دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به یک گزارش تخلف در حوزه دارو

به گزارش خانه انگلیسی، وزیر بهداشت درباره رسیدگی به نامه تعدادی از افراد صاحب نام پزشکی و دارویی مبنی بر استمرار بعضی شیوه های سودجویانه در حوزه دارو که منافع جریان های خاص را تامین می نماید، به رییس سازمان غذا و دارو دستور داد.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به یک گزارش تخلف در حوزه دارو

به گزارش خانه انگلیسی و بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی در نامه ای به دکتر محمدرضا شانه ساز آورده است: اخیرا مکتوبی توسط تعدادی از افراد صاحب نام در حوزه پزشکی، دارویی، مالی و اجتماعی دریافت شد که به تفصیل ضمن اشاره به رفتار فساد ستیزانه و شفافیت­ گرای مدیریت کنونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخصوص در عرصه دارو و فراوری و واردات فرآورده های دارویی، از استمرار برخی از شیوه­ ها که هنوز منافع جریان­ های خاص را تأمین می­ کند گله­ مند بودند.

نیک می­ دانید از روز نخست ورود اینجانب به این مجموعه، اولین گام ها در ایجاد پاکیزگی و شفافیت سازمان غذا و دارو و هیئت امنای ارزی برداشته شد، فراوری داخل در دارو و تجهیزات پزشکی مورد توجه ویژه نهاده شد و از واردات محصولاتی که مشابه داخلی داشت جلوگیری بعمل آمد.

ارزهای دریافتی سال 1397 با آنالیز دقیق پنج ماهه معین تکلیف و موارد تخلف و بلاتکلیف عینا به مراجع محترم قضائی منعکس گشت. کمیسیون­ ها و تصمیماتش شفاف به اطلاع ذینفعان و مردم رسید. با حمایت از فراوری داخل مصرف ارز 20% کاهش یافت ضمن آنکه علیرغم فشار سنگین مصرف به دلیل سیلاب ها، 3.5 میلیون زائر اربعین حسینی، آنفلوانزای H1N1 و کرونا بالا رفته بود، با صرفه­ جوئی حداقل 600 میلیون یورو در سال عمل کردیم، برای اولین بار قرارگاه دارو و تجهیزات و شورای مشورتی با حضور صاحبنظران و نمایندگان ذینفعان عرصه دارو و تجهیزات پزشکی برگزار گشت و از نظرات ایشان در برنامه­ ریزی و اجرا استفاده شد. انتخاب جنابعالی بعنوان رئیس سازمان سازمان غذا و دارو بدلیل حسن شهرت در پاکدستی و عدم وابستگی به جریانات تاثیرگذار در رانش­ ها و کشش­ های گذشته بود و بارها از جنابعالی خواستم که با در نظر دریافت رضای پروردگار و بدون هرگونه حب و بغض و با عدالت محوری کامل لازم است دست هرگونه رانت­خوار از مجموعه را کوتاه کنید و در صورت بروز هرگونه فساد بلافاصله بدون مصلحت­ اندیشی برخورد نمائید. افرادی که پایه­ های رانت و سودجویی گروه های فشار را تثبیت می­ نمایند سریعاً جابجا و پرونده ه­ایی که حاکی از سوء استفاده و رانت­ جوئی است را به مقامات قضائی منعکس نمائید که خوشبختانه در موارد متعددی بدون جنجال این کار را انجام داده­ اید.

از آنجا که بیشتر امضاء نمایندگان نامه را می­ شناسم و ایمان دارم که ابراز نگرانی ایشان در راستای دغدغه­ ای ملی برای پا دریافت ریشه­ های فساد قدیمی در مجموعه­ ای است که با زحمت فراوان به سمت پاکیزگی می­ رود. ضمن احترام به همکاران گذشته و حال آن مجموعه که سال ها با صداقت و یکرنگی حافظ جنبه­ های کارشناسی و نظارتی درست آن سازمان بوده­ اند، لازم است هرچه زودتر موارد ذیل دنبال شود.

1- با حضور رئیس محترم دفتر بازرسی و حراست وزارتخانه و همچنین دو نفر از امضاء نمایندگان نامه مذکور آقایان دکتر اشتری و دکتر سمنانیان که سابقه و شناخت قدیمی در همکاری با ایشان دارم، هیئتی تشکیل و سریعاً موضوعات آنالیز و گزارش شود.

2- مواردی که بدون جنجال در این مدت پیگیری و تقدیم مقامات قضائی شده پیگیری و نتیجه به اطلاع برسد.

3- در صورتیکه هرگونه شیوه غیرعادلانه­ ای در حمایت از جریانات فرصت­ طلب و سودجو توسط جریان خاصی ادامه دارد، همانگونه که بارها گفته­ ام نباید اعمال آن شیوه غیرعادلانه استمرار یابد.

4- هرگونه پروانه و یا مجوزی که در سال­ های گذشته مبنی بر روش­ های غیرعلمی و غیرمنصفانه و با بی­ عدالتی و رانت­ جوئی صادر و کسانی را به سودهای سرشار رسانده سریعاً مورد بازنگری و تصمیم­ گیری عادلانه قرار گیرد.

بدیهی است این تصمیمات نباید موجب کمبود دارو و ایراد زیان به مردم شود؛ گرچه اجرای عدالت و برخورد با سودجویان همیشه باید مدنظر باشد. مع­ الوصف شرایط کشور، نیازمندی مردم و مصلحت اندیشی مدبرانه و پرهیز از عملکرد شعاری و شتابزده هرگز فراموش نشود.

5- اصلاح سامانه ردیابی که بازحمت فراوان به پایان رسید هرچه زودتر در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی بکار گرفته شود که نظارت هوشمند به بهترین شکل میسر باشد.

6- کماکان اولویت با فراوری داخل است و سال جاری نیز همچون سال قبل ورود هرگونه دارو و تجهیزات پزشکی که مشابه داخلی دارد و از نظر تعداد و کیفیت جوابگوست، ممنوع اعلام شود. بدیهی است در صورتیکه سلامت مردم بدلیل کیفیت و یا کمیت فراوری داخل مورد تهدید قرار گیرد، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

بی تردید اگر اصلاحات زیربنائی و شفاف سازی گسترده در این ایام نهادینه نشود، نمی دانم کی و چگونه می توان در آینده بدان پرداخت؟ روزمرگی، مماشات و کنار آمدن مزمن با ناپاکی بزرگترین عامل موثر در تنومندی ریشه­ های فساد در همه اموری است که هر روز کار را بر همگان سخت تر خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به یک گزارش تخلف در حوزه دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به یک گزارش تخلف در حوزه دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید