شکل گیری بزرگترین بلوک تجاری دنیا بدون آمریکا

به گزارش خانه انگلیسی، پانزده اقتصاد آسیا-اقیانوسیه امروز یکشنبه بزرگترین بلوک تجارت آزاد دنیا را تشکیل دادند. این توافقی تحت حمایت چین است که شامل آمریکا نمی گردد.

شکل گیری بزرگترین بلوک تجاری دنیا بدون آمریکا

به نقل از خبرگزاری رویترز، ایالات متحده در این توافق جدید جایی ندارد چون در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از یک گروه آسیا-اقیانوسیه ای مشابه خارج شد.

امضای شراکت مالی جامع منطقه ای موسوم به آرسی ایی پی (RCEP) در یک نشست منطقه ای در هانوی، ضربه دیگری به گروهی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا آن را تشویق کرد و ترامپ در 2017 از آن خارج شد.

در بحبوحه تردیدها بر سر مشارکت آینده واشنگتن در آسیا، آرسی ایی پی ممکن است موضع چین را به عنوان یک شریک مالی در جنوب شرق آسیا، ژاپن و کره تحکیم کند و دومین اقتصاد برتر دنیا را در موقعیت بهتری برای شکل دهی به قوانین تجاری این منطقه قرار دهد.

ایالات متحده هم در آرسی ایی پی غایب است و هم در شراکت دو سوی اقیانوسیه موسوم به تی پی پی (TPP) و از بزرگترین اقتصاد دنیا متشکل از این دو گروه تجاری که بزرگترین رشد منطقه ای در دنیا را دارد، خارج شد.

در مقابل، آرسی ایی پی می تواند به پکن در قطع وابستگی به بازارهای خارجی و فناوری یاری کند؛ این تغییر با تعمیق اختلاف با واشنگتن سرعت گرفت. گروه آرسی ایی پی شامل 10 عضو مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن)، چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند است. هدف آن، کاهش تعرفه ها ظرف سال های آینده در بسیاری از مناطق است.

این توافق در حاشیه نشست آنلاین آسه آن به امضا رسید که رهبران آسیایی به تنش ها در دریای چین جنوبی و طرح هایی برای مقابله با پیامدهای پسا پاندمی در این منطقه پرداختند.

براساس اعلام نخست وزیر ویتنام، آرسی ایی پی 30 درصد از اقتصاد دنیای و 30 درصد از جمعیت دنیا را شامل می گردد و به 2.2 میلیارد مشتری دسترسی می یابد. وزیر دارایی چین هم گفت، وعده های این بلوک جدید شامل حذف بعضی تعرفه ها در داخل این گروه می گردد که بعضی فورا و بعضی ظرف 10 سال عملیاتی می شوند. هنوز جزئیاتی از اینکه چه محصولاتی شامل آن می شوند و اینکه کدام کشورها با کاهش فوری تعرفه ها روبرو می شوند، وجود ندارد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "شکل گیری بزرگترین بلوک تجاری دنیا بدون آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکل گیری بزرگترین بلوک تجاری دنیا بدون آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید