بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟

بدن و شرایط جسمی شما بهترین زمان ورزش کردن در روز را مشخص می نمایند. ورزش در صبح انرژی را افزایش می دهد و برای لاغری موثرتر است اما ورزش در عصر نیز به عضله سازی یاری می نماید.

بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟

سرویس ورزش - چه زمانی از روز را باید به ورزش اختصاص داد؟ چند ساعت ورزش در روز برای بدن کافی است؟ اگر به ورزش و فعالیت علاقه دارید، حتما این سوالات ذهن شما را نیز درگیر نموده است. به گفته متخصصان پاسخ به این سوالات به شرایط جسمی و نتایجی که به دنبال آن هستید، بستگی دارد. به طورکلی متخصصان معتقد هستند بهترین زمان ورزش کردن، زمانی است که باعث شود ورزش برای شما به یک عادت تبدیل شود. در این مطلب ورزش کردن در صبح، ظهر و عصر را برای لاغری و عضله سازی آنالیز می کنیم. به علاوه به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد که چند ساعت را باید به ورزش بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

اگر مطالعه بخش خاصی از این مطلب مدنظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده اند، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • بهترین زمان ورزش کردن در روز
  • ورزش کردن در صبح
  • ورزش کردن در ظهر و عصر
  • بهترین زمان ورزش کردن برای لاغری
  • بهترین زمان ورزش کردن برای عضله سازی
  • چند ساعت در روز ورزش کنیم؟

بهترین زمان ورزش کردن در روز

ساعت بدن تحت تاثیر الگوی 24 ساعتی گردش کره زمین است. این ریتم بر عملکرد های بدن مانند فشار خون، دمای بدن، سطح هورمون ها و ضربان قلب اثر می گذارد و همه این ها نقش مهمی در آمادگی شما برای ورزش کردن دارند. توجه به ساعت بدن برای پیدا کردن زمان مناسب برای ورزش ایده خوبی است، اما قطعا مشغله های رزوانه را نیز برای انتخاب ساعت ورزش کردن باید در نظر گرفت.

1. ورزش کردن در صبح

به گفته کارشناسان کسانی که صبح ها ورزش می نمایند، با احتمال بیشتری ورزش کردن به یک عادت ماندگار در آن ها تبدل می شود. چنین افرادی پیش از آنکه سایر کار ها و مشغله ها به آن ها فشار وارد کند به ورزش می پردازند. گاهی اصلا مهم نیست شما چقدر مصمم باشید، سایر کار ها ممکن است ورزش را در اولویت آخر قرار دهند. توجه داشته باشید که اگر تصمیم دارید صبح ها تمرین کنید، زمان بیشتری را برای گرم کردن بدن در نظر بگیرید، زیرا درجه حرارت بدن کمتر است.

برای اینکه در اجرای برنامه ورزشی صبحگاهی منظم پیروز شوید، باید یک ساعت خواب معین و منظم داشته باشید. بدن انسان برای به خواب رفتن احتیاج به آماده سازی دارد، قبل از خواب باید ضربان قلب و دمای بدن به محدوده استراحت نزدیک باشد. بنابراین ورزش کردن یا خوردن در ساعات نزدیک به خواب، ممکن است شما را دچار بی خوابی کند.

فواید ورزش صبحگاهی؛ آنالیز 12 مزیت ورزش صبحگاهی

2. ورزش کردن در ظهر و عصر

برخی افراد به جای آنکه صبح ها به نیت ورزش کردن از خواب بیدار شوند، ترجیح می دهند عصرها بعد از کار ورزش نمایند. زیرا به این ترتیب مجبور نیستند برای بیدار شدن در صبح با بدن شان به جدال بپردازند.

برای برخی دیگر نیز زمان ناهار بهترین وقت ورزش کردن است، به خصوص اگر در محل کار تعدادی از همکاران نیز با شما همراه شوند. تنها باید توجه داشت که در این صورت باید بعد از ورزش ناهار را میل کنید.

هرگز بلافاصله بعد از غذا خوردن ورزش نکنید. خونی که لازم است هنگام ورزش در عضلات جریان یابد، بعد از غذا به سمت دستگاه گوارش می رود. بنابراین بعد از وعده غذایی 90 دقیقه به خودتان زمان دهید و سپس آغاز به ورزش کنید.

برای معین بهترین زمان ورزش کردن لازم نیست به یک متخصص مراجعه کنید یا خودتان یک متخصص باشید. توصیه متخصصان به شما این است زمان های مختلف را برای ورزش کردن امتحان کنید. برای چند هفته صبح ها، سپس ظهر ها و مدتی هم بعدازظهر ها و عصر ها به ورزش بپردازید و ببینید کدام حالت برای تان بیشتر لذت بخش است. همچنین نوع ورزش و سایر کار های روزانه تان را در این تصمیم گیری در نظر بگیرید.

آلدانا (استاد درمان سبک زندگی در دپارتمان علوم ورزش در دانشگاه بریگهام جوان در پروو، یوتا) می گوید: زمانی را پیدا کنید که به شما یاری می نماید تا تمرینات ورزشی خود را به یک بخش منظم و سازگار در زندگی خود تبدیل کنید. تداوم و پیوستگی در ورزش بیشتر از زمان ورزش کردن در روز مهم است.

بهترین زمان ورزش کردن برای لاغری

براساس مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است، بهترین زمان ورزش کردن برای لاغری صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ورزش هنگام ناشتا، باعث سوخت و ساز بیشتر چربی های بدن می شود.

محققان در بلژیک، تحقیقی انجام دادند که در آن مردان به مدت شش هفته، رژیمی شامل 30 درصد کالری و 50 درصد چربی بیشتر را در پیش گرفتند. این افراد به سه دسته تقسیم شدند، افراد گروه اول بی تحرک بودند، گروه دوم پیاده روی بعد از صبحانه داشتند و گروه سوم تمرین ورزشی منظم قبل از صبحانه داشتند.

در سرانجام شش هفته، گروه اول دچار اضافه وزن شده بودند، گروه دوم نیز مقداری افزایش وزن و مسائل انسولین را تجربه کردند، اما گروه سوم بدون هیچ اضافه وزنی پیدا نکردند و در سلامت کامل با سطح انسولین نرمال بودند. علاوه بر این، در گروه سوم بدن مردان در طول روز چربی بیشتری نسبت به سایر گروه ها می سوزاند.

ورزش های هوازی؛ فواید و مضرات آن برای سلامتی

بهترین زمان ورزش کردن برای عضله سازی

همانطور که گفتیم ساعت بدن هر فرد نقش مهمی در معین بهترین زمان ورزش کردن دارد، علاوه بر آن نوع ورزش و وضعیت جسمی فرد نیز معین نماینده هستند. یکی از عوامل تاثیرگذار بر عضله سازی سطح هورون های کورتیزول و تستوسترون در بدن است. کورتیزول با شکستن بافت عضلات، قند خون را بالا می برد و تستوسترون با عملکردی برعکس، قند موجود در خون را به عضله تبدیل می نماید.

بر اساس تحقیقات، کورتیزول در صبح در بالاترین سطح و در عصر در پایین ترین سطح قرار گرفته است. از این رو کارشناسان بهترین زمان ورزش کردن برای عضله سازی را عصر می دانند. علت این امر آن است که نسبت تستوسترون به کورتیزول در عصر به بالاترین حد خود می رسد، در نتیجه بیشتر عضلات شکل می گیرند تا اینکه شکسته شوند.

میزان ورزش مناسب در هر روز

چند ساعت در روز باید ورزش کنیم؟ وضعیت جسمانی، میزان فعالیت و سبک زندگی عواملی هستند که بر پاسخ به این پرسش اثرگذارند. به عنوان یک قانون کلی از سوی وزارت بهداشت آمریکا، هر فرد بالغ برای حفظ سلامت و دوری از بیماری های قلبی، دیابت، پوکی استخوان و فشار خون بالا باید روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشد. براساس تحقیقات صورت گرفته، این مدت برای هر کسی لازم است.

البته 30 دقیقه ورزش در روز، همچنان شما را در معرض خطر افزایش وزن و چاقی قرار می دهد. بنابراین اگر به چاقی مبتلا هستید یا فکر می کنید با توجه به رژیم غذایی و فعالیت بدنی روزانه تان ممکن است به زودی با افزایش وزن روبه رو شوید، باید این مدت رابه 60 دقیقه افزایش دهید.

حداکثر زمان ورزش روزانه برای هر فرد، 90 دقیقه است. پس اگر می خواهید با ورزش کردن وزن کم کنید و شرایط بدنی شما نیز در حالت ثبات قرار بگیرد باید به جای 30 یا 60 دقیقه، 90 دقیقه در روز ورزش کنید.

سخن سرانجامی...

همانطور که مطالعه کردید، نمی توان یک زمان دقیق را برای ورزش کردن معین کرد. بنابراین با استفاده از نکاتی که در مقاله ذکر شد، بهترین زمان برای ورزش کردن خود را پیدا کنید. توجه داشته باشید که برای انجام فعالیت های ورزشی حتما احتیاج نیست به باشگاه های بدنسازی مراجعه کنید و می توانید در خانه به فعالیت بپردازید. در این رابطه توصیه می کنیم که مطلب بدنسازی در خانه با 12 حرکت اصلی بدن سازی را مطالعه کنید. نظر شما چیست؟ شما چقدر در طول روز و چه زمانی به ورزش می پردازید؟ از قلم نیاندازید که پیشنهادات و نظرات خود را به وسیله بخش با ما و سایر همراهان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: ستاره

به "بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین زمان ورزش کردن در روز؛ صبح بهتر است یا عصر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید