10 علت قانع کننده برای دوش آب سرد گرفتن

به گزارش خانه انگلیسی، هنگام گرفتن دوش آب سرد باید همواره از پا آغاز کنید. دوش ناگهانی آب سرد در حقیقت می تواند به سلامتی به خصوص ریه ها و قلب آسیب برساند.

10 علت قانع کننده برای دوش آب سرد گرفتن

فواید دوش آب سرد برای بدن بسیار بیشتر از آن است که فکر می کنید، دوش آب سرد برای بدن مانند دارویی عمل میکند که چندین فایده دارد.

فواید دوش سرد و روش صحیح استحمام با آب ولرم

استحمام و دوش گرفتن صرف نظر از دمای آب، می تواند سلامت مطلوب فکر و بدن را تضمین و به حفظ بهداشت بدن یاری کند. گرچه دوش آب گرم سبب کاهش خستگی بدن می گردد، اما جایگزین کردن دوش آب سرد که در واقع اینجا منظور از سرد همان ملایم یا ولرم است و به هیچ وجه آب خنک مد نظر نیست، به جای دوش آب گرم، مزایای بی نظیری برای سلامتی دارد که اگر از آن ها مطلع باشید، حتما این روش درمانی ساده و ارزان را امتحان خواهید کرد.

پاکسازی بدن

زمانی که دوش آب سرد می گیریم، بر اثر برخورد آب سرد به بدن رگ های خونی منقبض شده و گردش خون در کل بدن افزایش می یابد، این عمل اعضای بدن را پاکسازی و به حذف ناخالصی ها به وسیله خون و منافذ پوست یاری می نماید.

افزایش متابولیسم و کاهش وزن

با گرفتن دوش آب سرد دمای بدن کاهش می یابد، بنابراین بدن برای گرم شدن از انرژی بیشتری استفاده نموده و متابولیسم خود را افزایش داده و کالری بیشتری می سوزاند. بعلاوه آب سرد باعث فعال شدن چربی قهوه ای بدن می گردد.

چربی قهوه ای، چربی مفیدی است که حرارت لازم برای گرم نگه داشتن بدن را تأمین می نماید و زمانی فعال می گردد که درمعرض سرما قرار بگیرد. اگر فردی منظم دوش آب سرد بگیرد، سالانه می تواند 4 کیلوگرم وزن خود را از دست بدهد. این کار برای افرادی که متابولیسم پایین وتیروئید دارند مفید است.

تامین انرژی لازم برای روز

برای تامین انرژی روزانه خود و سرحال شدن صبح ها زیر دوش آب سرد بروید. دوش آب سرد در صبح باعث ایجاد شوک در بدن می گردد وبدن ما برای یاری به گرم کردن آغاز به تنفس عمیق نموده و همین باعث می گردد که دریافت اکسیژن کلی بدن، ضربان قلب و خون رسانی افزایش یابد و ما یک روز پر انرژی را آغاز کنیم.

کاهش التهاب مفاصل

آب سرد بر روی رگ های خونی اثر گذاشته و سبب افزایش گردش خون بدن می گردد. دوش صبحگاهی بطور موثر مایعات را کاهش می دهد و برای افرادی که دچار التهاب و سنگینی مفاصل هستند، مفید می باشد.

بهبود سلامت و زیبایی پوست

آب سرد برترین درمان برای پوست است، زیرا پوست را سفت وبا چین و چروک صورت مبارزه می نماید. علاوه بر این، آب سرد به حذف سلول های مرده و جلوگیری از استرس یاری می نماید. دوش آب سرد از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری می نماید و و مانع ازدست رفتن چربی پوست می گردد.

درمان ریزش مو

علاوه بر بهبود سلامت و ظاهر پوست، آب سرد برای مو نیز مفید است. دوش صبحگاهی از ریزش مو جلوگیری نموده و سبب درخشان تر و سالم نگه داشتن مو با مسطح کردن فولیکول های مو می گردد. آب سرد سبب افزایش توانایی مو برای محکم نگه داشتن پوست سر می گردد.

افزایش جریان خون

دوش آب سرد قلب و ماهیچه ها را منقبض می نماید و بر فعال شدن گردش خون در کل بدن اثر می گذارد. گردش خون منظم سلامتی طولانی مدتی را به همرا ه دارد. دوش آب سرد باعث می گردد سرخرگ ها بتوانند به شیوه مؤثرتری خون را پمپاژ نمایند؛ در نتیجه سلامت قلبافزایش پیدا می نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

دوش صبحگاهی با آب سرد با بهبود سیستم لنفاوی، سبب تقویت سیتم دفاعی بدن می گردد. حمام آب سرد موجب کاهش سطح اسید اوریک و افزایش گلوتاتیون می گردد. گلوتاتیون آنتی اکسیدانی است که همه آنتی اکسیدان ها را فعال نگه می دارد و آن ها را وادار می نماید تا در برترین حالت خود عمل نمایند. دوش آب سرد باعث کاهش فشار خون، باز شدن سرخرگ های بسته و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می گردد.

کاهش درد

همانطور که بعضی درد ها با کمپرس یخ آرام تر می شوند، درد های عضلانی نیز با حمام آب سرد تسکین می یابند. بعد از ورزش طولانی برای کاهش درد های عضلانی، دوش کوتاه با آب سرد بسیار مؤثر است.

بهبود استرس و افسردگی

دوش آب سرد می تواند تحمل شما را در برابر شوک، استرس و حتی بیماری ها افزایش دهد. نتایج تحقیقاتی ثابت نمود افرادی که دوش آب سرد می گرفتند، بهتر توانستند خود را با استرس اکسیداتیو تکرار شونده، وفق دهند. بعلاوه دوش آب سرد به دلیل وجود تأثیر قوی دریافت نماینده های سرما در پوست، علائم افسردگی را بهبود می بخشد.

برای بهره مند شدن از فواید دوش آب سرد چگونه باید دوش بگیریم؟

هنگام گرفتن دوش آب سرد باید همواره از پا آغاز کنید. دوش ناگهانی آب سرد در حقیقت می تواند به سلامتی به خصوص ریه ها و قلب آسیب برساند. ابتدا باید از هر دو پا آغاز کنید و بعد به گردن وسر برسید، بعلاوه می توانید از پای راست آغاز و به گردن و پای چپ برسید. شستشو با آب سرد باید بین 30 ثانیه تا یک دقیقه طول بکشد.

نکات مهم هنگام دوش گرفتن با آب سرد:

از آب سرد برای شستن سر اجتناب کنید.

اگر عادت به دوش گرفتن با آب داغ دارید، باید تغییرات را تدریجی انجام دهید یعنی به تدریج درجه حرارت را کاهش داده و بین سرد وگرم نگه دارید.

دوش آب سرد هنگام صبح اثرات مفید بیشتری دارد.

آب داغ برای حمام شبانه مناسب تر است، زیرا به کاهش خستگی یاری می نماید.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: فرارو

به "10 علت قانع کننده برای دوش آب سرد گرفتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 علت قانع کننده برای دوش آب سرد گرفتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید