دولت هند نمی تواند 200 میلیون مسلمان این کشور را نادیده بگیرد، دهلی رویه خود را تغییر دهد

به گزارش خانه انگلیسی، یک استاد دانشگاه تهران، با اشاره حملات اخیر جریان های افراط گرای هندو به مسلمانان و کوتاهی دولت در جلوگیری از کشتار مسلمانان، تاکید کرد که اگر دولت دهلی رویه خود را اصلاح نکند و تبعیض علیه مسلمانان پایان نیابد، شاهد موج جدیدی از خشونت ها و کشتارهای افسار گسیخته در هند خواهیم بود.

دولت هند نمی تواند 200 میلیون مسلمان این کشور را نادیده بگیرد، دهلی رویه خود را تغییر دهد

کیومرث یزدان پناه، در مصاحبه با خانه انگلیسی در ارتباط با تحولات اخیر در هند و افزایش خشونت ها علیه مسلمانان در این کشور با بیان اینکه هند کشوری بزرگ و با عظمت است گفت: هند دارای سوابق تاریخی و تمدنی کهنه و دیرینه ای است و از این کشور به عنوان کشور 72 ملت یاد می شود چرا که قومیت ها و ملیت های مختلفی در آن زندگی می کنند. در پیش دریافت رویه های خشونت آمیز و تبعیض آمیز علیه مسلمانان در این کشور می تواند بسیار خطرناک باشد و جای تعجب است که آقای ناراندا مودی نخست وزیر هند تصمیم به تصویب و اجرای قانون جدید اعطای شهروندی هند به اقلیت ها غیر مسلمان می کند؛ قانونی که در آن حقوق مسلمانان که از سالهای گذشته در این کشور زندگی کرده اند و در حال حاضر حدود 14 درصد از جمعیت این کشور یعنی 200 میلیون نفر را تشکیل می دهند، نقض می شود.

این کارشناس مسائل آسیا با بیان اینکه با یک قانون نمی توان حق شهروندی، حاکمیتی، سرزمینی و مالی مسلمانان در هند را نادیده گرفت، گفت: از طرف دیگر مشاهده می کنیم که در برابر واکنش مسلمانان به این تبعیض، نظامیان هند از گروه های افراطی در مقابل مسلمان در این کشور حمایت می کنند و در برابر خشونت های آنها علیه مسلمانان سکوت می کند و این می تواند برای هند رویه ای خطرناک باشد.

یزدان پناه با بیان این که هند به صورت فطری زمینه شکل گیری خشونت های مرگبار را دارد و ادامه چنین وضعیتی می تواند منجر به آغاز خشونت های لجام گسیخته در این کشور شود، اضافه نمود: برای جلوگیری از افزایش خشونت ها باید هر چه زودتر نهادهای حاکمیتی از جمله مجلس ملی این کشور به این موضوع ورود کنند و در مورد این قانون و تبعیض اعمال شده تصمیم گیری کنند.

این استاد دانشگاه در مورد علت تصویب چنین قانونی از سوی مجلس هند هم اظهار کرد: این که آقای مودی به عنوان نخست وزیر هند با تصویب این قانون بخش قابل توجهی از جمعیت هند را نادیده می گیرد و تسلیم برخی تفکرات افراطی در این کشور می شود ناشی از وابستگی بیش از حد او به جریان های حزبی و سیاسی است که با حمایت آنها به عنوان نخست وزیر انتخاب شده است.

وی اضافه نمود: از طرف دیگر برخی از کارشناسان نیز معتقدند که این تصمیم احیاناً با چراغ سبز برخی از قدرت های متحد هند به ویژه آمریکا اتخاذ شده است گرچه در این موضوع نمی توان خیلی ردپایی از آمریکا دید، ولی این خشونت ها همزمان با سفر ترامپ به هند صورت گرفت و رئیس جمهور آمریکا در جریان این سفر به این خشونت ها واکنشی نشان نداد و این موضوع این ابهام را ایجاد کرد که شاید نخست وزیر هند برای پیشبرد این سیاست چراغ سبز برخی متحدان خود از جمله آمریکا را دارد به مانند چراغ سبزی که عربستان از آمریکا برای حمله به یمن دریافت کرد.

این کارشناس مسائل آسیا در سرانجام تاکید کرد: مسئولان هندی برای بازگرداندن آرامش به این کشور و جلوگیری از افزایش خشونت باید هرچه زودتر قانون جدید اعطای شهروندی هند به اقلیت غیر مسلمان و نادیده دریافت حقوق مسلمانان در این قانون را لغو و یا آن را کم رنگ کنند.

به گزارش خانه انگلیسی، در روزهای اخیر شدت یافتن موج حملات جریان های افراط گرای هندو علیه مسلمانان، باعث افزایش انتقادها به دولت هند شده است. مسلمانان هند به قانون دسامبر 2019 مجلس این کشور معترض هستند که شهروندی مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه را به رسمیت می شناسد اما این حق را برای مسلمانان قائل نیست.

مسلمانان چندین تظاهرات و تجمع علیه این قانون برگزار کرده اند که با حمله افراطیون هندو، اعتراض آنها به خشونت کشیده شده و تا به امروز ده ها تن از مسلمانان در این خشونت ها که بعضا در مقابل چشم پلیس انجام می شود، کشته شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دولت هند نمی تواند 200 میلیون مسلمان این کشور را نادیده بگیرد، دهلی رویه خود را تغییر دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت هند نمی تواند 200 میلیون مسلمان این کشور را نادیده بگیرد، دهلی رویه خود را تغییر دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید