برترین داروهای ضد احتقان

به گزارش خانه انگلیسی، انتخاب یک داروی ضد احتقان مهم است و فرد باید بر اساس شرایطی که دارد از داروهای ضد احتقان مناسب استفاده کند. در این مقاله اطلاعاتی درباره برترین ترکیبات ضد احتقان ارائه می شود.

برترین داروهای ضد احتقان داروهای ضد احتقان رگ های خونی درون بینی را تنگ نموده و این موضوع باعث کاهش اندازه جریان خون به وسیله بینی شده، به طوری که تورم بافت بینی را کاهش داده و امکان عبور آسان هوا از درون مجاری هوایی را فراهم می سازد. به واسطه عمل ترکیبات ضد احتقان، این داروها به باز شدن سریع مجاری هوایی یاری نموده و هنگامی که عفونت های بینی در طول شب مشکل زا می شود، این داروها به یاری فرد بیمار آمده و باعث داشتن خوابی راحت می شود. با این حال، مصرف مداوم داروهای ضداحتقان مانند اسپری های بینی می تواند باعث اعتیاد به این داروها شده و بعد از یک دوره خاص، پزشکان به بیمار توصیه می نمایند که مصرف چنین داروهایی را متوقف نمایند. با این حال، بعضی از درمان های طبیعی خانگی مانند بخار درمانی یا سونا درمانی بسیار مفید بوده و می تواند به اندازه بیشتری در مقایسه با داروهای ضد احتقان مورد استفاده قرار گیرد.

اثرات داروهای ضد احتقان بینی

در این جا بعضی از رایج ترین انواع داروهای ضد احتقان و شرایطی که نوع این داروها مؤثرتر واقع می شوند را ذکر خواهیم کرد.
اسپری های بینی
اسپری بینی حاوی نمک دارای اثرات تسکین دهنده سریع است، اما این اثرات پایدار و طولانی مدت نیستند. اسپری های بینی حاوی نمک برای نوزادان و بچه ها امن می باشند. با این حال، مهم است که شما از اسپری های بینی برای بیش از سه روز استفاده نکنید، چون این کار باعث ایجاد عادت می شود. بعلاوه، هنگام استفاده از اسپری بینی باید مراقب بود، چون این اسپری ها می توانند واکنش های آلرژیک مانند خارش را در بعضی افراد ایجاد نمایند.
سونا درمانی
استنشاق بخار یا سونا درمانی یکی از برترین شیوه های درمان طبیعی ضد احتقان بوده و برای درمان عفونت های گلو و عفونت سینوسی بسیار مفید می باشد. بعلاوه این شیوه به صورت امن برای بچه ها استفاده شده و برترین شیوه درمان احتقان برای بچه ها می باشد. به منظور استفاده از سونا درمانی، آب جوش در یک ظرف قرار داده می شود. برای این کار آب را در یک ظرف ریخته، یک قاشق غذا خوری پماد ضد احتقان را به آن اضافه نموده و سر خود را با حوله پوشش داده و بخارات آن را استنشاق کنید.
نتی پات
آبریزش بینی با استفاده از نتی پات نیز جالب می باشد. با این حال، هیچ کس ایده آبریزش بینی را ایده ای جالب نمی داند. اما، بعضی افراد از نتی پات به طور منظم به منظور رهایی از گرفتگی بینی استفاده می نمایند. برای آبریزش بینی، شما باید وسیله نتی پات را از یک داروساز بخرید. با استفاده از برگه داخل جعبه نتی پات، شما می توانید دستورالعمل نحوه استفاده از آن را بفهمید. بر همین اساس، به منظور استفاده از نتی پات، یک محلول نمک و آب مورد استفاده قرار می گیرد. یک فرد برای استفاده از این دستگاه باید در نزدیک سینک دستشوئی قرار گرفته و سر خود را به یک سمت بالای سینک قرار دهد. سپس این محلول را به آرامی با استفاده از نتی پات وارد یکی از سوراخ های بینی خود کند و محلول همراه با جریان مخاطی از سوراخ دیگر بینی خارج شود. این کار مؤثرترین شیوه پاکسازی سینوس ها می باشد. برای استفاده از نتی پات، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های داخل جعبه آن را به دقت خوانده اید و مطابق با آن عمل نموده اید.
داروهای ضداحتقان خوراکی
این داروها برای افرادی که از گرفتگی بینی ناشی از آلرژی رنج می برند، بسیار مؤثر می باشد. این داروهای ضد احتقان اغلب با آنتی هیستامین ها و ضد دردها ترکیب می شود. بسیاری از داروهای تجویز شده در این رابطه حاوی سودوافدرین می باشند. با این حال، باید در رابطه با اندازه مصرفی سودوافدرین احتیاط های لازم را انجام داد.
پمادهای ضد احتقان
این پمادها در واقع داروهای ضد احتقان خوبی بوده و در انواع متعددی موجود بوده و هنگامی که فرد از سرماخوردگی و سرفه رنج می برد، مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از انواع گیاهی این پمادهای ضداحتقان نیز در داروخانه ها موجود می باشد. نحوه استفاده از این داروها بسیار آسان بوده و تقریبا هیچ گونه عوارض جانبی ندارند، تنها احتیاج به مالش این پمادها بر روی پیشانی، سینه، کمر و گلو جهت باز شدن مجاری هوایی بینی می باشد. این پمادهای ضد احتقان بدون نسخه پزشک موجود بوده و بسیار هم مقرون به صرفه قیمت هستند.
چسپ های بینی
این ضداحتقان ها محبوبیت زیادی به دست آورده اند و به منظور تمیز کردن مجاری بینی در موارد عفونت بینی و توقف خر و پف مورد استفاده قرار می گیرند. می توانید یک بسته از چسپ های بینی را بدون نسخه پزشک از داروخانه ها خریداری نموده و درست قبل از رفتن به رختخواب به منظور رهایی از گرفتگی بینی آن ها را بر روی بینی بچسپانید. این کار باعث تسکین سریع اما کوتاه مدت گرفتگی بینی می شود.
شربت سرفه
شریت سرفه خاصی وجود دارد که می تواند به پاکسازی مجاری بینی و کاهش سرفه یاری نموده و به انجام تنفس راحت نیز یاری کند. شما می توانید این شربت سرفه را بدون نسخه پزشک از داروخانه بخرید. قبل از خرید این شربت ها، دستورالعمل های نوشته شده بر روی برچسپ دارو را به دقت مطالعه کنید، چون بعضی از این داروها دارای عوارض جانبی هستند.

این موارد ذکر شده انواعی از داروهای ضداحتقان و نحوه کار با آن ها می باشد. بعضی از برترین برندهای داروهای ضد احتقان شامل قرص های سودافد، پمادهای ویکس وپوراب، چسپ های بینی برید رایت و غیره می باشد. داروهای ضداحتقان باعث کاهش گرفتگی بینی می شود، با این حال، در صورتی که این شرایط تداوم پیدا کرد و یا بدتر شد، بهتر است بلافاصله با یک پزشک تماس بگیرید.

به طور خلاصه معمولا گرفتگی بینی به دلیل تورم مخاط ظریف و ترشح خلط در اثر التهاب ایجاد می شود. التهاب نیز ناشی از عفونت یا آلرژی است. در بیشتر مواردِ سرماخوردگی احتیاجی به مصرف این داروها نیست؛ زیرا معمولا معالجات خانگی (مثل بخور) مؤثر واقع می شوند. داروهای ضد احتقان رگ های خونی درون بینی را تنگ نموده و این موضوع باعث کاهش اندازه جریان خون به وسیله بینی شده، به طوری که تورم بافت بینی را کاهش داده و امکان عبور آسان هوا از درون مجاری هوایی را فراهم می سازد. اما در مواردی که این اقدامات مؤثر نبوده یا عدم درمان احتقان، خطراتی در برداشته باشد (مثلا عود سینوزیت یا عفونت های گوش میانی) از این داروها استفاده می شود.

هشدار: اگر مصرف داروهای ضد احتقان به مدت طولانی ادامه یافته و ناگهان قطع شود، شدت احتقان به طور ناگهانی افزایش می یابد. مثلا اگر به مدت طولانی از قطره های بینی استفاده شود، قطع مصرف دارو موجب گشاد شدن عروق مخاط بینی و تشدید مسئله احتقان خواهد شد.

متداول ترین داروهای این گروه عبارتند از:

فنیل افرین Phenylephrine پزودوافدرین Pseudoephedrine کتوتیفین Ketotifenا

یپراتروپیوم بروماید Ipratropium Bromide

زایلومتازولین Xylometazoline

فنیل پروپانولامین Phenylpropanolamine

منبع: Buzzle

منبع: راسخون

به "برترین داروهای ضد احتقان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین داروهای ضد احتقان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید