هوای آلوده باعث پرواز سریع تر کبوترها می شود

به گزارش خانه انگلیسی، در حال حاضر، احتمالا شما عکس های ویروسی مبهم و مه آلود، دودی و آلوده پکن را دیده اید. آسمان خراش ها در فاصله 1000 پایی پشت پرده غلیظ خاکستری و قهوه ای رنگ به سختی دیده می شوند، درختان و رودخانه ها هوای سنگینی

هوای آلوده باعث پرواز سریع تر کبوترها می شود

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

در حال حاضر، احتمالا شما عکس های ویروسی مبهم و مه آلود، دودی و آلوده پکن را دیده اید. آسمان خراش ها در فاصله 1000 پایی پشت پرده غلیظ خاکستری و قهوه ای رنگ به سختی دیده می شوند، درختان و رودخانه ها هوای سنگینی را جذب می کنند که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی 20 برابر آلوده تر از حد مجاز است. آلودگی خبر بدی است، و به همه چیز از بیماری قلبی گرفته تا سرطان ریه مرتبط است. اما تعداد کمی از محققان تاثیر آلودگی بر روی حیوانات را بررسی کرده اند. گروهی از محققان تحقیق انجام داده اند و به نتیجه شگفت انگیزی رسیده اند: کبوترها در هوای آلوده، بهتر از هوای پاک مسیریابی می کنند.

ممکن است انتظار داشته باشید که طبق تحقیقات Zhongqui Li از دانشگاه نانجینگ، Franck Courchamp از دانشگاه پاریس، و Daniel Blumstein از دانشگاه کالیفرنیا و لس آنجلس، پرندگان نسبت به آلودگی هوا حساس هستند؛ تحقیقات معدودی هم در مورد اینکه آن ها هم مثل ما از آۀودگی هوا رنج می برند موجود است. و احتمالا انتظار داشتید که قابلیت مسیریابی آن ها که در بین سایر حیوانات مسیریاب جزو بهترین هستند به خاطر آۀودگی هوا دچار اختلال شود. واضح ترین دلیل این است که مه سنگین قدرت بینایی را کاهش می دهد. در حالی که کبوترها از نشانه های خورشیدی و مغناطیسی برای مسیریابی استفاده می کنند و برای مشخص موقعیت خودشان د فضا به حس بویایی و بینایی وابسته هستند. قابلیت مسیریابی در فضا بدون قابلیت مشخص کردن موقعیت خودشان، برای رسیدن به خانه کافی نیست.

با توجه به این، محققان انتظار داشتند در روزی که هوا زیاد آلوده است، پیدا کردن خانه برای کبوترها کند باشد و یا حتی نتوانند در راه بازگشت خانه خود را پیدا کنند. برای تایید این موضوع، آن ها اطلاعات 415 کبوتر را که در مسابقات سرعت در شمال چین و از طریق انجمن مسابقات کبوتران چینی سازماندهی شده بود استخراج کردند. هوا در آن روز آلوده بود: در مطالعه، کیفیت هوا نمرده 482 از 500 که بدترین حالت محسوب می شد را کسب کرد. همه اطلاعات مسابقه که نیاز بود به سادگی در دسترس بود. اگر می توانید نوشته های چینی را بخوانید همگی در سایت انجمن موجود هستند.

این مطالعات بیشتر عجیب تر شد وقتی که به نتایجی متضاد از آنچه که انتظار داشتند رسیدند. آن ها به این نتیجه رسیدند که حتی با در نظر گرفتن سرعت باد و میزان آفتاب، کبوترها با سرعت بیشتری در روزهای آلوده خانه خود را پیدا می کنند. در یک روز با آلودگی سنگین و با فاصله میانه (186.4 مایل) تا خانه، کبوترها 22.7 درصد سریعتر به خانه می رسند. به عبارت دیگر، آن ها 8 مایل سریعتر در هر ساعت تحت شرایط ذکر شده سفر می کنند.

محققان کاملا یقین ندارند که کبوترها فقط به دلیل کثیف بودن هوا زودتر به خانه می رسند، اما Blumstein می گوید که برخی خصوصیت قطعی وجود دارند. آن ها دو نظریه دارند.

یکی این است که با وجود اثرات منفی آلودگی بر سلامت کبوتر، آلودگی در واقع می تواند توانایی مسیریابی آن ها را افزایش دهد. اثر این آلودگی بر روی حس بینایی نیست بلکه بر روی حس بویایی است. آلودگی هوا که بیشتر از طریق سوختن ذغال سنگ و توده زنده تولید می شود، ممکن است یک نقشه بر پایه بو ایجاد کند تا پرندگان بتوانند با تکیه بر حس بویایی و بدون نیاز به حس بینایی از آن برای مسیریابی استفاده کنند.

دیگری این است که آلودگی می تواند انگیزه پرندگان برای رسیدن به خانه را افزایش دهد و درنتیجه سرعت پرواز آن ها افزایش یابد. آلودگی هوا ممکن است به نام یک منادی بیماری پرندگان عمل کند، و بنابراین پرندگان برای این که کمتر در معرض آۀودگی رار بگیرند سرعت پرواز را افزایش می دهند- یک نوع واکنش فرار. یا شاید آلودگی در حواس شناسایی شکارچی کبوترها تداخل ایجاد می کند. این دلایل کافی هستند تا انگیزه کبوترها را برای پرواز سریع تر جهت رسیدن به خانه افزایش دهد. در هر صورت، این ایده می تواند آن ها را از خطرات محیط در امان نگه دارد.

این گونه سوالات جواب های رضایت بخشی دارند. اما این اطلاعات به ما یاداوری می کند که طبیعت همواره آن طور که ما فکر می کنیم رفتار نمی کند. و همچنین، افزایش 23 درصدی در سرعت مسیریابی کبوترها دلیل خوبی برای آلوده کردن آسمان نیست!

منبع: راسخون

به "هوای آلوده باعث پرواز سریع تر کبوترها می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای آلوده باعث پرواز سریع تر کبوترها می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید