رصدخانه مراغه حال خوشی ندارد

به گزارش خانه انگلیسی، رصدخانه تاریخی مراغه 800 سال پیش به همت خواجه نصیر الدین طوسی ساخته شد و از آن به عنوان اولین دانشگاه دنیا اسلام یاد می گردد.

رصدخانه مراغه حال خوشی ندارد

به گزارش خبرنگار رصدخانه مراغه از چین تا شام دانشمندان بزرگی همچون رزی دمشقی و فومنجی چینی را به خودش دیده است. به اعتقاد کارشناسان نوآوری های جدید علمی به برکت وجود این رصد خانه در مراغه اجرا شده است، که از میان آن ها می توان به دقیق کردن ساعت خورشیدی، جدول ساعی، کشف علت رنگین کمان و بیش از 50 مورد کشفیات جدید علمی، هندسی و ریاضی اشاره نمود.

اما این روز ها این رصدخانه حال خوشی ندارد و نیازمند بازسازی و مرمت بوده و از راه دسترسی مناسبی هم برخوردار نیست.

حسن زاده گردشگر تهرانی که برای بازدید این رصدخانه به مراغه آمده در گفت و گو با خبرنگار از جهت سخت و سخت رصدخانه تاریخی مراغه انتقاد کرد و گفت: این راه سخت مناسب این اثر تاریخی نیست و گردشگرانی که برای دیدن این اثر تاریخی به سختی این مسافت را طی می نمایند رغبت زیادی نشان نمی دهند تا از این اثر تاریخی بازدید نمایند.

وی اضافه کرد: وقتی این اثر تاریخی را دیدم حیرت زده شدم ،اما یک راهنما برای توضیحات درباره این اثر فاخر اینجا نبود.

رصد خانه تاریخی مراغه می تواند به قطب گردشگری علمی در منطقه تبدیل گردد

فاخری استاد دانشگاه نیز در مصاحبه با خبرنگار: رصد خانه تاریخی مراغه می تواند به قطب گردشگری علمی در منطقه تبدیل گردد که متاسفانه برای چهارمین بار است که به اینجا می آیم و می بینم که به حال خود رها شده است.

وی اضافه کرد: کمبود اعتبار نباید بهانه ای باشد تا مسئولان محلی از خدمات رسانی و حل مسائل این مکان تاریخی شانه خالی نمایند.

شناسایی نزدیک به 500 اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان مراغه

حمید شکری معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در مصاحبه با خبرنگار گفت: رصدخانه تاریخی مراغه با شهرت جهانی از نظر نگهداری و امکانات رفاهی وضعیت خوبی ندارد.

شکری اضافه کرد: همچنین راه دسترسی این اثر تاریخی به خاطر بارندگی ها ریزش نموده و به جهتی حادثه ساز تبدیل شده است.

وی توضیح داد: حیف است رصد خانه ای که پس از بنا شدن از سوی خواجه نصیرالدین طوسی، در زمان خود الگویی برای ساخت رصدخانه ها چین، هند، سمرقند و استانبول شد، از نظر نگهداری و امکانات رفاهی وضع مناسبی نداشته باشد.

وی گفت: در شهرستان مراغه نزدیک به 500 اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده که از این تعداد 300 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به همین دلیل توجه به این آثار مخصوصا رصد خانه مراغه بیش از پیش ضرورت دارد.

احمد ملکی رئیس کمسیون عمران شورای شهر مراغه نیز به خبرنگار گفت: راه دسترسی رصد خانه تاریخی مراغه با اختصاص اعتبار 4 میلیارد ریالی شهرداری این شهر ایمن سازی می گردد.

ملکی گفت: به خاطر بارش ها راه دسترسی رصد خانه مراغه تخریب شده است و برای تردد خودرو ها نا ایمن شده است.

وی با بیان اینکه این جهت به خاطر کم عرض شدن و سست شدن خاک، حادثه ساز شده است، اضافه کرد: شهرداری مراغه با مساعدشدن شرایط جوی با ساخت دیوار، راه دسترسی به این رصد خانه را ایمن سازی خواهد نمود.

ملکی با اشاره به اهمیت و صندلی گردشگری رصد خانه تاریخی مراغه اضافه کرد: ایجاد امکانات رفاهی برای رفاه گردشگران لازم است.

رصد خانه تاریخی مراغه، جزو سه اثر پربازدید در آذربایجان شرقی است و نوروز سال جاری حدود 35 هزار نفر از این اثر تاریخی دیدن نموده اند. سال های گذشته طرح های زیادی برای احیای این رصدخانه در نظر گرفته شده است که از میان آن ها می توان به اجرای پوشش، نصب پلانتاریوم و ایجاد امکانات رفاهی تفریحی اشاره نمود که طرح آن ها تصویب و عملیات اجرایی آن ها شروع شده، ولی همگی نیمه تمام رها شده اند که ضرورت توجه مسئولان محلی و ملی به این اثر تاریخی بیش از پیش احساس می گردد.

ش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رصدخانه مراغه حال خوشی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصدخانه مراغه حال خوشی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید