یک شرکت دانش بنیان پیروز به تولیدمکمل های غذایی موثر در تخم گذاری مرغ های تخم گذارشد

به گزارش خانه انگلیسی، کولین کلراید یک ماده مغذی ضروری برای رشد مطلوب حیوانات به خصوص طیور است که از آن در فراوری نهاده های دامی استفاده می گردد.

یک شرکت دانش بنیان پیروز به تولیدمکمل های غذایی موثر در تخم گذاری مرغ های تخم گذارشد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خانه انگلیسی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،مرتضی یوسفی عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان حافظ وارش که این محصول را فراوری نموده است، شرح داد: پس از تحقیقات گسترده در واحد تحقیق و توسعه شرکت حافظ وارش، پیروز به فراوری کولین کلراید شدیم و بزودی کارخانه فراوری کولین کلراید هم راه اندازی خواهد شد. کولین کلراید مکمل غذای دام است و تاییدیه دانش بنیان را هم کسب نموده است.

کولین کلراید در فراوری نهاده دامی استفاده می گردد

کمبود کولین علاوه بر کاهش رشد، در طیور باعث بروز پروسیس می گردد. در این عارضه مفصل درشت نی و کف پا دچار پیچیدگی شده و تا جایی ادامه می یابد که کاملا خم می گردد. علاوه بر این در مرغ های تخم گذار، کمبود کولین منجر به کاهش تخم گذاری و افزایش چربی کبد می گردد.

جوجه ها تا حدود 13 هفتگی نمی توانند در بدن خود کولین سنتز نمایند. اگرچه مواد اولیه طبیعی خوراک محتوی مقادیر مشخصی از کولین هستند، اما این میزان نمی تواند احتیاجات حیوان را برای رشد سریع تأمین کند. تامین کولین می تواند به وسیله مکمل های کولین یا کولین طبیعی حاصل از اجزا خوراک مثل غلات و سویا باشد. از این رو افزودن کولین کلراید یه جیره راحت ترین و مالی ترین راه تأمین احتیاج کولین است.

سالانه حدود 12 هزار تن کولین کلراید وارد کشور می گردد که با راه اندازی کارخانه فراوری کولین کلراید می توان در این عرصه به سمت خودکفایی حرکت کرد. قیمت هر کیلو از این محصول حدود 5 دلار است اما شرکت حافظ وارش این محصول را با قیمتی در حدود یک دلار فراوری می نماید و می تواند مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور گردد.

این محصول در خلوص بالا کاربرد دارویی هم دارد و می تواند در عرصه درمانی هم به کار گرفته گردد. در این راستا احتیاج است تا کولین کلراید به خلوص حدود 98 درصد برسد. برای استفاده از کولین کلراید برای ترکیب کردن با ذرت و نهاده دامی این محصول به خلوص حدود 70 درصد می رسد.

80 فرصت شغلی ایجاد شد

این شرکت دانش بنیان، بیش از 6 میلیون دلار صادرات داشته است و با مشتریان خارجی، یک گروه تحقیق و توسعه متخصص هم تشکیل داده که 10 نیروی متخصص در آن به کار گرفته شده است. علاوه بر این حدود 70 نفر هم در کارخانه های حافظ وارش مشغول به کار شده اند.

یوسفی، با اشاره به اهمیت فراوری کولین کلراید در داخل کشور گفت: فراوری کولین کلراید اگر با حمایت همراه گردد و به صورت صحیح وارد بازار گردد، می تواند منجر به کاهش قیمت تمام شده مرغ و محصولات پروتئینی گردد. مجلس شورای اسلامی هم مصوب نموده است که 50 درصد احتیاج نهاده دامی باید در داخل کشور تامین گردد و به همین دلیل فراوری کولین کلراید می تواند به این عرصه هم یاری بسزایی کند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "یک شرکت دانش بنیان پیروز به تولیدمکمل های غذایی موثر در تخم گذاری مرغ های تخم گذارشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک شرکت دانش بنیان پیروز به تولیدمکمل های غذایی موثر در تخم گذاری مرغ های تخم گذارشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید