بعد از ترک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

به گزارش خانه انگلیسی، سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی مرگ های قابل پیشگیری در جهان است اما ترک سیگار هم می تواند دلهره آور باشد. بسیاری می ترسند که بهبود سلامتی و رفاه به زمان زیادی احتیاج داشته باشد اما زمان بندی برای مشاهده مزایای واقعی سریعتر از آن است که بیشتر مردم تصور می نمایند.

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

فواید سلامتی از یک ساعت پس از آخرین سیگار آغاز شده و به مرور بهبود می یابد.

حقایقی در خصوص ترک سیگار

در اینجا چند نکته کلیدی در خصوص ترک سیگار آورده شده است. جزئیات بیشتر و اطلاعات حمایتی در مقاله اصلی آمده است.

  • ترک سیگار به معنای شکستن چرخه اعتیاد و اساسا ایجاد مجدد مغز برای متوقف کردن هوس نیکوتین است.
  • برای موفقیت، افراد سیگاری که می خواهند سیگار را ترک نمایند باید برنامه ای برای مقابله با هوس ها و محرک ها داشته باشند.
  • فواید ترک سیگار تنها از 1 ساعت پس از آخرین سیگار آغاز می شود.
  • هرچه زودتر یک فرد سیگار را ترک کند، سریعتر خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و ریوی و سایر بیماری های مربوط به سیگار کشیدن را کاهش می دهد.

جدول زمانی

مزایای آن تقریباً فوری است. به محض اینکه فرد سیگار را ترک می نماید، بدن او به روش های زیر آغاز به بهبود می نماید:

بعد از 1 ساعت

در کمتر از 20 دقیقه پس از آخرین دود کردن سیگار، ضربان قلب کاهش می یابد و به حالت عادی برمی شود. فشار خون آغاز به کاهش می نماید و گردش خون ممکن است آغاز به بهبود کند.

بعد از 12 ساعت

سیگارها حاوی بسیاری از سموم شناخته شده از جمله مونوکسید کربن هستند که گازی است که در دود سیگار وجود دارد.

این گاز در دوزهای بالا می تواند مضر یا کشنده باشد و از ورود اکسیژن به ریه ها و خون جلوگیری می نماید. هنگامی که در دوزهای زیاد در مدت زمان کوتاه استنشاق می شود، ممکن است در اثر کمبود اکسیژن خفگی ایجاد شود.

بعد از تنها 12 ساعت بدون سیگار، بدن خود را از مونوکسید کربن اضافی سیگار پاک می نماید. سطح مونوکسید کربن به حالت عادی باز می شود و سطح اکسیژن بدن را افزایش می دهد.

بعد از 1 روز

تنها 1 روز پس از ترک سیگار، خطر حمله قلبی کاهش می یابد.

سیگار کشیدن با کاهش کلسترول خوب، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد که انجام ورزش های هوازی را دشوارتر می نماید. سیگار کشیدن فشار خون را افزایش داده و لخته شدن خون را افزایش می دهد و خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

تنها در یک روز پس از ترک سیگار، فشار خون فرد آغاز به کاهش می نماید و خطر بیماری قلبی ناشی از فشار خون بالا ناشی از سیگار را کاهش می دهد. در این مدت کوتاه، سطح اکسیژن فرد افزایش می یابد و فعالیت بدنی و ورزش را آسان تر می نماید و عادات سالم قلب را ارتقا می بخشد.

بعد از 2 روز

سیگار کشیدن به سیستم عصبی مسئول حس بویایی و چشایی آسیب می رساند. در کمتر از 2 روز پس از ترک، ممکن است فرد با بهبود این اعصاب متوجه افزایش قدرت حس بویایی و چشایی شود.

بعد از 3 روز

3 روز پس از ترک سیگار، سطح نیکوتین در بدن فرد کاهش می یابد. در حالی که سالم تر است بدون وجود نیکوتین در بدن، این کاهش اولیه می تواند باعث ترک نیکوتین شود. تقریباً 3 روز پس از ترک، بیشتر افراد با تنظیم مجدد بدن دچار کج خلقی و تحریک پذیری، سردردهای شدید و هوس زیاد می شوند.

بعد از 1 ماه

در کمتر از 1 ماه، عملکرد ریه فرد آغاز به بهبود می نماید. با بهبود ریه ها و بهبود ظرفیت ریه، سیگاری های سابق ممکن است متوجه سرفه کمتر و تنگی نفس کمتر شوند. استقامت ورزشی افزایش می یابد و افراد سیگاری سابق ممکن است متوجه توانایی جدیدی در فعالیت های قلبی عروقی مانند دویدن و پریدن شوند.

بعد از 1 تا 3 ماه

در چند ماه آینده پس از ترک، گردش خون همچنان بهبود می یابد.

بعد از 9 ماه

نه ماه پس از ترک سیگار، ریه ها به طور قابل توجهی خود را ترمیم نموده اند. ساختارهای ظریف و شبیه مو در داخل ریه ها که به مژک معروف است از دود سیگار که بر آنها وارد شده بود بهبود یافته است. این ساختارها به بیرون راندن مخاط از ریه ها و مبارزه با عفونت ها یاری می نماید.

در همین زمان، بسیاری از سیگاری های سابق متوجه کاهش تعداد عفونت های ریه می شوند زیرا مژک های بهبود یافته می توانند کار خود را به راحتی انجام دهند.

بعد از 1 سال

یک سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب به نصف کاهش می یابد. این ریسک همچنان از مرز 1 سال کاهش می یابد.

بعد از 5 سال

سیگار حاوی بسیاری از سموم شناخته شده است که باعث تنگی عروق و عروق خونی می شود. همین سموم هم احتمال ایجاد لخته شدن خون را افزایش می دهند.

پس از 5 سال بدون سیگار کشیدن، بدن خود را به مقدار کافی بهبود داده است تا شریان ها و عروق خونی دوباره آغاز به عظیم شدن نمایند. این افزایش به این معنی است که احتمال لخته شدن خون کمتر است و خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

خطر سکته مغزی طی 10 سال آینده همچنان کاهش می یابد و بدن بیشتر بهبود می یابد.

بعد از 10 سال

پس از 10 سال، شانس ابتلا به سرطان ریه و مرگ ناشی از آن در مقایسه با فردی که به سیگار کشیدن ادامه می دهد، تقریباً نصف می شود. احتمال ابتلا به سرطان دهان، گلو یا پانکراس به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

بعد از 15 سال

پس از 15 سال ترک سیگار، احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب معادل یک فرد غیرسیگاری است. به طور مشابه، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده به مقدار یک فرد غیرسیگاری کاهش یافته است.

بعد از 20 سال

پس از 20 سال، خطر مرگ ناشی از عوامل مرتبط با سیگار کشیدن، از جمله بیماری ریوی و سرطان، به مقدار فردی کاهش می یابد که در زندگی خود هرگز سیگار نکشیده است. بعلاوه، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده به مقدار افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، کاهش یافته است.

فواید

سیگار کشیدن یک عادت مضر است که می تواند منجر به عوارض شدید سلامتی و مرگ شود. هنگامی که فرد سیگار را ترک می نماید، بدن به طور طبیعی آغاز به بهبود می نماید و به مرور زمان نشاط یک فرد غیرسیگاری را به دست می آورد.

بعضی از عوارض مانند کاهش فشار خون، تقریباً بلافاصله مشاهده می شود. اثرات دیگر، مانند خطرات ایجاد سرطان ریه، بیماری قلبی و بیماری ریه، سال ها طول می کشد تا به سطح افراد غیرسیگاری برسد.

با این حال، هر سال عدم سیگار کشیدن خطرات را کاهش می دهد و سلامت کلی را بهبود می بخشد و ترک سیگار را برای افرادی که این عادت را آغاز نموده اند به یک انتخاب عالی تبدیل می نماید.

منبع:

medicalnewstoday

منبع: هفت گنج

به "بعد از ترک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از ترک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید