ترومبوسیتوپنی بچه ها یا کاهش پلاکت در بچه ها چه دلیل هایی دارد و چطور تشخیص داده می گردد؟

به گزارش خانه انگلیسی، ترومبوسیتوپنی thrombocytopenia وضعیتی است که در آن تعداد پلاکت خون کاهش می یابد. پلاکت ها (ترومبوسیت ها) سلول های خونی هستند که با جمع شدن و تشکیل توده هایی در حین آسیب به رگ های خونی، خونریزی را متوقف می نمایند. بسته به دلیل، داشتن پلاکت پایین ممکن است منجر به افزایش خطر خونریزی گردد یا خیر.

ترومبوسیتوپنی بچه ها یا کاهش پلاکت در بچه ها چه دلیل هایی دارد و چطور تشخیص داده می گردد؟

شایع ترین دلیل ترومبوسیتوپنی در بچه ها، ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی به اشتباه به پلاکت ها حمله نموده و آن ها را از بین می برد. بچه های که به ITP مبتلا می شوند اغلب سابقه یک عفونت ویروسی اخیر دارند. بیشتر بچه ها از ITP بدون هیچ درمانی ظرف شش ماه بهبود می یابند. تا آن موقع، ممکن است لازم باشد از ورزش های تماسی یا سایر فعالیت هایی که می تواند منجر به آسیب سر گردد، اجتناب نمایند.

علل کمتر شایع ترومبوسیتوپنی در بچه ها شامل اختلالات مغز استخوان مانند لوسمی یا سایر شرایط خودایمنی مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یا اختلالات ارثی مغز استخوان است.

علائم

بعضی از بچه های که ترومبوسیتوپنی دارند هرگز علائم خونریزی را تجربه نمی نمایند. برای کسانی که علائم دارند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کبودی آسان
  • پاشیدن لکه های کوچک ارغوانی روی پوست (به نام پتشی یا پورپورا)
  • خونریزی بینی
  • خونریزی از لثه
  • خونریزی طولانی مدت از بریدگی های جزئی

بچه های که موارد خفیف ترومبوسیتوپنی دارند ممکن است اصلاً علامتی نداشته باشند.

علل

اگر مغز استخوان پلاکت های کافی فراوری نکند، بدن تعداد زیادی پلاکت را از بین ببرد یا طحال پلاکت های زیادی را حفظ کند، بچه ها ممکن است دچار ترومبوسیتوپنی شوند.

این مسائل می تواند ناشی از:

  • بیماری هایی که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارند
  • عفونت ها
  • اختلالات ارثی
  • قرار گرفتن در معرض بعضی دارو ها یا سموم
  • سرطان هایی مانند لوسمی یا لنفوم

تشخیص

آزمایش خون می تواند تشخیص را تأیید کند و ممکن است سرنخ هایی از شرایط زمینه ای ایجاد نماینده مشکل ارائه دهد. به ندرت، پزشک ممکن است بیوپسی مغز استخوان را پیشنهاد کند.

درمان

درمان بستگی به دلیل ترومبوسیتوپنی کودک شما دارد. در بعضی موارد، درمان ممکن است ضروری نباشد. اگر دلیل زمینه ای شناسایی و درمان گردد، ترومبوسیتوپنی ممکن است بهبود یابد. درمان ترومبوسیتوپنی ممکن است شامل دارو هایی مانند کورتیکواستروئید ها، گاما گلوبولین یا دارو های سرکوب نماینده سیستم ایمنی، و تزریق خون یا پلاکت باشد.

منبع: یک پزشک

به "ترومبوسیتوپنی بچه ها یا کاهش پلاکت در بچه ها چه دلیل هایی دارد و چطور تشخیص داده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترومبوسیتوپنی بچه ها یا کاهش پلاکت در بچه ها چه دلیل هایی دارد و چطور تشخیص داده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید