پیوست عدالت، امنیت و مردمی بودن حذف یارانه آرد صنعت، مخدوش است

به گزارش خانه انگلیسی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل درنامه ای به رئیس جمهور از حذف یارانه آرد صنعت انتقاد کرد.

پیوست عدالت، امنیت و مردمی بودن حذف یارانه آرد صنعت، مخدوش است

به گزارش گروه دانشگاه خانه انگلیسی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل درنامه ای به رئیس جمهور از حذف یارانه آرد صنعت انتقاد کرد.

متن نامه به توضیح زیر است:

جناب آقای رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

در چند روز گذشته شاهد افزایش سه برابری قیمت یکی از پرمصرف ترین کالا های خوراکی مردم بوده ایم. افزایش قیمتی که معلول حذف یارانه ارزی از بعضی کالا های اساسی در شرایط افزایش دنیای قیمت غلات، بوده است.

در حالی که انتظار می رفت تصمیم قاطع بر انجام جراحی های مالی را در حوزه های اساسی تری همانند نظام بانکی و نظام مالیاتی و برگردن سرمایه داران کلان و دلالان ببینیم، اما تیغ تند تغییرات درگام اول برای توده مردم مستضعف جامعه، محسوس ترین تأثیرات را داشت.

اکنون که در نهایت امر، دولت تصمیم جدی بر حذف یارانه اقلام اساسی مورد مصرف مردم دارد و مجلس نیز با بی نظری در این حوزه، اختیار اعمال نظر را به دولت داده است، انتظار می رود در ادامه فرایندی که پیش گرفته اید، نسبت به شیوه اعمال این سیاست تجدید نظر جدی نمایید. به همین دلیل نکاتی را متذکر می شویم:

لزوم اطمینان از عدم اختلال در شبکه توزیع

اول. تصمیم حذف یارانه آرد در بخش صنعت، بدون در نظر گرفتن ملزومات آن اجرا شده است. حداقل انتظار از دولت این بود که پیش از اعمال این سیاست، از تامین کافی این کالا اطمینان حاصل می کرد. اختلال در شبکه توزیع و نبود نظارت و آمادگی کافی، مردم را با قفسه های خالی در فروشگاه ها روبه رو کرد. در حالی که وقوع چنین رخدادی قابل پیش بینی و کنترل آن به عهده دستگاه اجرایی بود.

علاج واقعه قبل از وقوع!

دوم. راه چاره های جبران افرایش قیمت ناشی ازاین سیاست، باید از مدتی قبل از اعمال این سیاست اجرا می شدند. یعنی اگر بناست یارانه ای در راستای افزایش قیمت ها به مردم پرداخت گردد، باید قبل از افزایش قیمت ها و یا همزمان با آن پرداخت می شد و به دست مردم می رسید. لکن مع الاسف شاهد آنیم که پس از افزایش قیمت ها، صرفا اطلاعاتی در مورد شیوه جبران آن به مردم داده شد و هم چنان نیز زمان بندی معینی ندارد. وعده نسیه یارانه، دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

با مردم سخن بگویید

سوم. عدم اطلاع دقیق مردم از منطق این سیاست و برنامه دولت، زمان بندی افرایش قیمت ها و نحوه جبران آن، موجب افزایش بی اعتمادی می گردد. طبق گفته سازمان برنامه و بودجه اعمال سیاست حذف ارز یارانه ای کالا های اساسی 10 درصد تورم خواهد داشت! (البته آنالیز های کارشناسی بیان می نماید که تورم انتظاری بسیار بیشتر از این اندازه است) گزارش وزارت رفاه نیز بیان می نماید که هر 10 درصد افزایش تورم، 1/5 میلیون نفر را به زیر خط فقر می کشاند. با توجه به تبعات مهم این تصمیم، احتیاج است رییس دولت خود در این خصوص، بی پرده با مردم تبادل نظر کند. بازه های زمانی افزایش مرحله ای قیمت از پیش برای مردم معین باشد و دلیل اعمال این سیاست از زبان مراجع مورد وثوق بیان گردد، مردم پیش از آنکه ناگهانی و در هنگام خرید متوجه افزایش قیمت شوند، باید نسبت به نحوه جبران افزایش قیمت ها و اندازه آن اطلاع و اطمینان کافی داشته باشند.

واقعیت زندگی مردم، ملاک عمل باشد

چهارم. مبلغ یارانه مد نظر دولت با واقعیتِ افزایش قیمت ها هم خوانی داشته باشد. محاسبه افزایش اسمی قیمت یک کالا به عنوان ملاک معین اندازه یارانه، اقدامی به غایت اشتباه است. چرا که افزایش قیمت کالا های اساسی به خود این کالا ها محدود نشده و قدرت خرید مردم در سایر کالا ها را نیز کاهش می دهد و با فرایند فزاینده تورم انتظاری پس از گذشت مدتی یارانه ها نیز ارزش خود را از دست داده وکارکرد مثبتی در بهبود معیشت نخواهد داشت. در این زمینه احتیاج است بیش از آنکه اعداد و ارقام مورد استناد قرار گیرد، به واقعیت اقتصاد ایران و متن زندگی مردم توجه گردد.

اشتباهات راهبردی موجود در حذف یارانه آرد حوزه صنعت، نشان میدهد پیوست عدالت، امنیت و مردمی بودن این تصمیم مخدوش است. با توجه به بحران گسترده تامین کالا های اساسی در دنیا که پیش از این نیز پیش بینی شده و بار ها مورد تذکر قرار گرفته بود، شیوه اعمال این سیاست حساس، بیش از پیش اهمیت می یابد. آسیب های مالی دهه اخیر اعتماد مردم را نسبت به کارآمدی ساختار دولت کاهش داده است و تجربه شکست خورده دولت قبلی در اعمال افزایش قیمت ها به شیوه نادرست، هم چنان در خاطره جامعه ایرانی وجود دارد. ادامه فرایند اعمال سیاست حذف ارز یارانه ای اقلام اساسی با این شیوه، تبعات جبران ناپذیری برای مردم و دولت خواهد داشت. انتظار از دولت سیزدهم در چنین شرایطی، این است که در اعمال این سیاست، آمادگی و هوشمندی بیشتری از خود نشان دهد.

والسلام علی من التبع الهدی

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پیوست عدالت، امنیت و مردمی بودن حذف یارانه آرد صنعت، مخدوش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیوست عدالت، امنیت و مردمی بودن حذف یارانه آرد صنعت، مخدوش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید