با این 9 روش می توانید مشتریانی وفادار داشته باشید

به گزارش خانه انگلیسی، مدیران کسب وکارها معمولاً در پی روش های برای افزایش تعداد مشتریانی هستند که همواره از خدمات و یا کالاهای ما استفاده می نمایند؛ به عبارت دیگر، دنبال مشتریان ثابت هستند. این موضوع تحت عنوان وفاداری مشتری نامیده می گردد و یکی از اصلی ترین اهداف هر کسب وکاری است که می خواهد به موفقیت بلندمدت برسد. یادگیری و درک بیشتر وفاداری مشتری به مدیران یاری می نماید تا استراتژی های خاصی را اتخاذ نمایند که می تواند نتایج و تاثیرات مثبتی روی وفاداری مشتری های فعلی خودشا داشته باشد. در این مقاله در خصوص اهیمت وفاداری مشتری می پردازیم و در ادامه نیز 9 روش برای افزایش وفاداری مشتری های خود ارائه می کنیم.

با این 9 روش می توانید مشتریانی وفادار داشته باشید

چرا باید وفاداری مشتری را افزایش دهیم؟

افراد مشتریان وفادار می تواند عایدی کسب وکار و سوددهی در طولانی مدت را افزایش دهد. مشتریان وفادار، با خرید مکرر خدمات و محصولات یک شرکت و یا شرکت، جریان عایدیی ثابتی ایجاد می نمایند. مشتریان وفادار بعلاوه ممکن است بهای بیشتری برای کالا و یا خدمات شما پرداخت پرداخت نمایند. بنابراین، بهبود وفاداری میشتری می تواند میانه ارزش طول عمر مشتری را افزایش داده و اهمیت جذب مخاطب های پرهزینه برای رشد یک کسب وکار را نیز کاهش می دهد. چند مورد از مهم ترین مزایای افزایش وفاداری مشتری شامل موارد زیر می گردد:

  • تشویق به تکرار خرید: زمانی که کسب وکارها از استراتژی های کارآمدی برای حفظ توجه مشتری استفاده می نمایند، آن ها می توانند شانس خود برای تکرار کردن خرید مشتریان فعلی را افزایش دهند.
  • رقابت با کسب وکارهای مشابه: ایجاد مشتریان وفادار باعث می گردد تا در میان گزینه ها و رقبای موجود در بازار، مشتریان همچنان از شما خرید نمایند و سراغ آن ها نروند. شما بعلاوه ممکن است با ارائه مشوق های کافی و تبلیغات مناسب، مشتریان کسب وکارهای رقیب خود را تبدیل به مشتریان وفادار خود کنید.
  • یاری به کسب وکارها برای افزایش مشتری به وسیله تبلیغات کلامی: تبلیغات کلامی برترین و موثرترین نوع تبلیغات است. احتمال خیلی بیشتری وجود دارد که مشتریان وفادار به اعضای خانواده، دوستان و آشنایان خود در خصوص کسب وکار شما چیزی بگویند و از خدمات و یا کیفیت محصولات شما تعریف و تمجید نمایند. این کار به شما یاری می نماید تا مشتریان تازه تری، علاوه بر مشتریان قبلی پیدا کنید. یادتان باشد، تبلیغات کلامی ضریب نفوذ بسیار بالایی دارد و احتمال اینکه فرد مخاطب تبدیل به یکی از مشتریان شما گردد بسیار بالا است.
  • حفظ آمار فروش و ایجاد فرصت برای توسعه کسب و کار: مشریان وفادار جریان ثابتی از عایدی را برای شما ایجاد می نمایند. این اندازه فروش را می توانید کف و پایه فروش خود را معین نموده و به پشتوانه آن ها، برنامه های پیشبرد فروش را پیش گرفته و کسب وکار خود را برای ورود به بازارهای تازه و جذب مخاطبان تازه آماده کنید.

9 روش برای افزایش وفاداری مشتری

بسته به نوع خدمات و یا محصولاتی که ارائه می کنید، شما می توانید از استراتژی های مختلفی برای بهبود و افزایش وفاداری مشتریان خود بهره ببرید. هرکدام از این استراتژی ها ممکن است در شرایط خاصی کاربرد و کارایی بیشتری داشته باشند. در ادامه 9 استراتژی را به شما معرفی می کنیم که از آن ها می توانید برای افزایش وفاداری مشتریان خود استفاده نکید.

1- یک برنامه جایزه ایجاد کنید

برنامه های جایزه به این شکل کار می نمایند که به مشتریان قدیمی و آن هایی که چندین مرتبه از شما خرید می نمایند، جوایز و یا مزایایی را ارائه می نمایند. این مزایا ممکن است پولی باشد. یعنی کاهش هزینه ها، تخفیف و یا ارائه محصولات رایگان. به عنوان مثال، یک کافه و یا قهوه خانه می تواند در ازای هر 6 قهوه، یک قهوه رایگان به مشتریان خود ارائه کند. این جوایز بعلاوه ممکن است شامل دسترسی مشریان به بعضی محصولات و یا خدمات اضافه گردد. برای مثال، یک شرکت هواپیمایی ممکن است به مشتریان وفادار و قدیمی خود اجازه دسترسی به لابی اختصاصی را بدهد. این استراتژی های افزایش وفاداری مشتری به آن ها یاری نموده و آن ها را ترغیب می نماید تا همواره محصولات و یا خدمات خود را از یک کسب وکار خاص تهیه نمایند.

2- شرایط ویژه برای مشتریان تازه ارائه کنید

ارائه تخفیف و یا آیتم های رایگان به مشتریانی که برای اولین بار از خدمات و یا محصولات شما استفاده می نمایند می تواند شانس تبدیل شدن آن ها به مشتریان وفادار را افزایش دهد. زمانی که مشتریان محصولات و یا خدمات یک کسب وکار را ارزشمند قلمداد نمایند، احتمال خیلی بیشتری وجود دارد که حاضر باشند آن ها را با قیمت های کامل و بدون تخفیف نیز خرید نمایند. به عنوان مثال، یک مجموعه خدمات بیرون بر غذا ممکن است به مشترکین تازه خود 10 سرویس رایگان ارسال غذا ارائه کند. این کار باعث می گردد مشتریان شانس و تمایل بیشتری برای امتحان محصولات و خدمات آن ها داشته باشند و همین امر ممکن است باعث افزایش وفاداری مشتری به آن کسب و کار گردد.

3 چیز باورنکردنی که به افزایش همدلی در محل کار یاری می نماید

3- خدمات مشتریان خود را بهبود ببخشید

ایجاد تجربه ای بهتر و ارزشمند برای مشتری معمولاً منجر به افزایش تعداد مشریانی می گردد که به صورت ثابت با یک کسب وکار تعامل داشته و از آن ها خرید می نمایند. ارائه خدمات مشتری مناسب، مانند رویه های بازگشت کالا، حل مسائل و یا هدایت در خرید می تواند برای مشتریان خلق ارزش کند. برای مثال، یک مشتری ممکن است انگیزه بیشتری برای خرید لباس از مغازه ای داشته باشد که تا چند روز بعد به راحتی لباس ها را پس گرفته و یا تعویض می نماید. تعاملات مثبت مشتری بعلاوه ممکن است به وسیله یاری به مشتریان برای ایجاد ارتباطات شخصی با کارکنان ارائه دهنده خدمات ایجاد گردد. اگر مشتریان ارتباط خاصی را با یکی از کارکنان برقرار نمایند، آن ها همواره مشتری آن مجموعه خواهند ماند.

4- برترین روش های ارتباط با مشتری را انتخاب کنید

بعضی مشتریان روش های خاصی از ارتباط را ترجیح می دهند. استفاده از این روش ها می تواند منجر به افزایش و تکرار فروش در آن ها گردد. بنابراین، با هرکدام از آن ها باید از روش مورد نظر و موردعلاقه خودشان ارتباط برقرار کنید. بعضی دریافت ایمیل را ترجیح می دهند، بعضی دریافت پیامک و بعضی هم دریافت تماس تلفنی. دقت کنید که ارتباطات بعدی را از همین روش با آن ها حفظ کنید. این ارتباطات ممکن است شامل ارسال کد های تخفیف برای محصولات و یا خدمات، اطلاعات محصولات، تبلیغات و یا اطلاعات تراکنشی بابت اشتراک ها گردد. برای مثال، بعضی مشتریان ممکن است ترجیح دهند اطلاعات محصولات و حراج های تازه و یا اطلاعات شرایط سفارش های خود را به وسیله پیامک دریافت نمایند. احساس وجود ارتباط بیشتر با یک شرکت باعث می گردد تا آن ها انگیزه بیشتری برای خرید مجدد محصولات و خدمات آن مجموعه داشته باشند.

5- به صورت مداوم پیگیر بازخورد مشتریان باشید

اگر از خود مشتریان بپرسید، اطلاعات جالبی در خصوص چرایی خرید و انگیزه های آن ها بابت خرید محصولات به دست میاورید. به وسیله دریافت بازخورد از مشتریان متوجه خواهید شد که چه چیزی آن ها را ترغیب می نماید که خرید نمایند. علاوه بر قیمت، مشتریان ممکن است بازخوردهای مفیدی در خصوص طراحی محصول، امکانات، ویژگی ها و یا سایر بخش های محصولات و یا محصولات سازمان شما ارائه نمایند. ارائه این ویژگی ها و لحاظ کردن بازخورد مشتریان باعث می گردد آن ها تبدیل به مشریانی وفادارتر شوند. به عنوام مثال، مشتری ممکن است در بازخورد خود مطرح کند که ترجیح می دهد گوشی هوشمند خود را از شرکتی تهیه کند که تنوع رنگ بیشتری برای گوشی های خود ارائه می نماید.

6- روش های پرداختی متنوع ارائه کنید

روش های پرداخت متنوع به مشتریان شانس و امکان بیشتری می دهد تا خدمات و یا محصولات مورد نظر خود را بدون اینکه احتیاج باشد تا تمام هزینه ها را بلافاصله پرداخت نمایند، خریداری نمایند. این موضوع می تواند به وسیله افزایش دسترسی به دسترسی به محصولات و یا خدمات یک کسب وکار، وفاداری مشتریان نسبت به آن ها را حفظ نموده و یا اینکه بییشتر کند. مشتریان ممکن است از اینکه این شرکت طرح های پرداخت مختلف و انعطاف پذیری را ارائه می نماید، لذت ببرند و آن ها را برای خرید انتخاب نمایند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است به مشتریان خود اجازه دهد یک جنس 1 میلیون تومانی را در 10 قسط 100 هزار تومانی پرداخت نمایند.

7- از برندسازی ثابت و دائمی بهره ببرید

نام تجاری (برند) ثابت، مانند لحن و زمانی که یک شرکت هنگام تعامل با مشتریان استفاده می نماید نیز می تواند به افزایش وفاداری مشتریان یاری کند. بسیاری از مشتریان در رفتار شدن با آن ها به شکل یک مشتری ثابت و دائمی لذت می برند. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها در هنگام خرید شده و خرید کردن از آن مجموعه را برای آنها تبدیل به یک روتین عادی می نماید. به عنوان مثال، یک شرکت فراوری نماینده کفش ممکن است از مواد بازایابی و تتازهپذیر برای فراوری کفش های خود استفاده کند و شرحات و محتویات محیط زیستی خود را در وب سایت خود منتشر نموده و در خصوص اثرات هرکدام از کفش ها در محیط زیست شرح دهد. این کار به مشتریان یاری می نماید تا احساس نمایند خریدی مسئولانه انجام می دهند و احساس بهتری هنگام خرید محصولات خود دارند.

8- اهداف و یا ارزش های معنادار ایجاد کنید

اگر مشتریان به اهداف و یا ارزش های سازمان شما باور داشته باشند و آن ها را واقعی، معنادر و هدفمند ببینند، تبدیل به مشتریانی وفادار خواهند شد. ارزش ها، اهداف و ماموریت های سازمان ها معمولاً انگیزه ای اجتماعی، اخلاقی و یا سیاسی دارد. برای مثال، 10 درصد سود یک شرکت به یک موسسه خیره خاصی اهدا می گردد. مشتریانی که از آن خیریه مذکور و خاص حمایت می نمایند، انگیزه بیشتری برای وفادار ماندن به آن شرکت و مجموعه پیدا خواهند کرد. یک کسب وکار بعلاوه می تواند یک به ایجاد و یا حمایت از فعالیت های خیرخواهانه و داوطلبانه بپردازد و به شرکت نمایندگان تخفیف محصولات و یا پاداش هایی ارائه کند.

9- کمپین های بازاریابی ایجاد کنید

با تبلیغات مدام برای گروه هدف و مخاطبان خاص، مشتریان ممکن است تصمیم بگیرند تا به یک کسب وکار وفادار بمانند. مشتریان ممکن است نسبت به نوع خاصی از تبلیغات، مانند تبلیغات بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات ویدئویی و یا تبلیغات رسانه های اجتماعی واکنش بهتری نشان دهند. محتوای تبلیغ شما می تواند مزایایی که کاربران با تبدیل شدن به یکی از مشتریان وفاداری و دائمی شما به دست می آورند را تبلیغ نمایند. این موضوعات ممکن است شامل برنامه های پاداش، ارزش ها و اهداف سازمان شما و یا تجربه های مثبتی باشد که می تواند مشتریان را تشویق به وفادار ماندن به کسب و کار می نماید.

بهره وری چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

10- به سمت احتیاجهای عاطفی مشتریان بازاریابی کنید

یکی از راه های ایجاد و افزایش وفاداری مشتری، به وسیله درک سبک زندگی، چالش های روزانه و احتیاجهای عاطفی مشتریان شما است. این کار به شما اجازه می دهد تا محتویات متنی و یا تصویری خود را به نحوی ارائه کنید که در ارتباط با مشتریان و نحوه فکر کردن و احساسات آن ها باشد. برای مثال، یک برند لباس از تبلیغات ویدئویی، خبرنامه های مجذوب کننده و تبلیغات و پیش بردهای ایمیلی استفاده می نماید تا به مشتریانی که وقت خالی و اضافی کافی ندارند نشان دهد که به سلامت و رفاه ان ها اهمیت می دهد.

استفاده از فهرست خرید های آینده و یا فهرست دلبخواه در وب سایت هم می تواند گزینه مناسبی برای افزایش وفاداری مشتری باشد. این کار باعث می گردد تا مشتریان فهرستی از خرید های دلخواه آینده خود را معین نموده و بعداً برای انجام آ نها به کسب وکار و وب سایت شما بازگردند.

منبع: Indeed

منبع: دیجیکالا مگ

به "با این 9 روش می توانید مشتریانی وفادار داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این 9 روش می توانید مشتریانی وفادار داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید