برترین دمنوش های گیاهی برای برطرف نفخ شکم

به گزارش خانه انگلیسی، اگر از مشکل نفخ شکم رنج می برید، به جای مصرف دارو های شیمیایی می توانید با برترین و موثرترین دمنوش های گیاهی نفخ معده را از بین ببرید.

برترین دمنوش های گیاهی برای برطرف نفخ شکم

نفخ شکم و گرفتگی معده یکی از بدترین مسائلی است که می تواند در هر زمانی رخ دهد. این مشکل آزار دهنده را می توان با بعضی از دمنوش ها کنترل و حتی درمان کرد. اگر چه ممکن است به نظر برسد که یک فنجان آب داغ و طعم گیاهی آن در نفخ معده موثر نیست و تنها می تواند معده شما را پر کند.

زنجبیل یکی از برترین مواد غذایی برای حالت تهوع است که براساس تحقیقات، مصرف ریزوم آن باعث کاهش علائم سوء هاضمه از جمله نفخ شکم می گردد.

*هنگام تهیه دمنوش زنجبیل، بهتر است از زنجبیل تازه بهره ببرید تا از خواص ضدالتهاب آن بهره مند شوید.

تکه ای از زنجبیل تازه و خام

2 فنجان آب

یک قاشق غذاخوری عسل

نصف یک عدد لیمو

پوست زنجبیل را با پوست کن بگیرید و سپس آن را به صورت ورقه های نازکی برش دهید (اگر می خواهید دمنوشی قوی داشته باشید زنجبیل را رنده کنید). سپس آب را در قوری به جوش آورید و تکه های زنجبیل و لیمو را به آن اضافه کنید، قوری را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه کمی خنک گردد و در نهایت با عسل شیرین نموده و میل کنید.

آلدوسترون به وسیله غده فوق کلیوی فراوری می گردد و هورمونی است که سطح سدیم و پتاسیم را در بدن تنظیم می نماید. میزان زیاد آلدوسترون باعث می گردد کلیه ها آب و سدیم را در خود نگه دارند که به نوبه خود منجر به نفخ می گردد.

در یک مطالعه علمی ثابت شده است که عصاره گیاه چای ترش به تنظیم این هورمون یاری می نماید و علائم فشار خون را کاهش خواهد داد. بعلاوه این که این گیاه خاصیت ادرارآوری دارد.

2 فنجان گل چای ترش خشک شده

8 فنجان آب

سه چهارم فنجان شکر

تکه هایی از لیمو برای تزیین

آب و شکر را در ظرفی مخلوط کنید و سپس روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید و شکر حل گردد، سپس از روی حرارت برداشته و گل های چای ترش را به آن اضافه کنید، درب ظرف را گذاشته و به مدت 20 دقیقه صبر کنید و سپس از صافی رد نموده و در فنجانی بریزید، در نهایت با یک برش لیمو تزیین نموده و میل کنید.

بادرنجبویه گیاهی از خانواده نعناع می باشد و خاصیت تسکین دهندگی دارد یعنی به تسکین گاز، نفخ و سوهاضمه یاری می نماید. در حقیقت، در یک مطالعه آزمایشی که در سال 2006 انجام شد، نشان داد که یک داروی گیاهی حاوی بادرنجبویه و چندین گیاه دیگر در کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر موثر می باشد.

*بعلاوه دمنوش بادرنجبویه به عنوان خواب آور و تسکین اضطراب نیز مصرف می گردد.

یک دوم فنجان برگ های بادرنجبویه

2 فنجان آب

عسل و شکر به منظور طعم دهی

آب را در یک قوری بجوشانید، برگ های بادرنجبویه را خرد کنید و درون قوری بریزید و درب آن را ببندید، به مدت 10 دقیقه صبر کنید، در صورت لزوم دمنوش را از صافی رد نموده و در صورت تمایل آن را شیرین کنید.

دمنوش بابونه به بهبود خواب یاری می نماید، اما این علت نمی گردد تا هر شب قبل از خواب آن را میل کنید! گل های خشک بابونه حاوی تریپنوئید ها و فلاونوئید هامی باشد که خاصیت ضدالتهابی را به این گیاه بخشیده است. گل بابونه سلامت دستگاه گوارش را تقویت نموده و به طور سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد.

4 قاشق چای خوری گل بابونه خشک شده

4 فنجان آب

عسل یا شکر برای طعم دهی

ابتدا در یک قوری آب را به جوش آورید، سپس گل های بابونه را به آن اضافه نموده و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و در نهایت مخلوط را از صافی رد نموده و برای شیرین شدن می توانید از عسل یا شکر بهره ببرید.

آنتی اکسیدان های موجود در رازیانه به آن خاصیت دارویی داده و موجب خوش طعمی اش شده است. نفخ و گرفتگی با روغن گیاهی رازیانه مطابقت ندارد و باید از دانه آن دمنوشی خوش طعم و خوش مزه تهیه کنید.

یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه

یک فنجان آب

عسل یا شکر به منظور طعم دهی

ابتدا با استفاده از هاون یا گوشت کوب دانه های رازیانه را له کنید تا روغن آن استخراج گردد و سپس دانه های له شده را با آب در یک قوری بریزید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید مخلوط به مدت 10 دقیقه بجوشد و نباید فراموش کنید که درب قوری را ببندید و در نهایت از صافی رد نموده و در فنجانی ریخته و با عسل یا شکر آن را شیرین نموده و میل کنید.

نعناع فلفلی دارای خاصیت تسکین دهندگی می باشد و گرفتگی و التهاب معده را کاهش می دهد. روغن منتول در نعناع به برطرف نفخ شکم یاری نموده و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

یک مشت برگ نعناع فلفلی شسته شده

یک فنجان آب

عسل یا شکر به منظور طعم دهی

ابتد آب را بجوشانید، سپس برگ های نعناع را به آن اضافه نموده و از روی حرارت بردارید، به مدت 5 دقیقه صبر نموده و از صافی رد کنید و در صورت تمایل از برشی لیمو، عسل یا شکر استفاده نموده و میل کنید.

در حالی که عموما قاصدک به عنوان علف هرز در همه جا رشد می نماید، اما این گیاه کوچک مزایای سلامتی بسیاری دارد و خوراکی می باشد. گل قاصدک - از گل آن گرفته تا ریشه اش - دارای ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که سلامت کبد و کاهش کلسترول را به همراه دارد. دمنوش قاصدک ادرارآور بوده و علاوه بر افزایش ادرار موجب کاهش علائم احتباس مایعات خواهد شد.

یک مشت گل قاصدک تازه و شسته شده

یک فنجان آب

عسل به منظور طعم دهی

برگ نعناع تازه (اختیاری)

ابتدا آب را در قوری بجوشانید، گل های قاصدک را به همراه نعناع به آب اضافه کنید، به مدت 5 دقیقه صبر نموده و از صافی رد کنید و سپس می توانید آن را با عسل شیرین نموده و میل کنید.

ریشه جنتیان حاوی ترکیبات تلخی است که عملکرد هضم را بهبود بخشیده و نفخ و گاز معده را تسکین می دهد

1-2 گرم ریشه ژانسیان خشک شده

یک فنجان آب

ابتدا آب را بجوشانید، ریشه ژانسیان را به آن اضافه نموده و به مدت 10 دقیقه صبر کنید و سپس آن را از صافی رد نموده و میل کنید.

ریشه آنجلیکا دارای ترکیبات تلخی است که می تواند در برطرف نفخ شکم موثر واقع گردد. اما برای تایید این زمینه همچنان مطالعات انسانی ضروری است.

یک قاشق چای خوری پودر ریشه آنجلیکا

یک فنجان آب

ابتدا آب را در قوری به جوش آورید، سپس پودر ریشه آنجلیکا را به آن اضافه نموده و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و در نهایت در فنجانی ریخته و آن را میل کنید.

در مطلب خواص زردچوبه بخش بهداشت و سلامت نمناک کامل گفتیم که زردچوبه خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد که برای بیماری های مختلف استفاده میگردد.

افزودن یک فلفل سیاه به جذب بهتر مواد مغذی موجود در زردچوبه یاری نموده و طعم خوبی را به دمنوش می دهد. دمنوش زردچوبه به تسکین اختلالات معده مانند گاز، نفخ شکم و حرکت آسان روده یاری می نماید.

یک فنجان آب

یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه

دانه فلفل سیاه (اختیاری)

ابتدا آب را بجوشانید، زردچوبه و دانه فلفل سیاه را به آن اضافه نموده و به مدت 10 دقیقه روی شعله کم حرارت دهید، دمنوش را از صافی رد نموده و داخل فنجانی بریزید و میل کنید.

دمنوش افسنطین می تواند نفخ و مسائل گوارشی را تسکین دهد، اما با این وجود به مطالعات انسانی احتیاج است.

یک قاشق چای خوری افسنطین

یک فنجان آب

ابتدا آب را بجوشانید، سپس گیاه افسنطین را به آن اضافه نموده و به مدت 5 دقیقه صبرکنید تا دم بکشید، در نهایت از صافی رد نموده و میل کنید.

نکته: افسنطین را در دوران باداری مصرف نکنید، زیرا حاوی توژن (ترکیبی که باعث انقباضات رحمی می گردد) می باشد.

منبع: ایسکانیوز

منبع: فرادید

به "برترین دمنوش های گیاهی برای برطرف نفخ شکم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین دمنوش های گیاهی برای برطرف نفخ شکم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید