1401 نیز کمیته ملی المپیک، انجمن مینی گلف ایران را به رسمیت شناخت و ما پیروز شدیم عضویت رسمی و کامل فدراسیون دنیای مینی گلف را به دست آوریم.

- مینی گلف چه تفاوتی با گلف دارد؟

مینی گلف یک رشته کاملا مستقل نسبت به ورزش گلف محسوب می گردد و به غیر تشابه اسمی، تعداد میادین و نحوه اسکورگیری، هیچ شباهتی ندارند. مینی گلف را می توان به صورت خانگی با کمی تجهیزات هم انجام داد.

- افراد علاقه مند به ورزش مینی گلف باید دارای ویژگی های خاصی داشته باشند؟

مینی گلف ورزش افراد شکیبا و با تمرکز بالاست ولی در عین حال هیجان بسیار زیادی دارد و شما باید در 18 میدان کاملا متفاوت با رقیبان خود مسابقه دهید. مینی گلف، ورزشی خانوادگی است که کل اعضای خانواده می توانند در هر سنی و با هر شرایط جسمی و بدنی آن را به خوبی انجام دهند. در این ورزش مهیج، خبری از آسیب دیدگی و استفاده از مواد نیروزا نیست و بازیکنان آن می توانند تا سنین بیش از 50 سال هم در آن فعالیت نمایند.

- مینی گلف یکی از رشته های ورزشی است که در یک سال گذشته اخبار زیادی در باره آن شنیده شده است. ورزشی که بسیاری از افراد جامعه، آن را یک رشته ورزشی گران قیمت تصور می نمایند. نظر شما به عنوان رئیس انجمن مینی گلف ایران در این باره چیست؟

مینی گلف یکی مقرون به صرفه ترین رشته های ورزشی تازه است. مینی گلف، احتیاج به یک پاتِر (چوب مینی گلف) با مبلغ تقریبی یک میلیون تومان و یک توپ مخصوص آن هم با مبلغ حدودی 25 هزار تومان دارد که از این وسایل، کل اعضای خانواده می توانند به طور همزمان در یک دور از مسابقه استفاده نمایند. لباس ویژه ای هم برای این ورزش احتیاج نیست. از سویی، وسایل این ورزش، به راحتی دچار فرسودگی یا نقص نمی شوند. بنابراین می توان تا مدت های بسیار از آنها استفاده کرد. بعلاوه، مینی گلف در تمامی سایت های مینی گلف متعلق به فدراسیون یا انجمن مینی گلف یا مکان های عمومی کاملا رایگان است. در سایت های خصوصی مینی گلف نیز علاقه مندان می توانند با پرداخت مبالغی از 30 تا 50 هزار تومان برای هر جلسه مینی گلف را تمرین نمایند.

- آیا مینی گلف در تهران مسابقات خاصی دارد؟

انجمن مینی گلف ایران، دارای 31 کمیته استانی است که هر یک لیگ جداگانه ای برگزار می نمایند. بعلاوه ضمن برگزاری رویدادهای متنوع مینی گلف در مناسبت های مختلف، سالانه مسابقات قهرمانی کشور نیز برگزار می گردد که با توجه به نتایج حاصل از آنها، بازیکنان حرفه ای و گلفرهای مینی گلف، رنکینگ خود را ثبت می نمایند. شاید جالب باشد که بدانید، در یک سال گذشته حضور مینی گلف بازهای استان های کشور که دارای مدارک تخصصی مربیگری و داوری مینی گلف هستند در ساختار انجمن مینی گلف کشور افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که بیش از 75 درصد جایگاه های انجمن مینی گلف ایران در اختیار مینی گلفرهای استانی و بیش از 60 درصد جایگاه های ساختاری انجمن مینی گلف در اختیار بانوان قرار گرفته است. در عرصه بین المللی نیز، فدراسیون دنیای مینی گلف و کنفدراسیون های قاره ای آن بطور میانگین در حدود 18 تا 20 مسابقه بین المللی برگزار می نمایند.

- انجمن مینی گلف ایران برای معرفی و ترویج این رشته ورزشی چه اقداماتی انجام داده است؟

توسعه زیر ساخت های مینی گلف در سراسر کشور و بویژه شهرستان های کم تر برخوردار از اهداف اصلی فدراسیون گلف و انجمن مینی گلف ایران است. با پیگیری انجمن مینی گلف و برای نخستین بار در بین همه فدراسیون های ورزشی در تیرماه 1401 تفاهم نامه همکاری میان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و فدراسیون گلف با هدف توسعه و ترویج ورزش مینی گلف در فضاهای عمومی شهرها و محله ها به امضای مسئولان مربوطه رسید. در حال حاضر، دارای بیش از هزار و 300 میدان مینی گلف در استان های مختلف کشور هستیم که در تلاشیم این عدد تا خاتمه سال، از مرز هزار و 500 میدان ورزشی مینی گلف عبور کند. در تهران نیز فعلا دارای 2 سایت مینی گلف (باشگاه مینی گلف مینیاتور پارک ملت و باشگاه مینی گلف یوجیم مجموعه ورزشی انقلاب) هستیم که بخش خصوصی در آنها فعال است. برنامه ویژه توسعه و توسعه زیر ساخت های مینی گلف در محله های تهران نیز در دستور کار واقع شده است تا با توجه به محدودیت های محیطی تهران، این ورزش کم هزینه و کم فضا، رونق گیرد. چرا هواداران این ورزش، در مرکز در حال افزایش هستند و به عبارتی تب آن بالا رفته است!

- آیا انجمن مینی گلف ایران، تا به امروز برای گروه های خاص (معلولان، افراد دارای بیماری های خاص، بچه ها کار و هنرمندان) جامعه و مرکز، برنامه های ورزشی اجرا نموده است؟

طی ماه های گذشته برنامه هایی ویژه بچه ها سندروم داون (جام مینی گلف فرشتگان)، هنرمندان محلی و بچه ها کار منطقه ها داشته ایم که البته با جدیت ادامه خواهند یافت. ناگفته نماند که انجمن مینی گلف ایران آماده همکاری با نهادها و سازمان های مرتبط است.

از گلف تا مینی گلف

گلف یا گوی چال، ورزشی در فضای آزاد است که در آن بازیکنان به طور فردی یا تیمی به یاری چوب های گوناگون، توپ گلف را درون سوراخ یا چاله های کوچک در زمین می اندازند. البته در آیین نامه بازی گلف، اینگونه نوشته شده است که گلف پرتاب یک توپ از نقطه نخست بازی به درون یک سوراخ است که از طریق یک یا چند ضربه پیاپی و بر طبق قانون های ویژه ای اجرا شده باشد. در تاریخچه این ورزش، خاستگاه آن، (به روایتی) به طور غیرمستقیم، ایران، ذکر شده است. درست زمانی که انگلیسی ها به واسطه معاشرت و تبادلات سیاسی با پادشاهان صفوی از تماشای بازی چوگان به وجد آمدند. این شد که چوگان به اروپا راه یافت و در اسکاتلند دچار تغییراتی شد که در نهایت ورزش گلف از میان آن تغییرات، پدید آمد. مینی گلف یا گلف مینیاتوری نیز از حدود سال 1916 در آمریکا رونق گرفت. ورزشی که با استقبال طبقه کارگر جوامع روبرو شد و حدود اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 خورشیدی نیز در ایران هواداران خاص خود را یافت.

منبع: همشهری آنلاین

به "گلفرها، پولدار نیستند ، رقابت خانوادگی در 18 میدان" امتیاز دهید

1 کاربر به "گلفرها، پولدار نیستند ، رقابت خانوادگی در 18 میدان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلفرها، پولدار نیستند ، رقابت خانوادگی در 18 میدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید