مهمترین علاج بازار سرمایه

به گزارش خانه انگلیسی، خبرنگاران - روز های سیاه بازار سرمایه ایران تمامی ندارد.

مهمترین علاج بازار سرمایه

به گزارش خانه انگلیسی ، در فضا تورمی کشور تیم تازه اقتصادی برای گذر از مسائل کشور اقدام به فروش اوراق همچون دولت قبلی کرده است. اگرچه ترجیح افراد در این شرایط تورمی سرمایه گذاری با بازدهی بالا تر است اما اوراق دولتی از طریق پول های کلان باید خریداری شود . در کنار این امر، تمامی بازار ها قفل شده است و جریان نقدینگی در حال کنترل شدن و سرازیر شدن به سمت اوراق است. این راه در کوتاه مدت می تواند تسکین دهنده باشد ولی در بلند مدت با توجه به سررسید اوراق و کسری بودجه دولت باعث بروز مسائل جدی تر خواهد شد. به نوعی در یک اقتصاد بسته و عدم سرمایه گذاری در حوزه مختلف تا زمانی که ادامه داشته باشد راهکار ها به چاپ پول و در نهایت به تورم و ابر تورم ختم می شود.

همچنین در حالی که فروش اوراق در دستور کار اولیه دولت است، طرح های پیشران اقتصادی و ساخت مسکن آن هم به صورت میلیونی در شرایطی که ورود ارز به کشور در کمترین حالت خود به سر می برد، مجدد سناریو توسعه نقدینگی رقم می خورد و یک چرخه باطل باز هم ادامه پیدا می کند. به نوعی تا زمانی که دولت بخواهد اقدامات فعلی را ادامه دهد هرگونه رشد بازار می تواند فرصت خروج در نظر گرفته بشود تا آغاز یک حرکت صعودی بلند مدت. البته یک سناریو همچنان وجود دارد و آن هم اتفاقات سال 99 و رشد وحشتناک بازار است که آن هم اگر دولت بخوهد می تواند دوباره رقم بزند ولی بعید به نظر می رسد.

اما سیگنال های مذاکرات و احتمال توافق، اگر این اتفاق به واقع رقم بخورد و دلار در کوتاه مدت یک حرکت نزولی اندک را تجربه کند، در بلند مدت می تواند به مهم ترین علاج بازار تبدیل شود. زیرا ورود ارز به کشور تسهیل خواهد شد و صادرات شرکت های بورسی نیز رونق خواهد گرفت و عملا اثر کاهش قیمت دلار با فروش بهتر شرکت ها و عدم فشار بیشتر دولت برای فروش اوراق کمرنگ خواهد شد.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "مهمترین علاج بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین علاج بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید