اضطراب سلامتی؛ مهم ترین مشکل افراد در دوران کرونا

به گزارش خانه انگلیسی، نتایج آنالیز تماس های سامانه مشاوره تلفنی جهاد دانشگاهی نشان داد مهم ترین علت تماس افراد با این سامانه، اضطراب سلامتی در گروه تماس گیرندگان بدون علامت ابتلا به کرونا است.

اضطراب سلامتی؛ مهم ترین مشکل افراد در دوران کرونا

به گزارش خانه انگلیسی به نقل از ایسنا، یکی از تاثیرات مهم همه گیری بیماری کووید-19 در دنیا، مسائل روان شناختی این بیماری و در خطر قرار دریافت سلامت روان افراد مختلف جامعه است.

در زمان شیوع بیماری های واگیردار، شرایط پرخطر، غیرقابل پیش بینی بودن اوضاع و عدم اطمینان از زمان کنترل بیماری، جدی بودن خطر مرگ و تحلیل ها و اطلاعات غلط می تواند نگرانی و اضطراب افراد را افزایش دهد. از سوی دیگر قرنطینه سبب از دست دادن ارتباطات چهره به چهره و تعاملات اجتماعی در افراد می گردد و این شرایط می تواند برای افراد استرس زا باشد.

به همین دلیل انجام مداخلات روان شناختی در زمان شیوع بیماری های واگیردار اجتناب ناپذیر است. یکی از اقداماتی که در ایران، در زمان همه گیری کووید-19 انجام گرفته، ارائه خدمات مشاوره روان شناختی توسط سامانه تلفنی اضطراب و استرس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی است.

با توجه به اهمیت توجه به آثار روان شناختی کووید-19 پژوهشگران جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شکایات شایع افراد تماس گیرنده با این سامانه را مورد آنالیز قرار دادند. فرج حسینیان سراجه لو و حمیدرضا شهبازپور؛ به همراه دیگر پژوهشگران، در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

در این مطالعه، یک هزار و 978 تماس با سامانه مشاره تلفنی اضطراب و استرس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی از تاریخ 29 اسفند 1398 تا 31 فروردین 1399 مورد آنالیز نهاده شد.

آنالیز های این تماس ها نشان داد که بالاترین تعداد تماس مربوط به روزهای پنچم و نهم فروردین بوده است. این تاریخ ها همزمان با اوج بیماری در کشور و آغاز طرح فاصله گذاری اجتماعی توسط ستاد ملی کرونا بوده است.

همچنین معین شد که مخاطب اصلی این سامانه زنان متاهل در گروه سنی 30 تا 39 سال بوده اند. 40 درصد از این تماس گیرندگان، اعلام کردند که سابقه بیماری مزمن داشته اند. نزدیک به 44 درصد از افراد دچار اضطراب و استرس، حدود 16.5 درصد وسواس فکری-عملی و 12.5 درصد درگیر افسردگی بودند.

نزدیک به 80 درصد از افراد به دلیل احساس اضطراب و استرس با این سامانه تماس گرفته بودند. از بین این افراد مهم ترین دلیلی که باعث اضطراب شده بود، ترس از ابتلا به کرونا بود. 41.5 درصد از این افراد بدون داشتن علائم بالینی، از ابتلا به بیماری می ترسیدند و حدود 26.6 درصد از افراد به دلیل ترس از مبتلا شدن بستگان درجه یک خود که در حال حاضر سالم بودند، دچار اضطراب شده بودند.

همچنین در این آنالیز معین شد که 8.5 درصد از افراد، به دلیل مسائل مالی، از دست دادن شغل و درآمد؛ دچار اضطراب بودند. 7.5 درصد اعلام کردند که به دلیل قرنطینه و ماندن در خانه، کاهش فعالیت اجتماعی و عدم امکان ملاقات خانواده دچار اضطراب شده اند.

در 7.4 درصد از افراد، ابتلای بستگان و نزدیکان به کرونا، باعث ترس و اضطراب شده بود و نزدیک به پنج درصد از این افراد مبتلا به کرونا بودند و ترس از مرگ داشتند. حدود دو درصد از افراد تماس گیرنده عدم دسترسی به امکانات بهداشتی را علت اضطراب و نگرانی خود می دانستند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ عملکرد ذاتی اضطراب، محافظت از افراد در برابر عوامل تهدیدنماینده زندگی است. تقریبا همه افراد تا حدودی اضطراب سلامتی را تجربه می نمایند، اما اضطراب بیش از حد، می تواند مضر باشد.

این محققان با اشاره به این که در حال حاضر مطالعه ای در مورد آنالیز اثربخشی خدمات از جمله خدمات مشاوره تلفنی، در اضطراب و استرس ناشی از بیماری های همه گیر انجام نشده، پیشنهاد می نمایند پژوهشگران توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشند.

نتایج این مطالعه، به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان ویژگی های جمعیت شناسی و شایع ترین شکایات در تماس گیرندگان با سامانه مشاوره اضطراب و استرس تلفنی جهاد دانشگاهی، در مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین منتشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین

به "اضطراب سلامتی؛ مهم ترین مشکل افراد در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اضطراب سلامتی؛ مهم ترین مشکل افراد در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید